Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak zareklamować wadliwy towar? Czy można go wymienić na nowy? [PORADNIK]

Monika Krężel
Często dopiero w domu okazuje się, że towar ma wady
Często dopiero w domu okazuje się, że towar ma wady 123RF
Co zrobić, gdy dopiero w domu odkrywamy, że kupiona w sklepie rzecz ma wady? W jaki sposób reklamować taki towar? I czy sprzedawca ma obowiązek wymienić nam go "od ręki" na zupełnie nowy?

Takie dylematy ma jeden z naszych Czytelników z Chorzowa, który w jednym z markowych sklepów na pasażu handlowym kupił synowi koszulkę.

- Po przyjściu do domu, syn odciął metkę i włożył koszulkę. Okazało się, że materiał ma skazę, bardzo dobrze widoczną, ale my nie zauważyliśmy tego w sklepie - opowiada nasz Czytelnik. - Wyglądało to na wadę produkcji, a nie zaciągnięcie.

Wróciliśmy więc do sklepu z nadzieją na wymianę koszulki. Przynieśliśmy też odciętą metkę. Jednak sprzedawczyni najpierw zakwestionowała odciętą metkę, powiedziała, że powinna być przy koszulce, a następnie stwierdziła, że może przyjąć nasze zgłoszenie jedynie jako reklamację i na jej rozpatrzenie trzeba poczekać dwa tygodnie - oburza się.

- Czy sprzedawczyni postąpiła słusznie - pyta kupujący. - Bo przecież chcąc coś włożyć nowego każdy odcina metkę? I czy- skoro rzecz nie była nawet używana, a ma skazę - nie powinna jej od razu nam wymienić? A co się stanie jeśli reklamacja będzie rozpatrzona negatywnie? Co wtedy mamy zrobić? - zastanawia się nasz Czytelnik.

Poniżej przedstawiamy wyjaśnienie, które otrzymaliśmy z Inspekcji Handlowej w Katowicach

Katarzyna Kielar, rzecznik prasowy Inspekcji Handlowej w Katowicach:

W myśl przepisów ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeśli towar w chwili wydania jest niezgodny z umową, a w przypadku stwierdzenia niezgodności przed upływem sześciu miesięcy od wydania towaru domniemywa się, że istniała ona w chwili wydania.

Gdy towar jest niezgodny z umową kupujący może złożyć u sprzedawcy reklamację żądając nieodpłatnej naprawy lub wymiany na nowy. Generalnie sprzedawca powinien ustosunkować się do roszczenia konsumenta w ciągu 14 dni. Jeśli tego nie zrobi mamy prawo uważać, że uznał je za uzasadnione. Oczywiście sprzedawca może rozpatrzyć reklamację niezwłocznie zwłaszcza jeśli nie budzi ona wątpliwości i istnieje możliwość wymiany wadliwego towaru na nowy „od ręki". Takie działanie prokonsumenckie byłoby dobrą praktyką kupiecką.

W przypadku negatywnego rozpatrzenia reklamacji niezadowolony konsument zawsze może zwrócić się o bezpłatną pomoc do Inspekcji Handlowej, która może podjąć działania zmierzające do polubownego zakończenia sporu.

UWAGA! Warto przypomnieć, iż sprzedawca przez 2 lata odpowiada za wydany towar. W tym czasie mamy prawo składać reklamację na wadliwy towar. O niezgodności towaru z umową należy jednak poinformować sprzedawcę w ciągu 2 miesięcy od momentu wykrycia tej niezgodności. Reklamację najlepiej zgłaszać na piśmie. Pamiętajmy o dowodzie zakupu np. paragonie.



*Wyobry Miss Mokrego Podkoszulka w Sosnowcu - ZOBACZ ZDJĘCIA PIĘKNYCH DZIEWCZYN
*Topless czy w bikini? Co wypada w czasie upałów? ZOBACZ ZDJĘCIA
*Śląski Air Show w Katowicach - Samoloty F-16 w akcji [ZOBACZ ZDJĘCIA]
*18 września otwarcie Galerii Katowickiej - ZOBACZ, JAKIE TAM BĘDĄ SKLEPY

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!