Jedz zdrowo z Olgą Chaińską. Jaja w diecie - ile zniesie nasz organizm?

imoZaktualizowano 
Olga Chaińska, dietetyczka i trenerka zachęca do jedzenia jaj
Olga Chaińska, dietetyczka i trenerka zachęca do jedzenia jaj archiwum prywatne
O jajkach krąży wiele różnych opinii. Jedni uważają, że należy je jeść często, a inni, że co najwyżej raz w tygodniu. Jaka jest prawda? Zdradza Olga Chaińska, nasz ekspert - dietetyk i trener personalny, właścicielka klubu Expert Fitness w Kielcach.

Już dawno temu obalono mit głoszący, że spożywanie jaj może zwiększać ryzyko rozwoju miażdżycy - to tak naprawdę wciąż jest niejasna kwestia. Jajka są najlepszym i najtańszym źródłem białka na naszym rynku. Jedno jajko to aż 7 gramów białka, dostarcza 85 kcal.

Z czego składa się jajko? - Jest bogate w aminokwasy, żelazo i przeciwutleniacze. Najważniejszą jego częścią jest żółtko - to ono jest najbogatsze w składniki odżywcze. Wartość odżywcza, a tym samym skład chemiczny białka i żółtka jaja jest zróżnicowany. W żółtku występują wszystkie składniki odżywcze z wyjątkiem witaminy C. Są tam białka, tłuszcze, witaminy - A, D, E, K i witaminy grupy B, węglowodany oraz składniki mineralne, z przewagą zakwaszających. Wartość kaloryczna żółtka jest wysoka, wynosi 355 kcal dla 100 gramów (5-6 żółtek) - przybliża Olga. Co więcej, tłuszcz zawarty w żółtku występuje w postaci zemulgowanej, dlatego jest lekkostrawny i łatwo przyswajalny. Tłuszcz żółtka zawiera cholesterol, który sprawia, że w żywieniu osób starszych i niektórych grup osób chorych ogranicza się, a czasem nawet wyklucza spożywanie żółtek. Dotyczy to chorych na miażdżycę, z dolegliwościami układu krążenia i wątroby. Białko jaja kurzego jest uboższe w składniki odżywcze, występują w nim obok białek witaminy z grupy B i składniki mineralne. Wartość kaloryczna białek jest niska, wynosi bowiem zaledwie 46 kcal dla 100 g białka (około 3 białek). Białko jaja zawiera optymalny dla człowieka skład aminokwasów, jest niezastąpionym budulcem organizmu. Atutem jaj jest też wysoka zawartość cynku, wapnia, fosforu i żelaza. - Jako jeden z nielicznych produktów spożywczych jaja zawierają naturalny selen i jod. Jajo surowe składa się w ponad 70 procentach z wody, około 12 procent to białko, niecałe 10 procent przypada na tłuszcz, 1 procent to składniki mineralne, mniej niż 1 procent - węglowodany - wymienia dietetyk.

Skład chemiczny jaj jest uzależniony od wielu czynników, między innymi: czynników genetycznych, sposobu karmienia niosek, wieku kur, leczenia medycznego.

ZOBACZ: Jakie jaja wybierać?

Wiele osób odrzuca jajka ze względu na wysoką zawartość cholersterolu. Jak jest z nim w rzeczywistości? - Jajka zawierają cholesterol, jednak nie ten szkodliwy, który następnie powoduje blokowanie naczyń krwionośnych. Cholesterol znajdujący się w jajku wzmacnia ściany naczyń krwionośnych i pomaga w usunięciu złogów wapniowych w arteriach tętniczych. Tym samym zmniejszamy ryzyko chorób sercowo-naczyniowych - wyjaśnia Olga.

Czy jajka naprawdę podwyższają poziom cholesterolu? - sprawdź

Dlaczego jajka należy jeść z umiarem?

Jajka są skarbnicą witamin, wykazują prozdrowotne właściwości. Jedynym argumentem za jedzeniem ich z umiarem jest to, że mogą być silnie alergenne, podobnie jak produkty mleczne. Białko jaja może być przyczyną alergii pokarmowych, zwłaszcza u dzieci. Do głównych alergenów białka jaj należą: owoalbumina, owomukoid, owotransferyna, lizozym, owomucyna, owoglobulina. Najsilniejszym alergenem jest owomukoid, który nie traci swoich właściwości alergizujących nawet po ugotowaniu jaj. Uczulać może również liwetyna - białko znajdujące się we frakcji żółtkowej jaja. Jajka jedzmy więc z rozsądkiem.

Co znajdziemy w jajku?

100 gramów jajek zawiera: witaminę E - 1 mg, witaminę K - 0,3 mg, witaminę B1 - 0,1 mg, witaminę B2 - 0,5 mg, witaminę B3 (PP) - 0,1 mg, witaminę B6 - 0,1 mg, kwas foliowy - 47 mg, witaminę B12 - 1,3 mg, kwas pantotenowy - 1,4 mg, wapń - 53 mg, żelazo - 1,8 mg, magnez - 12 mg, fosfor - 191 mg, potas - 134 mg, sód - 140 mg, cynk - 1,1 mg, miedź - 0,1 mg, selen - 31,7 mg, witaminę A 487 I.U., witaminę D 35 I.U.

ZOBACZ TAKŻE: Dlaczego warto jeść jajka? Oto 6 powodów, dla których nie może zabraknąć ich w diecie

Wideo

Materiał oryginalny: Jedz zdrowo z Olgą Chaińską. Jaja w diecie - ile zniesie nasz organizm? - Echo Dnia Świętokrzyskie

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
a
amiie

Tekst bez puenty.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3