Jest pozwolenie na budowę ostatniego odcinka A1 do Częstochowy

Anna Dziedzic
16-kilometrowy odcinek A1 od Częstochowy do granicy z woj. łódzkim będzie miał po trzy pasy w obu kierunkach Krzysztof Szymczak
Śląski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ma już zezwolenie na realizację inwestycji drogowej ostatniego odcinka autostrady A1 do granicy z województwem łódzkim. To nowość, bo jeszcze w październiku nikt nie myślał o tak dużym przyspieszeniu budowy brakujących odcinków A1, które pozwolą zakończyć budowę łączącej północ z południem autostrady.

Śląski oddział w chwili ogłoszenia tej wiadomości nie miał jeszcze dokumentacji wykonawczej ani potrzebnych zezwoleń. Łódzki tymczasem miał już gotowe projekty. W ciągu miesiąca wszystko jednak znacznie przyspieszyło.

Jak argumentowali jeszcze w listopadzie przedstawiciele centrali GDDKiA, aby w ogóle zacząć realizację inwestycji, potrzebne są zmiany formalne w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Zapisano tam, że realizacją inwestycji ma się zająć drogowa spółka specjalnego przeznaczenia, gdy tymczasem w październiku minister Andrzej Adamczyk zdecydował, że inwestycja zostanie zrealizowana tradycyjnie z pieniędzy Krajowego Funduszu Drogowego.

Jak dowiedzieliśmy się w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa, nie ma konieczności wprowadzania zmian formalnych w PBDK, by można było ogłosić pierwsze przetargi dotyczące budowy ostatniego odcinka autostrady A1 z Częstochowy do Tuszyna. W informacji, jaką przekazało nam biuro prasowe Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, czytamy, że takie zmiany wcale nie są konieczne.

- W przypadku A1 z zapisu rozdziału 3.5 wynika jednoznacznie, że Program zakładał jedynie „rozważenie możliwości” realizacji inwestycji przez drogową spółkę specjalnego przeznaczenia, a nie konieczność - argumentują w MIB.

Jaki więc jest obecnie stan, tej zapowiadanej w październiku przez ministra Adamczyka, inwestycji? Według jego zapowiedzi, pierwsze przetargi miały zostać ogłoszone jeszcze w grudniu.

- Na razie trwają uzgodnienia w Ministerstwie Finansów. Zgodnie z zapisami Programu Budowy Dróg Krajowych, wymagane jest uzgodnienie ministra finansów dla każdej kierowanej do realizacji inwestycji ujętej w programie - informują przedstawiciele biura prasowego MIB.
Zanim oba ministerstwa dadzą zielone światło łódzkiemu i śląskiemu oddziałowi GDDKiA, ich przedstawiciele już przygotowują się do przetargów.

16-kilometrowy odcinek od Częstochowy do granicy z woj. łódzkim, w przeciwieństwie do budowanych obecnie pięciu odcinków z Pyrzowic do Częstochowy (do węzła Rząsawa), będzie trzypasmowy. Budowane obecnie odcinki A1 w naszym województwie mają po dwa pasy w każdym kierunku i rezerwę, która pozwoli dobudować jeszcze po jednym pasie.
Łódzki odcinek A1 od granicy województwa do węzła Piotrków Trybunalski Południe również będzie trzypasmowy.

Jednak nie cała trasa z Częstochowy do Tuszyna będzie taka. Dwa pasy będzie miał odcinek Piotrków Trybunalski Południe - Tuszyn, który zostanie wybudowany po śladzie obecnej A1, budowanej jeszcze w latach 80.

Ten odcinek jako jedyny z czterech budowanych przez woj. łódzkie musiał też zostać przeprojektowany. Jako jedyny będzie też budowany w systemie „projektuj i buduj”. Powodem zmian była konieczność wybudowania dodatkowego węzła, który umożliwi wjechanie na autostradę A1 z wybudowanej kilka lat temu trasy S8. To trasa ekspresowa prowadząca m.in. do Warszawy.

Jednak przy obecnej konstrukcji osoby jadące od Warszawy nie mogły wjechać na autostradę A1 ani zjechać z niej na trasę S8.

- To było dodatkowe zadanie, które musieliśmy wykonać. Dlatego ten odcinek będzie budowany w systemie „projektuj i buduj”. Sądzę, że pierwsze przetargi zostaną ogłoszone w ciągu kilku tygodni - powiedział nam Maciej Zalewski, rzecznik łódzkiego oddziału GDDKiA.

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
Ax7

Budowa odcinka to jeszcze. Ale czy dozyjemy rozstrzygnięcia przekrętów jakie na tych 16 km będą?

O
Ojzo57

Mam 68 lat i obawiam się ze nie dożyję do końca budowy tego ogromnego 16 km odcinka.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3