Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Katastrofa kolejowa Szczekociny: Zwrotnica była zepsuta!

Arkadiusz Biernat
Pojawiły się nowe wątki w sprawie sobotniej katastrofy kolejowej pod Szczekocinami, w której zginęło 16 osób, a 57 zostało rannych. Przed zderzeniem pociągów zwrotnica była zepsuta, o czym dyżurny ruchu powinien wiedzieć. Informację potwierdziła dyrekcja Zakładu Linii Kolejowych w Kielcach.

Czy dyżurni ruchu są niewinni katastrofy kolejowej w Szczekocinach? CZYTAJ

Usterka pojawiła się w sobotę ok. godziny 20.40. Awaria oznaczała, że zwrotnica nie mogła automatycznie zmienić przełożenia tak, by skierować pociąg Interregio na właściwy, prawy tor. Prokuratura Okręgowa w Częstochowie, która prowadzi śledztwo w sprawie katastrofy, podkreśla jednak, że zwrotnicę można było także przestawić ręcznie, jednak nic nie świadczy o tym, że dyżurny tak zrobił. W efekcie pociąg Interregio pojechał lewym torem i w ten sposób doszło do katastrofy.

Uszkodzona zwrotnica przczyną katastrofy w Szczekocinach

Przełożenie zwrotnicy zmienia się w zaledwie kilka sekund

Rozmowa z Jakubem Młyńczakiem z Katedry Transportu Szynowego Politechniki Śląskiej
Jak przestawiana jest zwrotnica kolejowa?
Po pierwsze dyżurny ruchu powinien sprawdzić, czy nie jest zajęta. Ponadto system sterowania ruchem kolejowym sprawdza, czy zwrotnica nie jest wykorzystana w innym przebiegu. Następnie trzeba wydać polecenie przestawienia, np. przy pomocy odpowiedniego przycisku. Gdy zwrotnica zostanie przestawiona, prąd przestanie płynąć, pojawi się informacja o kontroli położenia rozjazdu. Średni czas przestawienia zwrotnicy to 5-6 sekund. Po 10 sekundach zadziałają zabezpieczenia odcinające napięcie.

Dlaczego nie zadziałał system bezpieczeństwa?

Co dzieje się, gdy zwrotnica nie zostaje przestawiona?
O braku kontroli obsługę informują urządzenia. Na pulpicie pojawia się odpowiedni symbol, komunikat tekstowy,
w niektórych systemach komputerowych, rzadziej również komunikat dźwiękowy.

Kto ingerował w dokumenty ruchu pociągów po katastrofie w Szczekocinach?

Co wtedy?
Osoba uprawniona powinna ręcznie przestawić zwrotnicę. Jeśli urządzenia nie uzyskają kontroli położenia, to również powinna zabezpieczyć rozjazd specjalnym zamkiem, który jest plombowany. AREK

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!