Katowice: 8 firm chce projektować tramwaj na południe [MAPA]

Justyna PrzybytekZaktualizowano 
Aż 8 firm chce zaprojektować linię tramwajową do Katowic. To firmy PROGREG Sp. z o.o. (cena: 3 800 700 zł brutto), Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu Sp. z o.o. (cena: 3 071 310 zł brutto), Mosty Katowice Sp. z o.o. (cena: 2 280 420 zł brutto), WYG International Sp. z o.o. (cena: 3 357 900 zł brutto), Schuessler-Plan Inżynierzy Sp. z o.o. (cena: 3 136 278,60 zł brutto), Wrocławskie Biuro Projektów Drosystem Sp. z o.o. (cena: 2 966 514 zł brutto), Konsorcjum firm: Sweco Consulting Sp. z o.o. i Sweco Belgium N.V. (cena: 1 843 155 zł brutto) oraz Konsorcjum Firm: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych GROTEX i Biuro Projektów „A-Propol” s.c. Biegański Adam, Biegańska Dorota (cena: 3 296 400 zł brutto). Oferty będą analizowane w ciągu najbliższych tygodni.
Osiem firm chce projektować nową linię tramwajową w Katowicach, tzw. tramwaj na południe. Oferty zgłoszone w przetargu opiewają na kwoty od 1,8 do 3,8 mln zł.

Zadaniem wybranego w przetargu wykonawcy będzie przygotowanie projektów budowlanych, wykonawczych oraz oszacowanie kosztów budowy nowej linii tramwajowej. Prace projektowe zostaną podzielone na dwa etapy, w pierwszym zaprojektowana ma zostać linia tramwajowa o długości 5,2 km, wraz z infrastrukturą towarzyszącą, ścieżka rowerowa oraz węzeł przesiadkowych w Kostuchnie. Natomiast w drugim etapie nowa droga, która ma biec wzdłuż linii, której budowa planowana jest jednak nie wcześniej niż w 2030 roku. Projektanci na przygotowanie dokumentacji będą mieli 22 miesiące.

Do katowickiego magistratu wpłynęły oferty od ośmiu firm. To firmy PROGREG Sp. z o.o. (cena: 3 800 700 zł brutto), Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu Sp. z o.o. (cena: 3 071 310 zł brutto), Mosty Katowice Sp. z o.o. (cena: 2 280 420 zł brutto), WYG International Sp. z o.o. (cena: 3 357 900 zł brutto), Schuessler-Plan Inżynierzy Sp. z o.o. (cena: 3 136 278,60 zł brutto), Wrocławskie Biuro Projektów Drosystem Sp. z o.o. (cena: 2 966 514 zł brutto), Konsorcjum firm: Sweco Consulting Sp. z o.o. i Sweco Belgium N.V. (cena: 1 843 155 zł brutto) oraz Konsorcjum Firm: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych GROTEX i Biuro Projektów „A-Propol” s.c. Biegański Adam, Biegańska Dorota (cena: 3 296 400 zł brutto). Oferty będą analizowane w ciągu najbliższych tygodni.

Przy wyborze wykonawcy w 60 proc. będzie decydować cena, a w 40 proc. jego doświadczenie.

- Co istotne, nie będzie to doświadczenie firmy, ale tylko i wyłącznie zespołu projektantów zaangażowanych w przedsięwzięcie – zastrzegają urzędnicy z Katowic. Jak dodają wykonawca będzie musiał koordynować swoje prace z blisko dwudziestoma podmiotami oraz będzie zobowiązany m.in. do organizacji co najmniej 10 spotkań z mieszkańcami, a także do prowadzenia działań informacyjnych.

- W kwietniu Urząd Miasta Katowice ogłosił zbiór zasad, którymi będą kierowali się projektanci w swojej pracy. Oprócz kwestii konsultacji społecznych, wśród warunków wymagalnych wyszczególniono m.in., że nowa sieć tramwajowa powinna przebiegać wzdłuż istniejącej już infrastruktury ciepłowniczej i kolejowej, nie tworząc tym samym nowej bariery pomiędzy mieszkańcami a lasem. Zaakcentowana jest również kwestia ochrony terenów zielonych– w każdym przypadku, gdy realizacja prac będzie wymagała zmian w drzewostanie, w miejscu jednego dotychczasowego będą musiały być zasadzone co najmniej dwa nowe drzewa – przypominają urzędnicy z Biura Prasowego UM Katowice.

Nowa linia tramwajowa w Katowicach będzie biegła z pętli tramwajowej w Brynowie do nowo planowanej pętli przy osiedlu Bażantowo w Kostuchnie. Będzie długa na 5,2 km, wzdłuż niej powstanie osiem przystanków, między którymi odległość nie będzie większa niż 800 metrów. Czas przejazdu z Kostuchny do Brynowa ma wynieść od 12 do 14 minut, a z Kostuchny do rynku od 22 do 24 minut. Inwestycja będzie realizowana przez katowicki samorząd i spółkę Tramwaje Śląskiego i ma zostać zakończona do 2020 roku. Szacowany koszt budowy to 110 mln zł.

Śląskie cmentarze to miejsca lekcji historii. Nie zapominajmy o zmarłych

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 12

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
R
RM

Jeździłem kiedyś przez waszą stolycę do Bytomia. Codzienna loteria gdzie będę stał, w tunelu czy na A4? Drogi po 3 pasy, a wystarczy wywrócona taczka, żeby stało całe miasto.

n
nie popłacz się tyszaninku

to mam wielkie wątpliwości czy się tak wam "nie spieszy do katowickiego syfu"

R
RM

Coraz lepiej radzą sobie autobusy elektryczne, czyste i niewymagające budowy torowiska. Zanim linia powstanie, będą już śmigały w większości miast. Poza tym obecne autobusy na gaz CNG nie kopcą, a co prawda emitują CO2. Tylko że tramwaje, trolejbusy i autobusy elektryczne pośrednio też emitują spaliny - w elektrowni.

M
Mobilek

Tramwaj jest EKO, bo nie kopci jak autobus. Niedawno w Częstochowie dobudowali kilka kilometrów linii głównie z tego powodu.

M
Miro

... projektują ręcznie przerzucane zwrotnice i nie działające kasowniki. Taki lokalny folklor.

G
Gościu

Tak spełnia się długi wobec sponsora kampani wyborczej. Za publiczną kasę Krupa będzie dowoził klientów do kolejnego centrum handlowego.
A wszystko realizuje "specjalista" od transportu buhaaaaaaa :-))))

G
Ginter

Reforma edukacji jest konieczna!!!

R
RM

Nam się nie spieszy do waszego katowickiego syfu. Mimo to jeździ tam pociąg co 20 min. Więc ten tramwaj psu na budę.

m
mieszkanka piotrowic

osiem firm chce popełnić bubla dekady!!! Tramwajek dla klientów nowego centrum handlowego na kolejowej - a w związku z tym totalne zniszczenie RESZTKI terenów zielonych w tej okolicy! I proszę nie pisać, że to tramwaj do Kostuchny.

j
jakieś 30 lat temu

Kostuchna to połowa drogi! A wsi zwanej Tychy, należy się bliskość miasta, może wreszcie nauczą się jeść nożem i widelcem

R
Rozbawiony

Porządny buspas byłby 3 razy tańszy w budowie i eksploatacji. Do tego byłoby ciszej, szybciej i niezawodniej.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3