Katowice: awantura o wystrój kościoła. Ascetyczne do bólu wnętrze kościoła dominikanów przy Sokolskiej nie podoba się wiernym ZDJĘCIA

Katarzyna Pachelska
Katarzyna Pachelska
Nowe wizualizacje wnętrza kościoła dominikanów przy ul. Sokolskiej w Katowicach Dominikanie Katowice - Facebook
Kościół dominikanów (Parafia Przemienienia Pańskiego) w centrum Katowic wkrótce przejdzie gruntowny remont. Zbierano na niego pieniądze przez wiele miesięcy. Tymczasem parafia opublikowała we wtorek 14 stycznia 2020 r. nowe wizualizacje wnętrza kościoła. W porównaniu z wcześniejszym projektem wnętrze kościoła jest bardzo proste, wręcz ascetyczne. Wierni, którzy zrzucili się na remont kościoła, są niezadowoleni.

"Prezentujemy nową wizualizację remontu naszego kościoła. Poprzednia, która wydawała się być docelową, okazała się etapem" - poinformowali bracia dominikanie z Katowic na profilu na Facebooku.

Oto nowe i stare wizualizacje kościoła:


Obecna koncepcja powstała w zespole osób:

  • Tomasz Chmiel – Nowe Biuro s.c.
  • o. Tomasz Golonka OP – Przeor Klasztoru Dominikanów w Katowicach
  • Grzegorz Hańderek – Artysta Wizualny, ASP w Katowicach
  • o. Paweł Lasek OP – Syndyk Klasztoru Dominikanów w Katowicach
  • Joanna i Wojciech Małeccy – Małeccy Biuro Projektowe
  • Bartłomiej Nawrocki – Jojko+Nawrocki Architekci

Poetyka surowej materialności

Dominikanie tłumaczą, że "projekt wnętrza uwzględnia otwarty charakter oraz usytuowanie kościoła (w centrum miasta) i pomyślany jest, w naturalny sposób, jako przestrzeń liturgii, ale również miejsce indywidualnej modlitwy, kontemplacji i spotkania z samym sobą. Poetyka surowej materialności jest wyrazem poszukiwania czegoś czystego, pierwotnego, a jednocześnie pozawala na odpowiednie wydobycie znaczenia każdego wprowadzonego w ten obszar gestu, słowa, dźwięku, zapachu czy przedmiotu".

Nie przegapcie

- Powściągliwość i klarowność formy tego wnętrza respektuje również pierwotne, modernistyczne plany Tadeusza Łobosa, do których udało się dotrzeć podczas pracy nad projektem, a jednocześnie dobrze wpisuje się w charyzmat zakonu dominikańskiego - tłumaczą zmianę koncepcji dominikanie.

Większości wiernych nie podoba się ascetyczny do bólu klimat kościoła

Ryszard pisze w komentarzu: "Składałem ofiarę na inny projekt. Przykro mi, że teraz realizowany będzie projekt, który zdaje się mówić, że Boga nie ma... Błagam choćby o piękną, godną ikonę Przemienienia Pańskiego przed ołtarzem".

Trwa głosowanie...

Czy podoba Ci się wnętrze kościoła dominikanów na nowych wizualizacjach?

Anna: "Przykro na to patrzeć, jedynie okna są ok, reszta przygnębiająca jak świat bez Boga".

Szymek: "Fajne, można przerobić na targ rybny w niedziele handlowe".

Adrian: "Wg mnie ten projekt to dążenie do skrajnego minimalizmu. Jak bym wszedł do takiego kościoła, to poczułbym chłód i pustkę, i ciężko byłoby mi skupić się na spotkaniu z Bogiem. Druga sprawa, techniczna to to, że w rok, góra dwa ściany będą brudne, i nici z białego efektu. Wcześniejsze projekty z ciemniejszymi kolorami były o wiele lepsze."

Jan: "Estetycznie świetny,fajne proporcje, idealnie spójny, ale jest zaprojektowany do tego żeby być pusty. Ten kościół aż krzyczy do wiernego którzy przyszedł się pomodlić; WYNOŚ SIĘ, SWOJĄ OBECNOŚCIĄ PSUJESZ MÓJ DESIGN!".

Innym z kolei nowa propozycja wystroju świątyni przypadła do gustu.

Zosia Oslislo-Piekarska pisze: „Gratuluję odwagi, wyczucia, subtelności. Potrzeba nam nowego podejścia do tworzenia miejsc sakralnych, czystej karty. Jestem przekonana, że to będzie dobra przestrzeń dla spotkania człowieka z sacrum. Awangardowe idee zawsze budzą opór, który wyraża się brakiem akceptacji, ale nie należy się tym absolutnie przejmować, warto iść na przedzie. Katowice to odważne miasto".

Michał: "Odważny i potrzebny projekt bo w dobie sakrokiczu brakuje, szczególnie w Polsce, świeżych projektów przestrzeni sakralnej, które nie są populistycznym ukłonem w stronę jarmarcznego historyzmu. Żyjemy w końcu w XXI w. Proszę spojrzeć chociażby na projekt rewitalizacji kościoła św. Józefa w Żórawinie. Brawo Dominikanie, brawo zespół!"

Wcześniej miało być ciepło, prosto i przejrzyście

Wcześniej prezentowane wizualizacje (pochodzą z marca 2019 r., architekt - Tomasz Chmiel) odnowionego wnętrza zachowywały charakter kościoła wzniesionego w latach 1974-1977, nieco go unowocześniając. Dominowały szarość i brąz. Strop kościoła – obecnie istniejącą „falę” planowano zamienić na płaski strop z belkami stropowymi. Ściana ołtarzowa – w częściach bocznych miała być wykończona w cegle. W części centralnej miała być umieszczona przestrzenna forma drewniana, z motywem krzyża dominikańskiego. Tabernakulum, ołtarz, ambona oraz chrzcielnica miały pozostać z obecnego wyposażenia. Tytuł kościoła. Obecny obraz planowano zastąpić ikoną Przemienienia Pańskiego. Jej miejscem usytuowania miało być antepedium ołtarza. W głównej ścianie ołtarzowej miała być umieszczona ikona Krzyża, spójna co do stylu z ikoną Przemienienia. Okna miały pozostać te, które są obecnie. Szyby – również (choć w wizualizacji nie są zaznaczone w obecnych kolorach). Całość miała dawać klasyczną, modernistyczną przestrzeń – ciepłą, prostą i przejrzystą, skłaniającą do modlitwy.

Jednak zdecydowano o przemyśleniu jeszcze raz tej koncepcji. Efektem tej rewizji jest bardziej ascetyczny projekt.

Remont kościoła ma się rozpocząć po Wielkanocy 2020 r. od wykonania w kościele ogrzewania podłogowego.

Dominikanie w tym kościele pojawili się zaledwie 8 lat temu, bo do 2012 w parafii posługiwali księża diecezjalni archidiecezji katowickiej. Na terenie parafii Przemienienia Pańskiego powstał tym samym dziewiętnasty męski klasztor dominikański w Polsce i pierwszy na Górnym Śląsku.

Zobaczcie koniecznie

Bądź na bieżąco i obserwuj

Jakie nieruchomości ubezpieczają Polacy

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 35

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

g
goś

Szkopski tabloid próbuje rozpętać awanturę.

E
ECh
16 stycznia, 17:15, Ewa Chudyba:

Całej wspólnocie wierzących przysługuje coś, co nazywamy sensus fidei. I czasem sensus fidei silniej obecny jest wśród "zwykłych" wiernych. Co więcej - istnieje kanon uświęcony uświęcony tradycją Kościoła.Ojcowie Vaticanum II podkreślali konieczność odnowy ducha liturgii, przez co rozumieć należy „odkrycie autentycznego sensu i namacalności tradycji” - na co zwraca uwagę Louis Bouyer w "Architekturze i liturgii". Kościół ma być znakiem Bożej obecności. Modernistyczne pudło na buty - i jego wnętrze (to nie moje określenie ale Lewisa Mumforda), które równie dobrze może oznaczać halę targową albo dworzec - jest znakiem nieczytelnym, a zatem nie spełnia swojej funkcji sakralnej. Architektura modernistyczna czyli architektura ruchu nowoczesnego - najbliższymi korzeniami tkwi w Wielkiej Awangardzie - o dalszych, związanych m.in. z Reformacją, Rewolucją Francuską i Oświeceniem nie będę wspominać, ale można poczytać Habermasa ("Filozoficzny dyskurs nowoczesności"). Modernizm - uogólniając i upraszczając oczywiście - jest w swojej istocie antychrześcijański i antykatolicki, co więcej - istotowo związany z totalitaryzmem i gnozą. Na nieadekwatność modernizmu jako stylu architektonicznego w zastosowaniu do kościołów rzymskokatolickich zwraca uwagę Cezary Wąs w "Antynomiach współczesnej architektury sakralnej": „ (…) pogląd, że jest tezą nie do utrzymania. W modernistycznej architekturze sakralnej zawierał się symbolizm, ale istotnie sprzeczny z tradycyjnym symbolizmem, wyrażający natomiast treści właściwe dla modernizmu rozumianego jako ideologia świeckości, rozumności i kultu techniki. Mimo tej sytuacji uważano modernizm za odpowiedni dla architektury sakralnej. (…). Zamiast myślenia sub specie aeternitatis, należało dążyć do bycia . Architektoniczna symbolika, jaka za tym podążała, ewoluowała od symbolizowania świata wieczności do symbolizowania świata teraźniejszości”. Stąd właśnie kościoły przypominające wyglądem hale dworcowe, fabryki czy wieże chłodnicze. A więc świątynie podobne do wszystkiego, tylko nie do samych siebie. Modernizm - także w architekturze - to ideologia świeckości. Do miejsca związanego z sacrum się po prostu nie nadaje. I aby nie było wątpliwości - ani "historyzm obleczony w szaty obrony wiary" (czyli tradycjonalizm, którego najdramatyczniejszym przykładem jest Licheń), ani "silenie się na nowoczesność" - nie są właściwym rozwiązaniem w przypadku budownictwa kościelnego. Neti, neti - "ani, ani". Ale istnieje trzecia droga. Nauczył nas tego Stanisław Niemczyk (tylko nie nazywajcie go "śląskim Gaudim").

Cytat z Cezarego Wąsa jeszcze raz: "(…) pogląd, że 'modernizm w architekturze jest zasadniczo asymboliczny' jest tezą nie do utrzymania. W modernistycznej architekturze sakralnej zawierał się symbolizm, ale istotnie sprzeczny z tradycyjnym symbolizmem, wyrażający natomiast treści właściwe dla modernizmu rozumianego jako ideologia świeckości, rozumności i kultu techniki. Mimo tej sytuacji uważano modernizm za odpowiedni dla architektury sakralnej. (…). Zamiast myślenia sub specie aeternitatis, należało dążyć do bycia 'dziecięciem wieku'. Architektoniczna symbolika, jaka za tym podążała, ewoluowała od symbolizowania świata wieczności do symbolizowania świata teraźniejszości”

E
Ewa Chudyba

Całej wspólnocie wierzących przysługuje coś, co nazywamy sensus fidei. I czasem sensus fidei silniej obecny jest wśród "zwykłych" wiernych. Co więcej - istnieje kanon uświęcony uświęcony tradycją Kościoła.Ojcowie Vaticanum II podkreślali konieczność odnowy ducha liturgii, przez co rozumieć należy „odkrycie autentycznego sensu i namacalności tradycji” - na co zwraca uwagę Louis Bouyer w "Architekturze i liturgii". Kościół ma być znakiem Bożej obecności. Modernistyczne pudło na buty - i jego wnętrze (to nie moje określenie ale Lewisa Mumforda), które równie dobrze może oznaczać halę targową albo dworzec - jest znakiem nieczytelnym, a zatem nie spełnia swojej funkcji sakralnej. Architektura modernistyczna czyli architektura ruchu nowoczesnego - najbliższymi korzeniami tkwi w Wielkiej Awangardzie - o dalszych, związanych m.in. z Reformacją, Rewolucją Francuską i Oświeceniem nie będę wspominać, ale można poczytać Habermasa ("Filozoficzny dyskurs nowoczesności"). Modernizm - uogólniając i upraszczając oczywiście - jest w swojej istocie antychrześcijański i antykatolicki, co więcej - istotowo związany z totalitaryzmem i gnozą. Na nieadekwatność modernizmu jako stylu architektonicznego w zastosowaniu do kościołów rzymskokatolickich zwraca uwagę Cezary Wąs w "Antynomiach współczesnej architektury sakralnej": „ (…) pogląd, że jest tezą nie do utrzymania. W modernistycznej architekturze sakralnej zawierał się symbolizm, ale istotnie sprzeczny z tradycyjnym symbolizmem, wyrażający natomiast treści właściwe dla modernizmu rozumianego jako ideologia świeckości, rozumności i kultu techniki. Mimo tej sytuacji uważano modernizm za odpowiedni dla architektury sakralnej. (…). Zamiast myślenia sub specie aeternitatis, należało dążyć do bycia . Architektoniczna symbolika, jaka za tym podążała, ewoluowała od symbolizowania świata wieczności do symbolizowania świata teraźniejszości”. Stąd właśnie kościoły przypominające wyglądem hale dworcowe, fabryki czy wieże chłodnicze. A więc świątynie podobne do wszystkiego, tylko nie do samych siebie. Modernizm - także w architekturze - to ideologia świeckości. Do miejsca związanego z sacrum się po prostu nie nadaje. I aby nie było wątpliwości - ani "historyzm obleczony w szaty obrony wiary" (czyli tradycjonalizm, którego najdramatyczniejszym przykładem jest Licheń), ani "silenie się na nowoczesność" - nie są właściwym rozwiązaniem w przypadku budownictwa kościelnego. Neti, neti - "ani, ani". Ale istnieje trzecia droga. Nauczył nas tego Stanisław Niemczyk (tylko nie nazywajcie go "śląskim Gaudim").

G
Gość

Świetny! Minimalizm formy , maksymalizm treści. Z tym, że stopień maksymalizacji treści zależy od wiernych i kapłanów - czy wypełnią go żarliwą modlitwą i kontemplacją Pisma Św. A z tym w polskim Kościele różnie bywa.....

k
kacet

Do takiej Świątyni chętnie pójdę. To skupienie się na Krzyżu, na wierze, a nie na rozpraszających ozdobnikach, przeszkadzających w skupieniu i przeżywaniu, w modlitwie. Brawo Dominikanie i Projektanci

A
Achim
15 stycznia, 17:52, drunkki:

Bardzo dobrze kościoły przepełnione są "złotymi" badziewiami za dużo przepychu a tak skromnie Jezus też był skromny.

Duźo badziewi masz w nowym Licheniu i tam widać tą skromność kleru

O
Olo

Moźna zdjąć krzyź i prowadzić zebrania i wiece partyjne ,szkolenia czy prelekcje naukowe miejsce Królowej Śniegu uuuuuuuuuuuuuu

d
drunkki

Bardzo dobrze kościoły przepełnione są "złotymi" badziewiami za dużo przepychu a tak skromnie Jezus też był skromny.

G
Gość
15 stycznia, 13:14, Gość:

Bywałem tam zanim kościół przejęli Dominikanie i szczerze powiem, że tak zaniedbanej świątyni nie widziałem od dawna. Farba złuszczała się ze ścian wielkimi płatami, prowizoryczne naprawy tylko kontrastowały z ruiną. Ta parafia (w samym centrum Katowic!) jest... mówiąc delikatnie trudna. Tam ksiądz po przejściu przez teren parafii musi prać sutannę, bo tylu ludzi go opluje. Nie dziwię się, że tyle lat zbierano na remont.. Może na bogatszy wystrój kasy już zabrakło? ale jak dla mnie to ten projekt odzwierciedla parafię. Szczególnie jak już się trochę przybrudzi.

Oj, chyba Pan nie uczęszcza do tego samego kościoła. Msze są oblegane przez wiernych, zazwyczaj trudno znaleźć miejsce do siedzenia. Piękne, mądre, poruszające kazania oparte o interpretację Biblii, bez mowy nienawiści. Może zbyt wymagające dla Pana.

G
Gość
15 stycznia, 11:44, Gość:

Widać w sondzie, jak rozkładają się procenty - jednak więcej jest pozytywnych. To może autor artykułu robił awanturę i sieje wiatr...

Zgadzam się!

G
Gość
15 stycznia, 13:04, Gość:

Przecież w kościele należy skupić się na modlitwie, rozumiem tutaj podejście protestantów. No, ale surowy wystrój to brak okazji do wyciągania łapy po "dary" do "ubogacenia domu Pana", a że przy okazji każdej tacy spadają drzazgi, no to żal.....

15 stycznia, 13:16, Marko:

Schowaj nienawiść pod czapkę, bo projekt wybierali Dominikanie, a to wierni protestują, co przeczy twojej teorii.

To opinia redaktora, że wierni protestują. Większości projekt się podoba, szczególnie tym, którzy uczęszczają właśnie do katowickich dominikanów.

N
Niepoprawny

Odezwali się wyznawcy świętych obrazków!

M
Marko
15 stycznia, 13:04, Gość:

Przecież w kościele należy skupić się na modlitwie, rozumiem tutaj podejście protestantów. No, ale surowy wystrój to brak okazji do wyciągania łapy po "dary" do "ubogacenia domu Pana", a że przy okazji każdej tacy spadają drzazgi, no to żal.....

Schowaj nienawiść pod czapkę, bo projekt wybierali Dominikanie, a to wierni protestują, co przeczy twojej teorii.

G
Gość

Bywałem tam zanim kościół przejęli Dominikanie i szczerze powiem, że tak zaniedbanej świątyni nie widziałem od dawna. Farba złuszczała się ze ścian wielkimi płatami, prowizoryczne naprawy tylko kontrastowały z ruiną. Ta parafia (w samym centrum Katowic!) jest... mówiąc delikatnie trudna. Tam ksiądz po przejściu przez teren parafii musi prać sutannę, bo tylu ludzi go opluje. Nie dziwię się, że tyle lat zbierano na remont.. Może na bogatszy wystrój kasy już zabrakło? ale jak dla mnie to ten projekt odzwierciedla parafię. Szczególnie jak już się trochę przybrudzi.

G
Gość

Przecież w kościele należy skupić się na modlitwie, rozumiem tutaj podejście protestantów. No, ale surowy wystrój to brak okazji do wyciągania łapy po "dary" do "ubogacenia domu Pana", a że przy okazji każdej tacy spadają drzazgi, no to żal.....

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3