Katowice kontra Gliwice. Które centrum przesiadkowe będzie lepsze?

MAKI/LOTAZaktualizowano 
Przy ul. Sądowej w Katowicach powstaje centrum przesiadkowe, które będzie obsługiwać kursy dalekobieżne. Prace w tym rejonie rozpoczęły się w ubiegłym roku. W Gliwicach centrum przesiadkowe powstanie w rejonie dworca PKP - na razie jest w fazie projektów, budowa jest w planach na 2020 r. Które będzie lepsze? Porównajmy.

Przy ul. Sądowej w Katowicach powstaje centrum przesiadkowe, które będzie obsługiwać kursy dalekobieżne. Prace w tym rejonie rozpoczęły się w ubiegłym roku.

W Gliwicach centrum przesiadkowe powstanie w rejonie dworca PKP - na razie jest w fazie projektowania szczegółowego. Które będzie lepsze?

Funkcja:

CP Sądowa Katowice:
Ma przede wszystkim pełnić funkcje nowego dworca autobusowego Katowic. Będą się tu zatrzymywały autobusy linii krajowych i międzynarodowych. Będzie to alternatywa dla przewoźników oraz pasażerów obecnie korzystających z prywatnego dworca przy ulicy Piotra Skargi, który zresztą - co przesądzone - prędzej czy później zniknie.

"Sądowa" generalnie nie będzie integrować ruchu samochodowego z komunikacją publiczną, czyli nie będzie to miejsce, które ma skłaniać kierowców do przesiadki z auta na autobus (takie funkcje będą miały oddalone od centrum Katowic centra przesiadkowe Brynów, Zawodzie oraz działające już CP Ligota).

Centrum Przesiadkowe w Gliwicach:
Skupi wszystkie środki transportu miejskiego w jednym miejscu, podniesie standard obsługi i usprawni przemieszczanie się podróżnych. W ramach inwestycji powstanie m.in. nowy dworzec autobusowy z zadaszeniem wraz z budynkiem głównym, budynkiem pomocniczym i tunelem. Będzie to nowoczesny obiekt, zintegrowany z dworcem kolejowym systemem stacji autobusów miejskich, regionalnych i międzynarodowych, z parkingami dla samochodów i rowerów oraz zapleczem komercyjnym.

Powierzchnia:
CP Sądowa Katowice: CP Sądowa powstaje na obszarze między ulicami Goeppert - Mayer i Sądową, przy trasie prowadzącej od ulicy Chorzowskiej do centrum Katowic.
CP Gliwice: Łączna powierzchnia zagospodarowywanego terenu po stronie północnej (obszar właściwego Centrum Przesiadkowego) to ok. 46,7 tys. m2, w tym powierzchnie utwardzone i zabudowane - ok. 37,9 tys. m2 i powierzchnie zielone - 8,8 tys. m2

Budynek Centrum Przesiadkowego:

W Katowicach przy Sądowej
powstanie dwukondygnacyjny Budynek Obsługi Podróżnych, w którym na parterze znajdzie się poczekalnia dla połączeń lokalnych, a na piętrze – dla połączeń międzynarodowych. W budynku będą toaleta i przechowalnia bagażu, ale także kiosk, bar, kasa z biletami na połączenia międzynarodowe. Będzie tu również miejsce na dyspozytornię, pomieszczenia dla kierowców autobusów dalekobieżnych oraz dedykowane im sanitariaty.

Budynek Centrum Przesiadkowego w Gliwicach:
Właściwe Centrum Przesiadkowe poza płytą peronową będzie składać się z budynku Głównego Centrum (obsługa pasażerska, biura, mała gastronomia) i Budynku Pomocniczego z funkcją usług. Budynek Główny będzie połączony tunelem z istniejącym tunelem łączącym Dworzec PKP z ul. Tarnogórską. Perony będą przykryte zadaszeniem o powierzchni ok. 15,6 tys. m2.

Na terenie Centrum powstanie infrastruktura rowerowa (w tym: miejsca pod stacje wypożyczania rowerów, boksy rowerowe, zadaszone miejsca parkingowe, punkty napraw rowerów), podziemna infrastruktura techniczna, plac parkingowy dla autobusów, place parkingowe dla samochodów i taxi wraz z pętlą kiss & ride. Na terenie Centrum przewidziano automaty biletowe SKUP oraz informację wizualną zmiennej treści o odjazdach autobusów (w budynku głównym i na peronach) oraz pociągów (w Budynku Głównym), Na dachach Centrum zaplanowano montaż ogniw fotowoltaicznych o mocy ok. 350 kW. Obszar Centrum będzie oświetlony i monitorowany z dostępem do sieci Wi-Fi.
Zostanie odnowiona elewacja pobliskiej wieży ciśnień oraz przebudowany fragment tunelu łączącego dworzec PKP z ul. Tarnogórską. Na terenie Centrum przewidziano nasadzenie drzew, krzewów i roślin ozdobnych oraz wykonania trawników.

Miejsca parkingowe:
CP Sądowa Katowice: otwarty parking samochodowy dla 50 samochodów.
CP Gliwice: parking dla 100 samochodów

Miejsca dla rowerów:
Gliwice: projekt przewiduje zadaszone parkingi dla rowerów, boksy rowerowe i miejsca na montaż stacji roweru miejskiego/metropolitalnego.
Katowice: w ramach inwestycji powstanie zadaszony parking dla rowerów

Miejsca kiss&ride:

W Katowicach - kilka
W Gliwicach - kilka

Centrum Przesiadkowe Architektura:

CP Sądowa w Katowicach:
elementem charakterystycznym CP Sądowa będzie olbrzymia wiata peronowa nad peronami autobusowymi.

Centrum Przesiadkowe w Gliwicach:
elementem charakterystycznym CP w Gliwicach będzie olbrzymie zadaszenie peronowe. składające się z 6 segmentów o łącznej długości 234,2 m i zmiennej szerokości 47,4 - 83,4 m oraz o zmiennej wysokości zadaszenia nad poziomem jezdni: 7,55-12,55 m. Zadaszenie będzie miało konstrukcję stalową wspartą na słupach żelbetowych,
Pokrycie z elastycznej membrany dachowej PCV w kolorze szarym, obudowa płaszczyzn bocznych z blachy tytanowo - cynkowej, a od strony przyziemia - z siatki cięto ciągnionej; w zadaszeniach przewidziano pasmowe podłużne świetliki dachowe umożliwiające doświetlenie peronów światłem naturalnym.

Termin ukończenia inwestycji

CP Sądowa w Katowicach: Termin zakończenia prac budowlanych na tej inwestycji to koniec bieżącego roku.
CP w Gliwicach: planowany termin rozpoczęcia robót budowlanych to I kwartał 2020r. Planowany okres realizacji 24 miesiące od daty zawarcia umowy.

Cena:

W Katowicach: 57 mln zł, w tym dofinansowanie unijne wynosi ponad 30 mln zł
W Gliwicach szacunkowy koszt inwestycji wraz z przebudową systemu komunikacyjnego w centrum miasta to 250 mln zł, miasto aplikuje o 130 mln unijnego wsparcia.

POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:

Czy trzeba płacić opłaty za użytkowanie wieczyste?

5 mln euro dla Górnego Śląska i innych regionów górniczych

Wideo

Materiał oryginalny: Katowice kontra Gliwice. Które centrum przesiadkowe będzie lepsze? - Dziennik Zachodni

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 5

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
R
Raven

do lajkonika - dla mnie miasto bez węzła autostradowego to dziura- macie NIE. Tramwaje są ok o ile torowisko jest poza jezdnią bo jak nie to każdy wlokący się TIR blokuje tramwaj, źle zaparkowany samochód blokuje.

zgłoś
O
Ola

Katowice to inny stan umysłu - tu wszystko jest najlepsze, prezydent najmądrzejszy a urzędnicy mają same świetlane pomysły.

Tylko dlaczego mieszkańcy mają dość Krupy?

zgłoś
l
lajkonik

miasto bez tramwajów się nie liczy, jest zaściankowe i mało znaczące w zderzeniu z miastem z tramwajami. miasto z tramwajami to prestiż. kiedyś kibicowałem Gliwicom, od kiedy tam nie ma komunikacji tramwajowej to dla mnie dziura

zgłoś
M
Mirek

Włodarzom Katowic proponuję wybrać się do centrum przesiadkowego w Ligocie. Życzę dobrego nastroju.

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3