Historia tramwajów elektrycznych na Śląsku rozpoczęła się 120 lat temu. W marcu 1896 roku koncesję na budowę wąskotorowej linii tramwaju parowego kursującego na trasie Królewska Huta - Dąb - Katowice - Wełnowiec - Huta Laura (dziś Siemianowice Śląskie) otrzymała berlińska spółka Kramer & Co.
Niedługo później, bo w grudniu wspomnianego roku, oddano do użytku pierwszy odcinek prowadzący od Huty Marta (działała w latach 1852−1928 i produkowano tu szyny kolejowe), znajdującej się na wysokości dzisiejszego ronda gen. Jerzego Ziętka w Katowicach oraz bloku mieszkalnego Superjednostka, poprzez Wełnowiec, aż do ówczesnej Huty Laura.
Pierwszy elektryczny tramwaj
Na trasie tej kursował tramwaj parowy na wąskim torze o rozstawie 785 mm. Jednakże już 1 października 1898 roku pomiędzy gminą Huta Laura i Katowicami uruchomiono pierwsze w regionie połączenie komunikacyjne wykorzystujące energię elektryczną, a na szlak ruszył tramwaj elektryczny.
Zobaczcie archiwalne zdjęcia śląskich tramwajów:
- To, co od trzech wieków łączy Siemianowice Śląskie z Katowicami to nie region, a przede wszystkim pierwszy tramwaj - dziś nr 13 - który wyruszył na ziemiach Górnego Śląska w pionierski kurs na trasie prawie do dziś niezmienionej - mówi Piotr Kochanek, rzecznik prasowy siemianowickiego magistratu.
POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:
Samorządowiec Roku - gala Dziennika Zachodniego
Magazyn reporterów Dziennika Zachodniego TYDZIEŃ
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?