Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kolej kusi biznesmenów specjalnymi przedziałami i salonikami na dworcach

Anna Ładuniuk
Zachętą do wybrania pociągu ma być także coraz krótszy czas podróży. W Chinach czy Japonii pociągi poruszają się z prędkością powyżej 300 km/godz.
Zachętą do wybrania pociągu ma być także coraz krótszy czas podróży. W Chinach czy Japonii pociągi poruszają się z prędkością powyżej 300 km/godz. 123rf
Czym jest klasa biznes i przedziały menedżerskie w pociągach? Koleje próbują konkurować z liniami lotniczymi i przekonać do siebie klientów z grubszym portfelem.

Najsławniejszy to oczywiście Orient Express. Legendarny pociąg na trasie Stambuł - Paryż, uruchomiony jeszcze w XIX wieku, spopularyzowany na kartach powieści Agathy Christie (i w kilku ekranizacjach kryminału), jest synonimem luksusowej podróży koleją. Podróżowali nim arystokraci, sławni artyści i pisarze, biznesmeni.

Orient Express kursuje nadal (nawet na kilku trasach), dziś jednak głównie jako atrakcja turystyczna. Nie tylko Orient Express. Luksusowe wycieczki koleją, przez atrakcyjne krajobrazowo tereny, znaleźć można w ofertach wielu kolejowych przewoźników w Europie i na świecie. To często pięciogwiazdkowe hotele na kółkach, z apartamentami, wytworną kuchnią, obsługą.

Podróż nimi trwa od kilku do kilkunastu dni, a po drodze organizowane są dodatkowe wycieczki. Ceny za ten luksus też są oczywiście „pięciogwiazdkowe”. Są takie pociągi w Indiach (np. Maharadża Express czy Pałac na Kołach) czy Australii (Indian Pacific, przemierzający kontynent w 65 godzin z Sydney do Perth), w Afryce (Blue Train w RPA) czy Kanadzie (Rocky Mountainer).

Nawet kolej transsyberyjska w Rosji ma od kilku lat swoją wersję luksusową - Siberian Express na trasie Moskwa - Władywostok. 15-dniowa wersja podróży de luxe w takim pociągu z dodatkowymi atrakcjami kosztuje od piętnastu tysięcy do trzydziestu kilku tysięcy dolarów.

Na mniejszą skalę, bo i obszar do dyspozycji jest o wiele mniejszy, w turystycznych kolejowych trasach specjalizują się także Szwajcarzy, którzy ze swoich pociągów panoramicznych - jak je nazywają - uczynili prawdziwy biznes.

Te wszystkie przykłady to jednak oferta dla bogatych turystów - lądowa wersja rejsu luksusowym statkiem po Karaibach czy choćby Morzu Śródziemnym.

Warto jednak wiedzieć, że w normalnej, codziennej ofercie spółek kolejowych są także ponadstandardowe propozycje. Czasem to tylko strefy ciszy w wagonach, czasem specjalne przedziały. Także w Polsce można z nich korzystać. Spółki kolejowe tę ofertę premium kierują głównie (choć nie tylko) do menedżerów, których kuszą możliwością pracy w komfortowych warunkach nawet podczas podróży.

Skórzane fotele, zestawy do spania, dodatkowe menu
W te wakacje w Polsce pojawiło się pierwsze połączenie czeskiego prywatnego przewoźnika LEO Express (firma od 2012 roku realizuje przewozy pasażerskie na obszarze środkowej Europy, wykorzystując do tego nowoczesne pociągi oraz autobusy) - pociąg z Krakowa do Pragi (przez Katowice). Znalazły się w nim specjalne przedziały klasy Business oraz Premium. To propozycja dla klientów, którzy są skłonni zapłacić więcej, jeśli otrzymają w zamian więcej komfortu i dodatkowe usługi podczas podróży. ­

- W klasie Business pasażerowie mogą korzystać z internetu, gniazdek elektrycznych oraz stolików przy każdym siedzeniu, umożliwiających przykładowo wygodne ułożenie laptopa. Mogą także skorzystać ze specjalnej oferty napojów i przekąsek w cenie biletu. Zainteresowani podróżą w klasie Premium, poza ofertą dla klasy Business, mogą liczyć na „najwyższy priorytet obsługi”, mają do swojej dyspozycji w pełni wyciszony przedział oraz regulowane skórzane fotele, pozwalające na komfortową pracę lub odpoczynek. Każdy klient klasy Premium może skorzystać ze specjalnie przygotowanego menu - informuje Peter Jančovič z LEO Express Polska i dodaje jeszcze, że pasażerowie podróżujący nocą, zarówno w klasie Business, jak i klasie Premium, otrzymują specjalny zestaw do spania.

Przedziały o podwyższonym standardzie znajdują się we wszystkich składach czeskiego przewoźnika.

W klasie Business na pasażerów czeka 19 miejsc siedzących, w klasie Premium 6 miejsc. Peter Jančovič dodaje, że firma sprzedaje tę ofertę już od kilku lat.

Pociągi Leo Express kursowały do tej pory w relacjach Praga - Ostrawa - Koszyce oraz Praga - Staré Město u Uherského Hradiště, ale największe zainteresowanie jest na odcinku Ostrawa - Praga. Pewnie dlatego, że oferta przewoźników kolejowych na tym odcinku jest bardziej konkurencyjna niż transport indywidualny, stąd wielu klientów biznesowych decyduje się na przejazd pociągiem.

Czy jest to oferta również konkurencyjna cenowo?

- Koszt biletu klasy Business jest o około połowę wyższy niż biletu klasy Economy, natomiast bilet klasy Premium to mniej więcej dwukrotność klasy Business - wylicza Peter Jančovič, a na pytanie, czy należy rezerwować bilet wcześniej, czy wystarczy w dniu podróży, odpowiada, że ponieważ liczba miejsc jest ograniczona i niewielka, ich dostępność zależy od zainteresowania danym połączeniem.

Radzi oczywiście kupować jak najwcześniej za pośrednictwem systemu sprzedaży, dostępnym na stronie internetowej spółki. Jeżeli natomiast pasażer nie zdąży z kupnem ani przez internet, ani w kasie na dworcu, a na pokładzie pociągu znajdują się jeszcze wolne miejsca, doliczona zostanie dodatkowa opłata w wysokości 7 zł.

Intercity, czyli biuro w podróży
Także i w Polsce PKP próbuje konkurować z transportem indywidualnym i lotniczym. Mowa o pociągach Intercity pomiędzy kilkoma dużymi miastami i Warszawą.

„Biuro w drodze? Czemu nie, tym z Państwa, którzy chcą pracować w podróży jak we własnym biurze, proponujemy przedziały menedżerskie” - czytamy reklamę na stronie internetowej PKP Intercity.

Rzeczniczka prasowa spółki, Agnieszka Serbeńska, informuje nas, że takie pociągi z przedziałami menedżerskimi znajdują się w wybranych wagonach klasy pierwszej w niektórych pociągach na kilku najważniejszych trasach w Polsce, m.in. Warszawa - Kraków, Warszawa - Zakopane, Warszawa - Zielona Góra (przez Poznań), Warszawa - Szczecin, Warszawa - Trójmiasto.

- W każdym z nich funkcjonują po trzy czteroosobowe przedziały dla biznesu. Dzwonią do nas klienci, którzy są zainteresowani nawet wykupieniem wszystkich miejsc w przedziale, by zapewnić sobie jak najlepsze warunki do pracy, przygotowania się do spotkania czy zażycia odpoczynku w podróży - dodaje Agnieszka Serbeńska.

A na czym konkretnie polega wyjątkowość tej oferty?
Przedziały menedżerskie, oprócz tego, że czteroosobowe (pozostałe w klasie pierwszej mają po 6 siedzeń), są klimatyzowane, przestronne, z wygodnymi fotelami z oświetleniem i gniazdkiem do podłączenia laptopa (230V). W każdym znajduje się rozkładany stół, na którym zmieszczą się wszystkie potrzebne dokumenty, do tego szafy na ubrania i półki na większy bagaż.

Za luksus trzeba oczywiście dodatkowo zapłacić - poza zwykłym biletem pierwszej klasy także tzw. opłatę serwisową (obecnie to 99 zł). W ramach tej opłaty jest nie tylko podróż w wyodrębnionej przestrzeni dostosowanej do potrzeb osób podróżujących biznesowo, ale też serwowany na trasie posiłek do przedziału, w zależności od pory dnia śniadanie lub obiad.

Sprzedaż biletów na wszystkie połączenia PKP Intercity jest aktywna na 30 dni przed datą podróży, ta zasada obowiązuje też w przypadku przedziałów menedżerskich. Oznacza to, że pasażer może skorzystać z ofert promocyjnych przewoźnika, obowiązujących w przedsprzedaży. W sprzedaży biletów na te przedziały obowiązują również ustawowe ulgi. Bilety na podróż można kupić zarówno w kasach dworcowych, jak też przez internet.

Na terenie Polski (w Warszawie i Poznaniu) można też wsiąść do międzynarodowego pociągu Trans-European Express, relacji Moskwa - Paryż - Moskwa, prowadzonego przez Koleje Rosyjskie przy współpracy z Deutsche Bahn, PKP Intercity i SNCF. Pociąg ma w składzie jeden wagon klasy biznes, w którym znajdują się cztery jedno- i dwuosobowe przedziały. Znajdują się w nich własny prysznic i toaleta, telewizor z DVD. Pasażerowie tej klasy mają także w cenie biletu zapewnione bezpłatne śniadanie.

Salonik VIP z bufetem jak na lotnisku
Wielu przewoźników w Europie decyduje się na uzupełnienie swojej oferty przewozowej o klasy podróży przygotowane specjalnie dla klientów biznesowych. To już nie tylko specjalne udogodnienia w podróży, ale i przed nią.

Za przykład niech posłuży włoski Italo Treno, który przygotował klientom biznesowym ofertę porównywalną z salonikami VIP-owskimi na lotniskach. Lounge Italo Club to saloniki funkcjonujące obecnie na najważniejszych dworcach włoskich - w Mediolanie, Rzymie, Turynie, Neapolu i Florencji. Niektóre z nich czynne są od godziny 6.30 do 20.30, inne tylko przed południem. Są dostępne bez ograniczeń dla pasażerów Club Executive i posiadaczy kart Italo Più Privilege, a posiadacze kart Italo Corporate mogą uzyskać do nich dostęp z ważnym biletem.

To miejsca z wygodnymi fotelami i kanapami, z możliwością zorganizowania spotkania roboczego, samodzielnej pracy - podłączenia do sieci Wi-Fi lub po prostu odpoczynku. Znajdują się tam do dyspozycji pasażerów, podobnie jak w salonikach na lotniskach, gazety, czasopisma i telewizja, a także bufet z ciepłymi i zimnymi napojami oraz przekąski. Dodatkowo Italo Treno prowadzi tu sprzedaż biletów.

350 km/godz., czyli koleje dużych prędkości
Wiadomo jednak, że aby skutecznie konkurować z liniami lotniczymi, trzeba zadbać nie tylko o komfort podróży i punktualność - dla klienta biznesowego liczy się także czas.

Podróż pociągiem musi zabierać tyle samo - albo mniej - czasu co samolotem. Kiedy dwa lata temu w Szwajcarii otwierano nowy, 57-kilometrowy kolejowy tunel pod przełęczą św. Gotarda, podkreślano, że dzięki niemu naprawdę łączy się północ z południem Europy, a Alpy przestaną dzielić. I rzeczywiście: obecnie codziennie z Zurychu do Mediolanu jeździ 10 bezpośrednich pociągów. Średni czas podróży to 3 godziny 26 minut.

Świat prześciga się w budowaniu i uruchamianiu linii, a na nich pociągów dużych prędkości. Przodują w tym wyścigu Chiny, Japonia, a z europejskich krajów - Francja, Hiszpania i Włochy. W Chinach obecnie odległość między Pekinem a Szanghajem (1300 km) pokonuje się w ciągu 5 godzin. Pasażerowie przez całą podróż mają możliwość obserwowania prędkości, z jaką porusza się pociąg - wyświetla się ona na ekranach umieszczonych w każdym wagonie. Zwykle to około 300 km/godz., choć bywają odcinki, na których pociąg rozpędza się do 350 km/godz.

Piknik w Parku Śląskim pod hasłem "Łączymy pokolenia"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wideo