Którą linią kolejową do lotniska w Pyrzowicach?

Piotr Sobierajski
Wybór nowej linii kolejowej do Międzynarodowego Portu Lotniczego w Pyrzowicach przez Piekary Śląskie i Bytom, z pominięciem Zagłębia wzbudza coraz większe kontrowersje.

Choć umowa PKP Polskich Linii Kolejowych z konsorcjum spółek niemieckich i polskich, na opracowanie dokumentacji projektowej, o wartości aż 52 mln zł, została już podpisana, to jednak zagłębiowscy radni i posłowie nadal będą zabiegać o wykorzystanie istniejącej linii kolejowej nr 182 Zawiercie - Tarnowskie Góry. Decyzja o budowie zapadnie bowiem dopiero w Ministerstwie Infrastruktury. Chodzi o to, by nie pomijać części aglomeracji, zamieszkałej przez 700 tys. osób.

Polskie Linie Kolejowe i Urząd Marszałkowski w Katowicach miały do wyboru sześć wariantów. Zdecydowały się na ten, o długości ponad 33 km. Problem w tym, że zmodernizować da się tu tylko 8 km torów, a kolejnych 25 km trzeba budować od podstaw. Koszt tej inwestycji szacowany jest na ok. 252 mln euro. Wariant drugi (Zawiercie-Łazy-Sosnowiec) wyceniony został co prawda na 343 mln euro, ale wtedy nowoczesna sieć połączeń miałaby aż 55 km.

Akcję Kolej na Pyrzowice rozpoczął cztery lata temu portal pasażer.com, starając się przekonać PKP i Urząd Marszałkowski do połączenia lotniska z Katowicami, przez Siewierz iŁazy, z wykorzystaniem istniejących torów. Przemawia za tym, m.in. szansa dalszego połączenia z Częstochową i Krakowem. Taki rozbudowany projekt opracowali dziś zagłębiowscy działacze PO i UPR, wspólnie z przedstawicielami branży lotniczej.

Jednym z nich jest Ireneusz Dylczyk, pomysłodawca akcji Kolej na Pyrzowice, który uważa, że wybór obecnego wariantu jest chybiony.

- Inwestycja ma się zakończyć za sześć, siedem lat. A przecież najważniejsze jest to, by połączenie powstało jak najszybciej i mogło objąć jak największą liczbę potencjalnych pasażerów. I tak właśnie jest z istniejącą linią z Mierzęcic. Jest gotowa, jeżdżą po niej tylko składy z paliwem na lotnisko, cała infrastruktura i grunty należą do PKP PLK, nie będzie więc żadnych problemów z ich wykupem. Istnieją wszystkie obiekty inżynieryjne. Tylu plusów nie ma żaden inny wariant - przekonuje Dylczyk. - W Krakowie zdecydowano się zmodernizować istniejącą linię kolejową do lotniska w Balicach.
Przystosowanie 15-kilometrowego odcinka zajęło tylko osiem miesięcy - mówi Ireneusz Dylczyk. - Nie jesteśmy przeciwni wybranemu projektowi, ale musimy mocno zaakcentować nasze stanowisko, że miasta zagłębiowskie, Zawiercie też zasługują na to, by tu inwestować fundusze. To jest dopiero szansa na równomierny rozwój całego GZM-u - podkreślają Grzegorz Jaszczura i Dawid Kmiotek, autorzy najnowszego projektu rozwoju transportu kolejowego w Zagłębiu i na Śląsku. - Trzeba raz jeszcze przeanalizować wszystkie argumenty. Lobbing ze strony Bytomia, czy Chorzowa okazał się silniejszy, nie było wspólnej akcji lokalnych samorządów na rzecz wariantu zagłębiowskiego. Wybrana trasa będzie powstawać długo, bo jest uzależniona od budowy autostrady A-1. Ta też skomunikuje doskonale Śląsk z portem lotniczym w Pyrzowicach. Będzie się można nią dostać z Katowic do Pyrzowic w 25 minut. A co z miastami zagłębiowskimi? - pyta Krzysztof Stachowicz, radny sejmiku wojewódzkiego Katowicach.
Swoją koncepcję wykorzystania linii nr 182 przedstawi też ponownie PKP i Urzędowi Marszałkowskiemu Sosnowiec.

Urząd Marszałkowski przekonuje jednak, że wybrany wariant jest najbardziej dostępny dla mieszkańców Aglomeracji Górnośląskiej, a czas przejazdu (28 min), najkrótszy. - Pociągi lotniskowe Katowice-Pyrzowice mogą mieć relacje wydłużone i kursować z Sosnowca lub Mysłowic - tłumaczy Witold Trólka z Biura Prasowego Urzędu Marszałkowskiego.

- Trasa połączenia kolejowego z Katowic do Pyrzowic została zaakceptowana przez władze samorządowe województwa. Wykonawca dokumentacji nie musi więc rozpatrywać innych przebiegów trasy. Wariant ten obsługuje pięć bardzo ważnych węzłów przesiadkowych. Ważny jest też brak ryzyka opóźnień, spowodowanych odchyleniami kursów pociągów kwalifikowanych i międzywojewódzkich na linii nr 1, obejmującej wariant drugi - wyjaśnia Zbigniew Młokosiewicz z PKP PLK.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Nowe narządzie do walki z cyberprzestępczością od CERT Polska

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

w
wujek
No to się Dziennik obudził
o
osvald
wszystiego byscie chcieli. ale od slaska odcinacie sie gruba kreska.
j
j..ć silesie !
Drożej, dłużej ale za to po śląskiej stronie
Autostrada - silesia
DTS - silesia
Kolej - silesia

Już rzygam od tej silesi. Górski, ślepy pajacu co granicy nie widzisz - ci z drugiej strony Brynicy widzą ją i zawsze będą widzieć doskonale.
Wróć na dziennikzachodni.pl Dziennik Zachodni
Dodaj ogłoszenie