Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Luksusowy hotel Mercure Szczyrk Resort pod lupą UOKiK. O co chodzi?

JAK
Dawne Orle Gniazdo zmienia się w luksusowy hotel sieci Mercure Mercure Szczyrk
Dawne Orle Gniazdo zmienia się w luksusowy hotel sieci Mercure Mercure Szczyrk www.mszczyrk.pl
Modernizowany luksusowy hotel Mercure Szczyrk Resort, który kiedyś funkcjonował jako Orle Gnizado, wraz z kilkoma innymi aparthotelami w Polsce, znalazł się pod lupą Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Urząd bada czy oferty dotyczące inwestycji komercyjnych nie naruszają praw konsumentów, a przedsiębiorcy oferujący lokale w condo- lub aparthotelach przekazują pełne i rzetelne informacje o inwestycjach.

Mercure Szczyrk Resort, czyli luksus z widokiem na góry

O modernizacji Mercure Szczyrk Resort piszemy na łamach DZ regularnie. Nie ma się co dziwić - to jedna z największych inwestycji hotelarskich w Beskidach. Budzi ogromne zainteresowanie, bo jeszcze do niedawna działał w tym miejscu popularny hotel Orle Gniazdo.

Po przebudowie obiekt ma mieć dziewięć kondygnacji, 330 metrów długości, do tego m.in. aquapark, strefę SPA & Wellness, pięć punktów gastronomicznych, aż 2500 metrów kwadratowych powierzchni eventowej, grill bar na 400 osób i... lądowisko dla helikopterów.

- Budowa inwestycji Mercure Szczyrk nie zwalnia tempa! - poinformował niedawno inwestor w mediach społecznościowych, dodając, że zostały ostatnie apartamenty na sprzedaż.

Obiekt w Szczyrku powstaje bowiem w formule aparthotelu, czyli klient może kupić własny apartament i korzystać z niego przez określony czas w roku, a przez pozostały czas jest on wynajmowany w systemie hotelowym.

Cena apartamentu zaczyna się od 406 tys. zł netto. Nabywca - jak podaje inwestor - może liczyć ma 8 procent stałego dochodów w skali roku, 14 dni pobytu właścicielskiego, w tym siedem dni w sezonie wysokim, oraz że będzie nim zarządzał operator z wieloletnim doświadczeniem.

Dziesięć inwestycji pod lupą UOKiK

Urząd podkreślił, że apartamenty w wyjątkowych miejscach, luksusowe obiekty, wysoki standard wykończenia, często z bogatą infrastrukturą typu spa - takie propozycje mogą zwrócić uwagę konsumentów. Trzeba jednak mieć świadomość, że lokale takie (condo - i aparthotele) mają charakter użytkowy i w większości przypadków nie są chronione przez przepisy tzw. ustawy deweloperskiej.

Ze wstępnego rozeznania rynku przez UOKiK wynika, że kierowany do konsumentów przekaz marketingowy oraz zawarte w nim informacje dotyczące m.in. inwestycji, sposobu jej realizowania i finansowania oraz planowanych zysków, dają podstawę do wszczęcia przez prezesa Urzędu 10 postępowań wyjaśniających.

Dotyczą one następujących inwestycji: Apartamenty w Świeradowie (ABInvestHouse), Mercure Szczyrk Resort (Beskid Resort Properties), Solmarina Gdańsk (Dekpol Deweloper), Forest Park w Świeradowie Zdroju (Forest Park D. Surynt R. Urbanik), Linea Mare Pobierowo (Morris & Lloyd Broker), Saltic Apartamenty w Łebie (Oak Property), Witkac Residence Zakopane (Platan Hotels & Resorts), Radisson Blu Resort w Międzywodziu (Sea Invest Gabryjelski Kocwa), Zdrojowa Invest w Dźwirzynie (Vacation Club 2), Brzegova w Mikołajkach (Vanto Estate).

Co zbada Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów?

UOKiK poinformował, że przeanalizuje informacje zamieszczone na stronach internetowych oraz w materiałach sprzedażowych, takich jak foldery dostępne w punktach sprzedaży. Ponadto pod lupę weźmie umowy zawierane z podmiotami oferującymi condo- i aparthotele (deweloperami, operatorami obiektów) oraz umowy dalszego najmu zakupionych lokali. Zweryfikuje także etapy realizacji poszczególnych inwestycji i przedsiębiorców związanych z projektami - podmioty oferujące sprzedaż, wykonawców, deweloperów, inwestorów czy operatorów.

Potencjalne ryzyka związane z inwestycją

Analiza ma na celu ustalenie, czy przedsiębiorcy oferujący inwestycje w condo- i aparthotele rzetelnie informują kupujących o wszelkich aspektach i uwarunkowaniach transakcji.

UOKiK ocenił, że wstępne obserwacje mogą budzić wątpliwości co do nadmiernego eksponowania atutów i korzyści z inwestycji, bez zwracania uwagi na możliwe ryzyka. Sposób prezentowania zysku może być elementem strategii marketingowej, która nie uwzględnia w komunikacji takich czynników, jak np. sezonowość wynajmu czy koszty utrzymania, przez które rentowność może być znacznie niższa niż deklarowana.

- Przed podjęciem decyzji o inwestycji w lokale komercyjne warto bardzo wnikliwie zapoznać się z warunkami takiej oferty. Zwróćmy uwagę na sposób finansowania, zabezpieczenia oraz to, czy przewidywany zysk nie bazuje na nierealistycznym scenariuszu. Dopiero pełna, rzetelna i wszechstronna analiza pozwala na podjęcie świadomej decyzji inwestycyjnej, która powinna uwzględniać akceptowalne dla konsumentów ryzyka utraty powierzanych przedsiębiorcy środków bądź niższych niż oczekiwane stóp zwrotu z kapitału. Apelujemy do konsumentów o ostrożność i rozwagę przy wyborze tego rodzaju inwestycji na lata – mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Obecnie rozpoczęte postępowania wyjaśniające to kontynuacja wielu działań UOKiK w sektorze inwestycji alternatywnych, szczególnie dotyczących nieruchomości komercyjnych. Już we wrześniu 2019 r. UOKiK i KNF wydały wspólne ostrzeżenie przed ryzykiem, które wiąże się z inwestowaniem w aparthotele i condohotele. Zagrożenia te były także tematem kampanii społecznej „Policz i nie przelicz się”.

Pomoc dla konsumentów:
Tel. 801 440 220 lub 222 66 76 76 – infolinia konsumencka
E-mail: [email protected]
Rzecznicy konsumentów – w twoim mieście lub powiecie
Rzecznik Finansowy – po odrzuceniu reklamacji przez instytucję finansową

Nie przeocz

Musisz to wiedzieć

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera