Najlepsze zdjęcia teatralne sezonu 2020/2021
W kategorii „teatralne zdjęcie sezonu” przyznano dziś dwie równorzędne pierwsze nagrody (po 7 tys. zł każda). Jury jednomyślnie przyznało je Jeremiemu Astaszowowi za zdjęcie „Wytrych do teatru” z Teatru Miejskiego w Gliwicach i Bartłomiejowi Barczykowi za zdjęcie „Grawitacja” z Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie.
Fotografia Astaszowa doceniona została za dostrzeżenie „bressonowskiego decydującego momentu w spektaklu Białoruś obrażona”.
Mamy tu i plastyczność ujęcia i malarsko zaświecony kadr, ale też historię zapisu przedstawienia w przestrzeni online w pandemii. Tajemnica teatru uchwycona jest na kilku planach: aktor w centralnym punkcie kompozycji, widmowy cień na ścianie, realizatorzy, cztery postacie i relacje między nimi, a wokół scenografia i technikalia spektaklu. Do tego autor zdjęcia, który intuicyjnie i z wyczuciem pokazuje nam swoją fascynację teatrem. Ta chwila, ta sytuacja już się nie powtórzy, to jest „decydujący moment” tak jak chciał Henri Cartier-Bresson i pierwsza nagroda ex aequo za teatralne zdjęcie sezonu – napisała w uzasadnieniu Iga Niewiadomska.
Barczyk zwrócił uwagę jury zdjęciem, ukazującym „cyfrowy świat”.
Pamiętacie „12 gniewnych ludzi”? Z tym zdjęciem było trochę podobnie. Każdy zwrócił na nie uwagę, ale każdy miał co innego do powiedzenia na jego temat: irytujące, hipnotyzujące, pokazujące pustkę teatru w czasie pandemii, prezentujące samotność aktora, nawiązujące do wkradającego się na sceny cyfrowego świata… Ta – najlepsza według mnie fotografia – sama w sobie jest opowieścią o teatrze, nie tylko w kontekście współczesności. Widzę w niej najgłębszą tajemnicę sceny, a to nieczęsto udaje się fotografkom i fotografom – uzasadniał Łukasz Gaweł.
Drugą nagrodę i 4 tys. zł otrzymał Sebastian Góra za zdjęcie „Scalenie” z Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku, ze spektaklu „Billy’s Violence” Needcompany w reżyserii Jana Lauwersa.
Dwa wyróżnienie (po 1 tys. zł każde) jury konkursu przyznało Natalii Giedryś za zdjęcie „Jestem (Cicha ekstaza istnienia)” z Akademickiego Ośrodka Inicjatyw Artystycznych w Łodzi i Marka Zakrzewskiego za zdjęcie „Nadzieja” z Teatru Animacji w Poznaniu.
Wśród finalistów w tej kategorii znaleźli się także: Agnieszka Cytacka, Przemysław Jendroska, Marianna Kulesza, Waldemar Szymczak i Irena Wypych.
Nagrody za zestaw dokumentujący przedstawienie
W kategorii „zestaw dokumentujący przedstawienie” pierwsza nagroda (10 tys. zł) trafiła do Maurycego Stankiewicza za zestaw ze spektaklu „Expiria” (choreografia: Agnieszka Kryst, Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach, Nowy Teatr w Warszawie oraz Art Stations Foundation z Poznania).
Nie przeocz
- Najlepsze porodówki w woj. śląskim. Tu urodzisz w komfortowych warunkach
- Czerwone strefy w woj. śląskim. Jakie obostrzenia rząd wprowadzi w 35 powiatach?
- Jarmark Bożonarodzeniowy w Katowicach trwa. Co możemy kupić i w jakiej cenie?
- Ceny karpia na święta 2021 wyższe niż przed rokiem. Ponad 20 złotych za kilo WIDEO
Taneczny spektakl na fotografiach zaprezentowanych przez Maurycego Stankiewicza został przedstawiony dość statycznie. Fotografowanie ciała (a nie ruchu) staje się w tym przypadku narzędziem introspekcji. W każdej fotografii z zestawu objawiają nam się lęki pojedynczego człowieka, które łatwo przełożyć na zbiorowe, podświadome lęki społeczne. Stankiewicz, słusznie zatem, używając w swoich fotografiach estetyki niemieckiego ekspresjonizmu filmowego, przekłada kameralność i intymność sytuacji, w jakiej się znalazł na kondycję aktualnej rzeczywistości – pełnej niepewności i niepokoju. Robi to w sposób bardzo twórczy i subtelny, niemalże unikając bezpośredniego pokazywania emocji. Są to zdjęcia, które swoją wymową i możliwościami interpretacji z pewnością wychodzą poza przestrzeń teatru, oddając jednocześnie uniwersalność postmodernistycznego „ja” każdego człowieka oraz nastroje czasów, w których żyjemy – uzasadniał Tobiasz Papuczys.
W tej kategorii jurorzy zdecydowali się nie przyznać drugiej nagrody. Zdobywcami dwóch równorzędnych trzecich nagród (każda w wysokości 5 tys. zł), zostali Przemysław Jendroska za zestaw ze spektaklu „Pokora” (reż. Robert Talarczyk, Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach) oraz Wojtek Szabelski za zestaw ze spektaklu „Biblia. Próba” (reż. Jernej Lorenci, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu).
W gronie finalistów znaleźli się także Marcin Maziej, Klaudyna Schubert, Dawid Stube, Aneta Wawrzoła, Marek Zakrzewski i Marek Zawadka.
Do tegorocznej edycji Konkursu Fotografii Teatralnej zgłosiło się aż 76 fotografek i fotografów, spośród których jury w składzie: Łukasz Gaweł, Katarzyna Fazan, Jadwiga Majewska, Iga Niewiadomska i Tobiasz Papuczys, wyłoniło zwycięzców.
Finałowi VII edycji towarzyszył recital piosenek z przedstawienia „Café Luna” Teatru Polonia w wykonaniu Anny Sroki-Hryń i muzyków. Odbył się także wernisaż wystawy wewnętrznej prac finalistów i laureatów tegorocznej edycji – wyróżnione fotografie będzie można oglądać w Galerii Instytutu Teatralnego do końca lutego 2022.
Musisz to wiedzieć
Jak czytać kolory szlaków turystycznych?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?