I Liceum Ogólnokształcące im. K. Miarki w Żorach wprowadza zasady Myślącej Klasy połączone z elementami Myślenia Krytycznego
Ta inicjatywa spotkała się z dużym zainteresowaniem wśród uczniów I Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Karola Miarki w Żorach, a efekty ich pracy zaczynają przynosić wymierne korzyści. Co więcej, nauczycielki języka polskiego i historii również zaczęły stosować elementy tych metod na swoich zajęciach.
- Metoda Myślącej Klasy polega na zupełnie innej organizacji pracy w czasie lekcji. Uczniowie głównie pracują przy pionowych powierzchniach (umieszczonych na ścianach), w grupach. Wymieniają się mazakiem podczas pisania – mówi Jolanta Widzińska, wicedyrektor szkoły, nauczyciel matematyki.
Jak podkreśla, wszystkie osoby są zaangażowane w lekcję. Widzą pionowe powierzchnie sąsiednich grup, więc mogą na bieżąca sprawdzać postęp swojej pracy w porównaniu do innych koleżanek i kolegów. Nauczyciel ma większą kontrolę tego, co uczniowie piszą i tego, co dzieje się na lekcji.
Żorskie I LO korzysta z wyników badań nad efektywnym uczeniem się, prowadzonych przez profesora Petera Liljedahla
Koncepcja Myślącej Klasy wywodzi się z badań nad efektywnym uczeniem się, prowadzonych przez profesora Petera Liljedahla. Jego prace koncentrują się na tworzeniu środowiska, które wspiera aktywne myślenie i zaangażowanie uczniów w procesie nauki. Podstawowe zasady myślącej klasy obejmują: promowanie samodzielnego myślenia uczniów, pracę w małych grupach dla współpracy i wymiany pomysłów, zadawanie nieoczekiwanych pytań wymagających kreatywnego podejścia oraz regularną zmianę miejsc w klasie, co sprzyja elastyczności myślenia i adaptacji do nowych sytuacji.
Myślenie krytyczne to umiejętność analizowania informacji w sposób logiczny i obiektywny, oceny argumentów oraz formułowania wniosków na podstawie dowodów. W kontekście nauczania matematyki oznacza to analizę problemów w celu zrozumienia ich istoty, ocenę argumentów na podstawie logiki i dowodów, weryfikację uzyskanych wyników pod kątem poprawności i spójności oraz poszukiwanie alternatywnych rozwiązań. Myślenie krytyczne wymaga również obiektywnego podejścia do informacji, rozważania różnych perspektyw i formułowania wniosków na podstawie rzetelnych danych.
Uczniowie pracują w trzy-czteroosobowych grupach
Panie Jolanta Widzińska i Agnieszka Komorowska, kolejny rok wdrażają te zasady w swoich klasach matematycznych. W praktyce oznacza to, że uczniowie na co dzień pracują w grupach (trzy – czteroosobowych) wspólnie rozwiązując zadania matematyczne i dyskutując nad różnymi strategiami podejścia do problemów. Nauczycielki stawiają na otwarte pytania, które wymagają od uczniów głębszego zastanowienia się i analizy, zamiast prostych, zamkniętych zadań.
Pierwsze wyniki są bardzo obiecujące. Uczniowie zauważają, że nowe metody nauczania sprawiają, iż lekcje matematyki stają się bardziej interesujące i angażujące.
- Zawsze bałem się matematyki, ale teraz zaczynam rozumieć, że to nie tylko zbiór regułek do zapamiętania, ale także ciekawe problemy do rozwiązania. Praca w grupach na tablicach, przynosi więcej efektów niż samodzielna nauka w ławce – mówi jeden z uczniów.
Nauczycielki również dostrzegają pozytywne zmiany. Widzą, że uczniowie stają się bardziej samodzielni i pewni siebie oraz, że praca w grupach i krytyczne podejście do problemów matematycznych rozwijają ich umiejętności nie tylko w matematyce, ale także w życiu codziennym.
Metoda Myślącej Klasy podoba się uczniom i nauczycielom
- Tak, uczniom podoba się ta metoda. Bo, na bieżąco mogą dużo bardziej pytać niż przy tradycyjnej metodzie. Mogą z koleżankami czy kolegami w grupie rozwiązywać dany problem. To wciąga. Staramy się co jakiś czas rozwiązywać zadania, które rozwijają myślenie. Niekoniecznie uczą tego, co mamy w podstawie programowej. Uczą myślenia i współpracy – zaznacza wicedyrektor.
Wdrażanie Myślącej Klasy i Myślenia Krytycznego to proces, który wymaga czasu i zaangażowania, zarówno ze strony nauczycielek procesu, jak i uczniów. Jednakże korzyści płynące z tego podejścia są niezaprzeczalne. Panie Jolanta Widzińska i Agnieszka Komorowska planują dalsze rozwijanie tych metod oraz dzielenie się swoimi doświadczeniami z innymi zainteresowanymi, aby wspólnie tworzyć nowoczesne i efektywne środowisko edukacyjne. Inicjatywa ta może stać się inspiracją dla innych szkół, pokazując, że matematyka może być nie tylko przedmiotem obowiązkowym, ale także pasjonującą przygodą intelektualną.
Nie przeocz
- Historia godna filmu. Śląska Atlantyda już 70 lat na dnie Jeziora Goczałkowickiego!
- Rajska Fala w Żorach już otwarta. Najwięcej uciech wodnych na Śląsku! [WIDEO]
- Superbet Poland Darts Masters 2024. Szaleństwo na turnieju w Gliwicach! ZDJĘCIA
- Tych miejsc i budynków w Katowicach już nie ma. Miasto wyglądało całkiem inaczej...
Musisz to wiedzieć
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?