Numer 997 jak 112: Od poniedziałku połączenia na numer 997 przejmuje śląski CPR

LOTA
Śląskie Centrum Powiadamiania Ratunkowego Dziennik Zachodni
Województwo śląskie zostało wybrane do realizacji pilotażowego w skali kraju programu przejęcia obsługi numeru 997 przez CPR-y. Co to oznacza w praktyce? To, że wkrótce dzwoniąc na numer 997, połączymy się nie z dyżurnym policjantem, a z operatorem numeru 112. W poniedziałek śląskie Centrum Powiadamiania Ratunkowe przejmie połączenia na numer 997 w Katowicach. W kolejnych dniach rewolucja obejmie kolejne śląskie miasta.

O tym, że połączenia alarmowe na numery 997, 998 i 999 mają być obsługiwane przez CPR-y, które obsługują połączenia na numer 112, wiadomo już od kilku miesięcy. W czwartek wojewoda śląski – Jarosław Wieczorek – poinformował natomiast, że program pilotażowo będzie realizowany w woj. śląskim.

- Zostaliśmy wytypowani przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Komendę Główną Policji, by przeprowadzić pilotaż przejęcia obsługi numeru alarmowego 997 przez Centrum Powiadamiania Ratunkowego – mówił w czwartek Jarosław Wieczorek. Pilotaż jest pierwszym etapem globalnego projektu, który zmierza do przekierowania połączeń z numerów 997, 998 i 999 na numer 112.

Pilotaż startuje w poniedziałek. Od tego dnia numer 997 Komendy Miejskiej Policji w Katowicach zostanie przejęty przez Centrum Powiadamiania Ratunkowego, w kolejnych dniach do systemu dołączać będą dwie do trzech miejskich komend policji, aż obejmie on obszar całego województwa śląskiego.

- Numer alarmowy 997 będzie w dalszym ciągu funkcjonował, jednak po jego wybraniu obywatel połączy się nie z dyżurnym policji, a z operatorem numeru alarmowego 112. Operator zbierze wszystkie informacje dotyczące zgłoszenia alarmowego i przekaże je w postaci elektronicznej formatki do dyżurnego policji. Dyżurny na podstawie otrzymanych informacji podejmie decyzję w zakresie zadysponowania patrolu – podaje Biuro Prasowe wojewody śląskiego.

Zmiana ma usprawnić działanie służb, ale też odciążyć dyspozytorów służb ratunkowych. – Służby dyżurne policji mają cały katalog zadań, a obsługa telefonu 997 była tylko jednym z nich – mówił w piątek nadinsp. Krzysztof Justyński, komendant Śląskiej Policji.

Nowe rozwiązanie ma ograniczyć długotrwałe rozmowy np. z osobami z myślami samobójczymi, które powodowało długotrwałe zaangażowanie w rozmowę dyżurnego policjanta. Z drugiej strony ma pozwolić na kojarzenie zgłoszeń podobnych - w przypadku wielu zgłoszeń dotyczących tego samego zdarzenia, dyżurny otrzyma tylko jedną taką informację o zdarzeniu. W końcu to także operatorzy numeru 112 będą przeprowadzali wstępną weryfikację zgłoszeń fałszywych.

- Korzyścią będzie też wysoka niezawodność systemu – dzięki wdrożonym mechanizmom zastępowalności. Jedna kolejka alarmowa obsługiwana będzie przez dużą liczbę operatorów – co pozwoli na standaryzację czasu oczekiwania zgłaszającego na podjęcie rozmowy – dodają przedstawiciele wojewody.

Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Katowicach funkcjonuje w ramach Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego. Śląskie centrum jest jednym z największych w kraju - maksymalnie może ono uruchomić 36 stanowisk operatorskich, a rocznie przyjmowanych jest tu prawie 1,6 miliona połączeń.

POLECAMY TWOJEJ UWADZE

Ford Mustang stanął w płomieniach na DTŚ. Kierowca spłonął. Nic nie dało się zrobić ZDJĘCIA + WIDEO

Czy dostałbyś się do policji? PRAWDZIWE PYTANIA TESTU MULTISELECT

Sprawdź, czy masz prawo do rekompensaty za deputat POBIERZ WNIOSEK

Znasz język śląski? Przetłumacz te zdania QUIZ JĘZYKOWY II

Magazyn tyDZień Informacyjny program Dziennika Zachodniego

Wideo

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

z
zaniepokojona

bKilka razy dzwonilam',kazano mi podać nazwisko,wysmiano mnie. Przez cala noc bylo pijanstwo
i awantury.Patrol policji nie przyjechała. czy ta zmiana ma na celu deprecjonowanie policji';czy tooosc
strajk wloski',czy robienie mieszkanca na zlosc,czy chodzi owypowiedzenie panstwu polskiemu
posuszenstwa.

z
zakłócanie spokoju

Przy zadzwonieniu na policję interwencja była nawet po 10 minutach, a tu mija pół godziny i nic. Czy osoby z tego centrum znają prawo, kodeks wykroczeń na przykład? Niepotrzebne zagmatwanie dobrego systemu, wymyślił to człowiek bez wyobraźni.

A
Andrzej

właśnie próbowałem zgłosić interwencję dotyczącą zastawionej ulicy przez pojazd i po 10 minutach rozmowy chyba z blondynką odpuściłem sobie, gratuluję pomysłu.

g
gzres

najwiekszym kretynizmem bylo rozwalenie powiatowych centr na wojewodzkie. Ludzie z WCPR sa niekompetentni nie znaja miast ulic myla się. Długo to nie pociagnie!!

Dodaj ogłoszenie