To było dokładnie 13 lat temu, w lipcu 2007 roku. Wtedy w Polsce uroczyście otwarto... najdłuższy, 18-metrowy taras widokowy. Taras był częścią nowiutkiego terminala pasażerskiego w Pyrzowicach. Był na ostatniej kondygnacji i od lipca 2007 do roku 2019 przewinęło się tu mnóstwo ludzi oczekujących na przylot swoich bliskich. Wejście kosztowało złotówkę.
Cały obiekt robił zresztą wrażenie. Latem 2020 po tarasie nie ma już śladu. Po terminalu w większości też. Trwa budowa nowego.
Wróćmy do początku lipca 2007. W poniedziałek 9 lipca otwarto część ogólnodostępną i strefę przylotów. Uroczyste otwarcie strefy odlotów nastąpiło 30 lipca 2007 roku. Budowa trwała 1,5 roku. Trzypoziomowy, przestronny, z przeszklonym tarasem, ruchomymi schodami i kawiarniami na piętrze - był naprawdę zrobiony z rozmachem. Tak dużym, że szybko przestał być funkcjonalny. Bo na co komu hala wysoka na trzy pietra, gdy nie ma gdzie obsłużyć coraz więcej pasażerów?
O ile w 2006 przepustowość lotniska wynosiła 1,6 mln pasażerów, bo budowie B wzrosła aż do 3,5 mln pasażerów rocznie. A terminal B pełnił zarówno funkcje terminala przylotów, jak i odlotów. Zamiast wstęgi podczas uroczystego otwarcia puszczono... niewielki sterowiec.
Już przy okazji otwarcia terminala B mówiono o konieczności budowy nowego.
- Oddany do użytku terminal powinien wystarczyć nam na trzy, cztery lata. Kolejny powinien być gotowy przed Euro 2012 i mieć przepustowość ok. 5 mln pasażerów rocznie, co łącznie da możliwość odprawy ok. 9 mln pasażerów. To powinno zapewnić komfort na wiele lat - ocenił dla Skrzydlatej Polski Leszek Budka z zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego.
Musisz to wiedzieć
Kilka lat później powstał terminal C - tylko przylotowy, a potem wyremontowano terminal A. Teraz w remoncie jest terminal B. Można rzec, że na lotnisku nie ma już ani jednego czynnego budynku ze zdjęć w tej galerii. Wszystko zostało wymienione: terminale, pasażerskie i cargo, wieża, pas startowy.
Tak otwarcie terminala B na lotnisku w Pyrzowicach opisała latem 2007 "Skrzydlata Polska":
- 30 lipca odbyło się uroczyste otwarcie nowego terminalu pasażerskiego Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice w Pyrzowicach. Jego budowa i wyposażenie kosztowały ok. 80 mln zł. Dzięki inwestycji ogólna powierzchnia terminalu lotniska wzrosła trzykrotnie, a przepustowość portu - ponad dwukrotnie. Potencjalne potrzeby są jednak większe, dlatego już w przyszłym roku ruszą przygotowania do budowy nowego terminalu. Impreza miała jedynie charakter oficjalny, bowiem terminal działa już od 9 lipca. Po uruchomieniu nowego terminalu, podkatowickie lotnisko jest w pełni przygotowane do odprawy pasażerów, zgodnie z procedurami przyjętymi w strefie Schengen, do której Polska ma dołączyć najpóźniej w przyszłym roku. W ramach strefy nie ma kontroli granicznych na lotniskach. Zgodnie z procedurą Schoengen, terminal musi umożliwiać części podróżnych pobyt na lotnisku bez formalnego przekraczania granicy państwa, co ma znaczenie w ruchu tranzytowym oraz w przypadku osób, którym odmówiono prawa wjazdu.
W latach 2006-2007 port lotniczy w Pyrzowicach był najprężniej rozwijającym się lotniskiem w kraju. Był trzeci - po Okęciu i Balicach - pod względem liczby pasażerów. Od 2012 roku wyprzedza go lotnisko w Gdańsku.
Tymczasem w roku 2020 terminal B jest w wielkiej przebudowie. Planowane otwarcie to rok 2021.
Zobacz koniecznie
Nie przeocz
Bądź na bieżąco i obserwuj

Inwestycje w powiecie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?