Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Park Śląski: Stacja kolejki Elka do wyburzenia [ZDJĘCIA, WIDEO]

Justyna Toros
Arkadiusz Ławrywianiec
Czas pożegnać się ze starą kolejką linową w Parku Śląskim, rozpoczynają się bowiem prace rozbiórkowe wszystkiego, co pozostało jeszcze z Elki.

Najpierw wyburzone zostaną stacje przesiadkowe: pierwsza przy Stadionie Śląskim, następnie ta przy Wesołym Miasteczku. W kolejnym etapie prac zlikwidowane zostaną słupy na historycznej trasie między stadionem a lunaparkiem oraz ich fundamenty.

- W zależności od warunków pogodowych szacujemy, że budowa może rozpocząć się do 4-8 tygodni - informuje Łukasz Buszman, rzecznik prasowy Parku Śląskiego. - Zgodnie z harmonogramem oddanie Elki do użytku zaplanowane jest na sierpień. Natomiast wraz z wykonawcą będziemy czynić wszelkie starania, by udało się ją udostępnić gościom parku już w czerwcu - zapewnia.

Na początek na placu budowy będzie pracować ok. 10 ludzi, to oni usuną stare elementy kolejki. W szczycie budowy ich liczba zwiększy się do 40-50 osób. W pierwszym okresie budowa kolejki będzie podobna do innych, typowych budów, czyli robotnicy wyleją fundamenty, wykonają konstrukcje żelbetowe, stworzą stalowe konstrukcje budowlane. Na początku na placu budowy pojawią się standardowe urządzenia i sprzęt, takie jak np. koparki, samochody ciężarowe, wywrotki, rusztowania czy deskowania systemowe. Później jednak zrobi się dużo ciekawiej, bo na budowie pojawią się różnego typu dźwigi, wciągarki i specjalistyczny sprzęt związany z montażem elementów kolejki.

Jak dowiedzieliśmy się od wykonawcy, firmy Doppelmayr, za ok. 3 miesiące spacerowicze w Parku Śląskim będą już mieli co oglądać.

Tak naprawdę najgorszą część przygotowań do powrotu Elki władze parku mają już za sobą. - Może nie najtrudniejsze, ale zwykle wymagające czasu są kwestie formalne: uzyskanie stosownych pozwoleń, uzgodnienia - przyznaje Buszman. - To wszystko już za nami. Teraz czeka nas wytężona praca budowlana.

Przypomnijmy, że na początek zaplanowano uruchomienie 15 gondoli oraz 30 krzesełek. Docelowo liczba ta ma się zwiększyć do 29 gondoli i 58 krzesełek. Kolejką będzie można przewieźć nawet 1,5 tysiąca osób w ciągu godziny. Średnia prędkość jazdy ma wynosić około 5 metrów na sekundę. To zdecydowanie szybciej niż kultowa Elka. Co ważne, wszystko ma działać cicho, żeby nie zakłócać spokoju w Parku Śląskim.

Dodajmy, że wszystkie podzespoły urządzenia mają być przyjazne dla środowiska. Koszt budowy wyniesie ponad 27 milionów złotych.


*Ranking szkół nauki jazdy 2013
*Restauracja Rączka gotuje otwarta ZOBACZ ZDJĘCIA
*Granica polsko-niemiecka 1922 na Górnym Śląsku [SENSACYJNE ZDJĘCIA]
*Podziemnydworzec autobusowy w Katowicach działa! [ZDJĘCIA]

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!