Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pionierzy Internetu

Artykuł sponsorowany
„Fundusze Europejskie – dla rozwoju innowacyjnej gospodarki”

W Polsce stopniowo ubywa miejsc, gdzie dostęp do Internetu jest wyjątkiem. Wykluczeniem zagrożone są szczególnie obszary górzyste i rzadko zaludnione, gdzie nie opłaca się tworzyć kosztownej infrastruktury. Działają jednak firmy, takie jak na przykład krakowski MANN Net, które dzięki środkom własnym oraz pozyskiwanym z funduszy europejskich działają na rzecz tego, aby powszechny dostęp do szerokopasmowego Internetu stał się w Polsce regułą.

W latach 2011-2015 firma MANN Net sp. z o.o. z Krakowa realizowała projekt „Zapewnienie dostępu do szerokopasmowego Internetu w gminach Biskupice, Gdów, Kłaj, Niepołomice, Wieliczka”. Dofinansowanie przyznano w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, oś priorytetowa: 8. Społeczeństwo informacyjne – zwiększenie innowacyjności gospodarki, Działanie: 8.4 – Zapewnienie dostępu Internetu na etapie „ostatniej mili”. Celem podjętych przez MANN Net działań było poprawa dostępu mikro-, małych i średnich przedsiębiorców do technologii informacyjno-komunikacyjnych, w tym przede wszystkim zapewnienie szerokopasmowego dostępu do Internetu bezpośrednio do końcowego użytkownika, czyli na tak zwanej „ostatniej mili”. MANN Net był jedną z sześciu firm realizujących na terenie powiatu wielickiego projekty z zakresu „ostatniej mili”. Jednocześnie przedsiębiorstwo z Krakowa znalazło się w trójce największych beneficjentów w powiecie. Całkowita wartość projektu realizowanego przez MANN Net w pięciu gminach powiatu wielickiego wyniosła 1,15 mln zł, w tym wartość dofinansowania stanowiła 664,2 tys. zł.

Mann Net nadajnik

Własna inicjatywa
Firma MANN Net jest przedsiębiorstwem z dużym doświadczeniem. Od 2008 r. zajmuje się zapewnianiem dostępu do Internetu w miejscach, w których do tej pory nikt nie wybudował odpowiedniej infrastruktury. Firma zaczęła działać jednak znacznie wcześniej, bo w 2002 r. Wtedy jednak skupiała się na branży elektronicznej i komputerowej. Po sześciu latach właściciele firmy zdecydowali się na obranie nowego, ważnego celu – dostarczania Internetu na obszarach wiejskich wokół Krakowa. Z własnych środków wybudowali nadajniki w takich miejscowościach, jak: Węgrzce Wielkie, Kokotów, Śledziejowice, Czarnochowice oraz Brzegi.

Jaka Polska?
Projekty tego typu, które realizuje firma MANN Net, skierowane są na obszary tak zwanych „białych plam”, czyli miejsc bez jakiejkolwiek infrastruktury dostępowej do sieci. Na szczęście takich miejsc stopniowo ubywa. Według „Raportu o stanie rynku telekomunikacyjnego w Polsce w 2013 roku”, pomiędzy 2012 a 2013 rokiem liczba gospodarstw domowych podłączonych do Internetu wzrosła o ponad 10 punktów procentowych i osiągnęła wskaźnik 88%. Wzrost ten był dwukrotnie wyższy niż w latach 2011-2012. Na tym tle przed Małopolską wciąż stoją istotne wyzwania. Jak podaje Związek Pracodawców Branży Internetowej w opracowaniu „Internet 2013”, najlepsze województwa pod względem liczby użytkowników Internetu to mazowieckie z 13% udziałem i śląskie z 12%. W województwie małopolskim znajduje się 9% z wszystkich internautów w Polsce.

Praktyka to wiedza
MANN Net działa na rzecz wymazywania „internetowych białych plam” w województwie małopolskim. Firma w latach 2010-2015 zrealizowała łącznie cztery projekty w ramach działania 8.4. POIG. Dwa z nich obejmowały obszar gmin leżących na północ od Krakowa. Wspomniane już przedsięwzięcie „Zapewnienia dostępu do szerokopasmowego Internetu w gminach Biskupice, Gdów, Kłaj, Niepołomice, Wieliczka” skierowane było do miejscowości graniczących z Krakowem od południowego-wschodu. Czwarty projekt stanowił klamrę spinającą wspomniane wyżej działania i dopełniał powstałą infrastrukturę poprzez budowę internetowej sieci szkieletowej w wybranych miejscowościach powiatu krakowskiego i wielickiego. Realizując opisane projekty, MANN Net zdobył ogromny know how, czyli zasób, na który składają się wiedza, umiejętności i ludzie. – _Wykształciliśmy konkretny algorytm działania, począwszy od identyfikowania najbardziej przystosowanego geograficznie miejsca, aby sygnał z nadajnika był najlepszy, aż po sposoby pozyskania użytkowników _– wyjaśnia Andrzej Magierski, prezes firmy MANN Net.

Mann Net nadajnik

Jak się to robi?
Pierwszym etapem projektu „Zapewnienia dostępu do szerokopasmowego Internetu w gminach Biskupice, Gdów, Kłaj, Niepołomice, Wieliczka” było znalezienie odpowiedniego miejsca na umieszczenie głównego punktu przesyłowego. Zlokalizowano go w miejscowości Zręczyce. Następnie stopniowo wokół tego miejsca rozbudowywano sieć nadajników, które odbierały sygnał z punktu przesyłowego oraz przekazywały go do odbiorców końcowych. Główny serwer ulokowany został we wsi Kokotów. Szkielet sieci oparty jest na technologii radiowej realizowanej w pasmach chronionym (licencjonowanym) oraz uwolnionym 5 GHz. Warstwa dosyłowa sieci oparta jest o wysokowydajne radiolinie w paśmie chronionym oraz profesjonalne urządzenia w paśmie 5 GHz łączące warstwę dystrybucyjną sieci składającą się z 49 nadajników zapewniających pokrycie sygnałem obszar projektu. Użytkownik końcowy łączy się z antenami nadajnika zintegrowanym urządzeniem odbiorczym, pełniącym również funkcję routera pracującego w uwolnionym paśmie 5 GHz.

Jak to powiedzieć?
Równolegle do budowy infrastruktury przesyłowej firma MANN Net prowadziła działania promocyjne. – Non stop informowaliśmy o projekcie i jego korzyściach. W pierwszej kolejności we wszystkich miejscowościach zrobiliśmy akcję ulotkową. Dalszym krokiem było zamieszczanie co miesiąc reklam w gazetkach lokalnych _– opowiada Andrzej Magierski. Oprócz tych działań firma inwestowała także w reklamę w Internecie. Jak podkreśla prezes MANN Net, bardzo ważnym narzędziem była reklama szeptana. – _Opierała się ona o tak zwane „umowy sołtysowskie”. Wpadliśmy na pomysł, żeby poprzez sołtysów, którzy są kluczowymi przedstawicielami społeczności lokalnych, docierać do mieszkańców, z którymi normalnie trudno byłoby nam porozmawiać. Osobom, które zgłosiły się do nas z takiego polecenia, oferowaliśmy umowę, w ramach której mogli oni korzystać za darmo z Internetu przez rok. Dzięki tej inicjatywie zainteresowanie podłączeniem do sieci bezprzewodowego Internetu w Biskupicach, Gdowie, Kłaju, Niepołomicach i Wieliczce stopniowo rosło. W efekcie osiągnięto założony cel 660 końcowych beneficjentów w projekcie.

maszt Mann Net

Pokonać trudności i zwyciężyć
W trakcie realizacji projektu firma MANN Net musiała pokonywać także pewne bariery. Największy problem stanowiły warunki atmosferyczne. Szkodliwe dla infrastruktury były przede wszystkim upały, a w konsekwencji burze, które w lipcu i sierpniu br. spowodowały, że okres wakacyjny dla pracowników firmy był szczególnie intensywny. Jednak, jak zaznacza Andrzej Magierski, Internet dostarczany droga radiową na terenach wiejskich wciąż pozostaje najbardziej optymalnym rozwiązaniem. Inne technologie, takie jak na przykład światłowody, w pagórkowatych i rzadko zaludnionych terenach jeszcze długo nie będą się zwracały. Mimo tych wszystkich barier, korzyści, które zyskała firma dzięki projektowi, są bezsprzeczne. Prezes MANN Net szczególnie zwraca uwagę na jedną z nich: – Poprzez działania realizowane na terenie Biskupic, Gdowa, Kłaja, Niepołomic oraz Wieliczki umocniła się nasza pozycja rynkowa. Bez środków unijnych nie mielibyśmy możliwości wybudowania tak rozległej infrastruktury. Dzięki temu stworzyliśmy stabilną bazę, na której w przyszłości możemy realizować nowe przedsięwzięcia.

Artykuł jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz budżetu państwa w ramach Pomocy Technicznej Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera