Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Prawo w handlu: Zdarza się, że od reklamacji nie uciekniesz

Redakcja
Możesz reklamować kupiony towar nie tylko dzięki gwarancji
Możesz reklamować kupiony towar nie tylko dzięki gwarancji materiały Prasowe/IH katowice
Kilka dni temu minął termin udzielonej przez producenta rocznej gwarancji na szafkę, którą kupiłem. Sprzedawca powiedział mi, że jeśli już nie mam gwarancji, to nie mam jakiejkolwiek możliwości reklamowania wadliwego towaru. Czy ma rację? Chciałbym też wiedzieć, czy sprzedawca powinien na poczekaniu wymienić towar niezgodny z umową na nowy, jeśli zaraz po złożeniu reklamacji uznał, że jest ona uzasadniona, a towar na wymianę jest dostępny w sklepie? - pyta Stały Czytelnik DZ z Siemianowic Śląskich

Po pierwsze, informacja sprzedawcy dotycząca gwarancji jest nieprawdziwa. Konsument może przecież złożyć reklamację u sprzedawcy, korzystając z jego ustawowej odpowiedzialności za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową (w tym również za jego wadę), która trwa 2 lata od momentu wydania towaru. Tę drogę reklamowania towaru może wybrać bez przeszkód nie tylko po upływie terminu gwarancji. Może to zrobić również w trakcie jej trwania.

Do konsumenta należy wybór, czy korzysta z gwarancji, jeśli została udzielona, czy z ustawowej odpowiedzialności sprzedawcy za jakość towaru, od której sprzedawca nie może się uwolnić. O możliwości wyboru między tymi rozwiązaniami powinna informować karta gwarancyjna w zawartym w niej sformułowaniu, że gwarancja na sprzedany towar konsumpcyjny nie wyłącza, nie ogranicza, ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową.

Po drugie, jeżeli zachodzi opisana w pytaniu sytuacja - gdy gołym okiem widać, że towar ma jakiś poważny defekt - sprzedawca powinien dokonać jego wymiany na nowy, wolny od wad i to "od ręki", na poczekaniu. Odkładanie tego na późniejszy czas, na przykład za kilka dni, tygodni lub nawet na następny dzień, nie jest niczym uzasadnione. Jest nieracjonalne i niepotrzebne, bo tylko wydłuża zbędne procedury reklamacyjne, które i tak trzeba będzie podjąć i wykonać. (JJ)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!