Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Progi spowalniające (ale nie tylko) sprawiły, że w powiecie bielskim nie zginął żaden pieszy

JAK
Progi spowalniające i inne elementy inżynierii drogowej często bywają skuteczniejsze niż policjant stojący przy drodze. Zmuszają kierowców do zdjęcia nogi z gazu i większej ostrożności.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Progi spowalniające i inne elementy inżynierii drogowej często bywają skuteczniejsze niż policjant stojący przy drodze. Zmuszają kierowców do zdjęcia nogi z gazu i większej ostrożności.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE ARC
Tak bezpiecznie, jak w roku 2021, na drogach powiatu bielskiego już dawno nie było. Żaden pieszy nie zginął w wypadku drogowym. To zasługa progów spowalniających oraz innych działań na rzecz bezpieczeństwa drogowego. Jakich?

Krzysztof Stankiewicz, naczelnik bielskiej drogówki, ocenił, że miały na to wpływ starania Powiatowej Komisji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, która działa przy staroście bielskim.

- Inżynieria drogowa ma tu ogromne znaczenie. Jest skuteczniejsza niż policjant postawiony przy drodze - mówił podczas posiedzenia komisji.

W skład komisji wchodzą członkowie zarządu powiatu, radni, przedstawiciele Powiatowego Zarządu Dróg, niektórych wydziałów starostwa i bielskiej policji.

- Wymieniamy się informacjami, współpraca jest wręcz modelowa. Podczas wizji w terenie zastanawiamy się, czy rzeczywiście jest problem oraz jak go rozwiązać: czy wystarczy doświetlić przejście dla pieszych, zmienić organizację ruchu w tym miejscu, wykorzystać tzw. poduszki berlińskie (spowalniający próg wyspowy- od red.), a może konieczna jest większa ingerencja w infrastrukturę - wyjaśnia Stankiewicz.

Nie przeocz

Obecnie „na tapecie” są niebezpieczne miejsca, zgłoszone przez mieszkańców Jaworza i radnych z gminy Bestwina. W przypadku jaworzańskiej ul. Zdrojowej, jako najskuteczniejsze rozwiązanie wskazano „wyniesienie” skrzyżowania. To jednak najdroższe z możliwych rozwiązań, bo kosztuje, bagatela, około 250 tysięcy złotych. Urszula Kosman, dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych poinformowała, że zarząd zleci wykonanie projektu. Z kolei w rejonie skrzyżowania ulic Janowickiej i Pisarzowickiej w Janowicach bezpieczeństwo ma poprawić zmiana organizacji ruchu.

Podczas lutowego posiedzenia komisja podsumowała, co udało się zrobić w poprzednim roku.

- Na celowniku mieliśmy dziesięć najniebezpieczniejszych miejsc w powiecie, wskazanych głównie przez policję. Udało się poprawić bezpieczeństwo w ośmiu. W niektórych miejscach brakuje jeszcze doświetlenia „pasów”. Chcemy to zrobić w tym roku - mówi Grzegorz Gabor, przewodniczący Powiatowej Komisji BRD.

Dodaje, że jeden z newralgicznych punktów na mapie powiatu bielskiego to ul. Legionów w Czechowicach-Dziedzicach. W dwóch miejscach udało się tam wykonać przejścia dla pieszych. W Wilkowicach na skrzyżowaniu ul. Wyzwolenia Strażackiej i Kościelnej powstało wyniesione przejście dla pieszych. Podobnie w Kobiernicach przy szkole. W Bronowie na ul. Czyża, to także w rejonie szkoły, spowolniono ruch. W Kaniowie na skrzyżowaniu ulic: Krzywolaków, Batalionów Chłopskich i Dankowickiej zmieniono organizację ruchu i częściowo doświetlono to miejsce.

Musisz to wiedzieć

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera