Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przedsiębiorcy testują parking automatyczny przy ul. Tylnej Mariackiej w Katowicach. Wciąż nie wiadomo, jaka będzie cena za postój

Marcin Śliwa
Marcin Śliwa
Wśród nich są m.in. właściciele lokali usługowych i hoteli działających przy ul. Mariackiej
Wśród nich są m.in. właściciele lokali usługowych i hoteli działających przy ul. Mariackiej Marzena Bugała-Astaszow / Polska Press
Dobiegły końca odbiory parkingu automatycznego na ul. Tylnej Mariackiej w Katowicach. Do piątku 1 września trwać będą testy nowego obiektu przed otwarciem dla mieszkańców. Po nich nastąpi analiza wyników co oznacza, że parking zostanie oddany do komercyjnego użytku za około dwa miesiące.

Przedsiębiorcy testują parking automatyczny przy ul. Tylnej Mariackiej w Katowicach

Testy parkingu automatycznego przy ul. Tylnej Mariackiej w Katowicach rozpoczęły się pod koniec ubiegłego tygodnia. Mają wyeliminować ostatnie wątpliwości i wychwycić słabe punkty działania systemu.

- Parking automatyczny przy ulicy Tylnej Mariackiej to pierwsza tego typu inwestycja publiczna w Polsce. Dlatego nim oddamy maszyny w ręce mieszkańców chcemy sprawdzić, czy wszystko działa tak jak należy. W związku z tym wkraczamy w fazę testowania maszyn, która potrwa do 1 września. Testujący maszyny są zobowiązani do codziennego raportowania za pośrednictwem ankiet przebiegu parkowania. Dzięki temu chcemy wychwycić elementy, które jeszcze można udoskonalić – mówi Bogumił Sobula, pierwszy wiceprezydent Katowic.

W testach, które odbywają się w obecności straży pożarnej, bierze udział kilkadziesiąt osób. Wśród nich są m.in. właściciele lokali usługowych i hoteli działających przy ul. Mariackiej. Przedsiębiorcy trakcie korzystania z parkingów przechodzą całą procedurę z wyjątkiem uiszczania opłat, gdyż używają tzw. biletu zerowego. Testy potrwają do piątku 1 września, a następnie rozpocznie się analiza wyników ankiet.

- Po eliminacji różnych pytań, niejasności czy niejasności przekażemy to mieszkańcom do dyspozycji. Oczywiście będą osoby dedykowane z Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów, które będą obsługiwały te parkingi po to, żeby nauczyć mieszkańców korzystania z maszyn. Jest to dość intuicyjne i nie wymaga zaawansowanej wiedzy - mówi Marcin Krupa.

Opracowanie ankiet potrwa około dwa miesiące.

- Szacujemy, że w okolicach listopada parking będzie oddany na komercyjnych zasadach do użytku mieszkańcom – mówi Roman Buła, naczelnik wydziału budynków i dróg.

Mimo, że konstrukcja jest już gotowa od kilku miesięcy, wciąż nie wiadomo jaki będzie regulamin i cennik korzystania z parkingu automatycznego. Jak informuje prezydent Katowic, obiekt przekazany został w zasób Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów, który będzie decydować o tych kwestiach.

- To MZUiM wewnętrznie będzie ustalał regulamin, natomiast on musi korespondować z uchwałą rady miasta dotyczącą strefy płatnego parkowania i strefy śródmiejskiej parkowania. Nie może odbiegać od niej, zrobilibyśmy wyłom w polityce parkingowej miasta Katowic - mówi Marcin Krupa.

Jak działa parking automatyczny?

Parking jest samoobsługowy, ale kierowcy będą mogli korzystać ze wsparcia obsługi technicznej. Na każdym panelu obsługi i kasie płatniczej zainstalowane zostały intercomy, dzięki którym będzie można połączyć się z pracownikami odpowiedzialnymi za zdalną obsługę i udzielanie pomocy.

W korzystaniu z parkingu pomagają czujniki optyczne, radarowe i sygnalizacja ostrzegawcza, które ułatwiają prawidłowe zaparkowanie samochodu na platformie transportowej. Sam proces parkowania można porównać do korzystania z myjni automatycznej, gdzie urządzenia sygnalizują nam poprawne umieszczenie pojazdu.

Kierowca, który będzie chciał skorzystać z parkingu na ul. Tylnej Mariackiej, musi wjechać na specjalną platformę, a następnie opuścić pojazd i na ekranie sterowania potwierdzić, że samochód jest gotowy do podniesienia.

- Wychodząc z samochodu oczywiście zamykamy wszystkie drzwi, okna i zabezpieczamy pojazd. Podchodzimy do monitora i wybieramy czas parkowania. Wtedy już pracują wszystkie czujniki, czyli jeśli np. zostawimy otwarte drzwi, to czujniki nas o tym poinformują. Kiedy pobierzemy już bilet i potwierdzimy w ten sposób, że pojazd jest gotowy do zaparkowania, trwa jeszcze ponowne skanowanie samochodu przez wszystkie czujniki, żeby sprawdzić czy jest prawidłowo zaparkowany i czy może być uniesiony wyżej - wyjaśnia Dawid Kwiecień z Katowickiej Agencji Wydawniczej.

Maszyna już w sposób zupełnie zautomatyzowany przeniesie go na wyższy poziom. Odbiór samochodu wygląda analogicznie – po uiszczeniu opłaty maszyna automatycznie sprowadzi platformę, na której pozostawiony został samochód, do poziomu umożliwiającego odbiór pojazdu przez kierowcę.

Konstrukcja wyposażona jest w różnego typu zabezpieczenia. Każda z platform jest szczelna i posiada specjalny system zbiorników, które zbierają płyny eksploatacyjne, jakie mogłyby się wydostawać z pojazdów. Maszyny wyposażone są w podwójny system zasilania oraz funkcjonalność pozwalającą sprowadzić pojazdy na dół w przypadku braku energii elektrycznej.

Nie przeocz

Musisz to wiedzieć

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera