Od stycznia 2020 roku obowiązuje kolejne zaostrzenie zakazu handlu w niedziele. Zakupy zrobimy już tylko w siedem niedziel objętych wyjątkiem.
– Nasze badania pokazują, że nastawienie Polaków do zakazu handlu w niedziele nie zmienia się znacząco. Polacy wciąż deklarują, że chcieliby zniesienia zakazu handlu, a nowe zaostrzanie przepisów oceniają negatywnie. Mimo że stopniowo przyzwyczailiśmy się do braku możliwości zakupów w niedziele i planujemy zakupy wcześniej, to dla 1/3 Polaków stanowi on w dalszym ciągu duże utrudnienie – komentuje wyniki badań Anna Ostrowska, insight specialist w Havas Media Group.
Zakaz handlu w niedziele 2020. Przybywa przeciwników obostrzenia
Firma zbadała, czy i jak zmieniło się nasze nastawienie wobec niehandlowych niedziel. Jak się okazało, z roku na rok przybywa przeciwników rozwiązania. W 2018 roku, zaraz po wprowadzeniu obostrzenia, za jego zniesieniem było tylko 41 proc. badanych. Rok później już 46 proc.
Z najnowszego raportu wynika, że niemal co drugi Polak negatywnie ocenia rozszerzenie zakazu handlu i uważa, że powinien zostać zniesiony (47,7 wobec 46 proc. rok wcześniej). Za zakazem opowiada się 35,6 proc. ankietowanych. Pozostałym jest on obojętny.
Największymi zwolennikami zniesienia obostrzenia są mieszkańcy największych miast (powyżej 500 tys. mieszkańców). W tej grupie blisko 64 proc. osób domaga się otwarcia sklepów w niedziele.
Bardziej podzieleni są mieszkańcy polskich wsi. Około 40 proc. z nich ocenia zaostrzenie zakazu negatywnie, a 43,5 proc. – chwali pomysł.
Zakaz handlu w niedziele nie ograniczył konsumpcji
Co ciekawe, wprowadzenie zakazu wcale nie oznacza, że kupujemy mniej. Większość ankietowanych stara się tak zorganizować czas, by zrobić zakupy przed niedzielą lub przekłada je na następny tydzień. 19,1 proc. twierdzi, że nigdy nie robi zakupów w niedzielę, 4,6 proc. - robi zakupy przez internet, a tylko 11,4 proc. przyznaje, że szuka sklepów, które są otwarte w niedzielę.
Z zakazem lepiej sobie radzą kobiety i osoby starsze. To właśnie te dwie grupy najczęściej deklarują robienie zakupów klika dni wcześniej. Otwartych w niedziele sklepów częściej poszukują mężczyźni i młodsi respondenci – do 34. roku życia.
Tylko co piąty ankietowany (19,1 proc.) deklaruje, że wprowadzony zakazu handlu sprawiło, że kupuje mniej. Nie zgadza się z tym 56,8 proc. respondentów, a dla reszty nie robi to różnicy.
Ograniczenie konsumpcji szczególnie widocznie jest wśród najmłodszych badanych – do 24. roku życia. W tej grupie blisko 30 proc. zadeklarowało, że przez zakaz handlu kupuje mniej.
Badanie zostało przeprowadzone przez Havas Media Group w lutym 2020 roku na ogólnopolskim panelu badawczym wśród 1 122 dorosłych Polaków.
Havas Media Group – Make a meaningful difference to brands, business and people. To agencja mediowa specjalizująca się w tworzeniu strategii komunikacji marek w oparciu o filozofię Meaningful Brands.
Nie przegap
Zobacz koniecznie
Rozwiąż i poznaj swój wynik
Bądź na bieżąco i obserwuj
Strefa Biznesu: W Polsce drastycznie wzrosną podatki? Winna demografia
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?