Rafał Musioł: Etyka dziennikarska sprzedana za srebrniki

Rafał Musioł
Rafał Musioł
- Za czerwoną linią znajduje się popularne w mediach społecznościowych bezpośrednie zachęcanie do grania, poprzez podawanie swoich typów, często podlanych zresztą wyjątkowo infantylnym i mającym sugerować przypadkowość wstępem - pisze Rafał Musioł, zastępca szefa działu sportowego Dziennika Zachodniego.

Fix. Wiecie Państwo, co oznacza to słowo? To wydarzenie sportowe, którego wynik lub przebieg został z góry „ustawiony”, by wtajemniczone osoby mogły dzięki temu zarobić na zakładzie bukmacher-skim. Od czasu do czasu ten mechanizm wychodzi na jaw i wybucha afera. Największe dotychczas kojarzone są bodaj z tenisem - z polskim zresztą wątkiem, bo Arkadiusz Kocyła i Piotr Gadomski zostali w 2015 zdyskwalifikowani na kilka lat za udział w „wyreżyserowanych” meczach rozgrywanych w 2012 - ale podobne wstrząsy dotykają też inne dyscypliny.

Zjawisko nie jest nowe. W czasach, gdy „Piłkarski poker” odbywał się w prawdziwym życiu co tydzień, też funkcjonowało grono, które w oldskulowym, patrząc z dzisiejszego punktu widzenia, totolotku, potrafiło regularnie trafiać maksymalną wygraną, czyli trzynastkę (od liczby prawidłowo wytypowanych wyników). Dziś jednak w firmach bukmacherskich nie tylko pieniądze do wzięcia są nieporównywalnie większe, ale i skala potencjalnych oszustw, ze względu na zasięg zakładów, jest całkowicie nieporównywalna. Ba, pojawił się absolutnie nowy wielki obszar, czyli e-sport, który również trafił już do oferty zakładów. Firmy bukmacherskie, szukając nowych klientów, oferują im już bowiem niemal wszystko i - aby ograniczyć ryzyko - wynajmują firmy, których pracownicy w ich imieniu prowadzą relacje na żywo, a przy okazji obserwację wydarzeń, nawet w miejscach leżących bardzo daleko od głównego nurtu.

Bądź na bieżąco i obserwuj

Zabawa w policjantów i złodziei trwa więc w najlepsze, przy okazji toczy się jednak bardzo poważna dyskusja o hazardzie i jego niszczącym wpływie na życie. Jednym z centrów tej dyskusji są media, często same żyjące z bukmacherów i niestety samowolnie określające formy tej współpracy. Brak jasnych regulacji sprawia, że dziennikarze, także ci o uznanych nazwiskach, reklamują buków swoimi twarzami i głosami, a w audycjach internetowych tych firm pojawiają się celebryci (m.in. z PZPN-u) opowiadający środowiskowe anegdotki.

Gdzie - jeśli w ogóle - jest granica przyzwoitości w tych działaniach? Moim zdaniem za czerwoną linią znajduje się przede wszystkim popularne w mediach społecznościowych bezpośrednie zachęcanie do grania, poprzez podawanie swoich typów, często podlanych zresztą wyjątkowo infantylnym i mającym sugerować przypadkowość wstępem. Takie postępowanie, biorąc pod uwagę fakt, że wiele z tych osób przez młodych ludzi traktowanych jest w kategoriach idoli, to etyka sprzedana za srebrniki. Odbiorcy tych sugestii, wierzący w nieomylność tzw. ekspertów, wysyłają później identyczny kupon, a to może być pierwszym krokiem na drodze do upadku.

Nie przegap

Zobacz koniecznie

Sport przeniósł się do internetu

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3