Rekordowe dywidendy dla akcjonariuszy spółki Stalexport, która m.in zarządza A4 Katowice - Kraków. Wypłacą za 2020 64 gr za akcję

Dorota Niećko
Dorota Niećko
Autostrada A4 w Krakowie.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Anna Kaczmarz / Dziennik Polski / Polska Press
Wypłacą najwięcej w historii, bo ponad 22 miliony zł. Stalexport Autostrady w 2021 roku (ale za rok 2020) wypłaci akcjonariuszom rekordowo wysoką dywidendę Wyniesie 64 grosze za akcję. A jeszcze kilka lat temu zarządca autostrady A4 Katowice - Kraków i spółka Stalexport Autostrady SA, do której należy, nie wypłacali nic, bo wszystkie zyski szły na remonty i inwestycje.

Bardzo duże wypłaty w stosunku do kursu akcji zapowiedziała w marcu spółka Stalexport Autostrady. Wypłaci 0,64 zł na akcję i będzie to najwyższa dywidenda w ich historii. Spółka wyda na to 22 miliony złotych. Stopa dywidendy wynosi obecnie ok. 16 proc. Ostatni dzień, w którym można kupić akcje z prawem do dywidendy to 7 kwietnia 2021. Kurs akcji na dzień 16 marca 2021 wynosił 3,91 zł. 9 marca 2021 walne zgromadzenie podjęło decyzję o podziale zysków. Treść znajdą Państwo poniżej.

Choć kierowcy przypisują chętnie spółce Stalexport Autostrada Małopolska, która zarządca autostradą A4 między Katowicami a Krakowem i należy do spółki Stalexport Autostrady, ogromne zyski z zarządzania drogą, to będzie dopiero piąty raz w historii, kiedy akcjonariusze w ogóle dostaną jakieś dywidendy. Pierwszą wypłacono za rok 2016. Za to dywidenda za rok 2020 będzie rekordowo wysoka. Nigdy wcześniej takiej kwoty za akcję nie płacono.

Oto ile otrzymali akcjonariusze spółki w poprzednich latach

  • 2020 - 0.64 zł za akcję
  • 2019- 0.05 zł za akcję
  • 2018- 0.37 zł
  • 2017- 0.29 zł
  • 2016- 0.18 zł

Za rok 2106 na dywidendy przeznaczono 44,5 mln zł, za 2017 - 71 mln, za 2018 - 91 mln.

Spółka Stalexport Autostrady uzyskała koncesję na zarządzanie A4 Katowice - Kraków w 1997 roku, obowiązuje do 2027 roku. Ta koncesja została przeniesiona w 2004 roku do specjalnie w tym celu utworzonego podmiotu - Stalexport Autostrada Małopolska S.A. Od połowy 2006 roku Spółka wchodzi w skład włoskiej grupy kapitałowej Atlantia (która m.in. zarządza lotniskami). Atlantia ma ok. 62 proc. udziałów w spółce SA, pozostałe 38 proc. należy do mniejszych akcjonariuszy.

Nie przeocz

Wracając do planowanej wypłaty dywidend:
- Pieniądze w znakomitej większości pochodzą z dywidendy, którą swojemu właścicielowi, czyli Stalexportowi Autostrady SA wypłaca Stalexport Autostrada Małopolska SA. W 2017 nastąpiło to po raz pierwszy – dopiero po 17 latach od rozpoczęcia pobierania opłat za przejazd A4 Katowice-Kraków - i wtedy też akcjonariuszom została wypłacona dywidenda za rok 2016. Zyski z wcześniejszych lat spółka koncesyjna przeznaczała na inwestycje w rozwój autostrady, wypełniając zobowiązania zapisane w umowie koncesyjnej. Od tego czasu dywidenda była wypłacana już za każdy kolejny rok - mówi Rafał Czechowski, rzecznik spółki.

Dlatego rok 2017 to był moment długo wyczekiwany przez inwestorów. - Wielu nabyło akcje, licząc na zyski i dywidendy - przyznaje Czechowski. - Ale po pierwsze, początkowo kurs akcji spadał, a po drugie - dywidendę wypłacono dopiero w 2017. Ci, którzy czekali, na pewno nie stracili, bo zyski w ostatnich latach były znaczące.

Najbardziej zatłoczone drogi woj. śląskiego. Liczba aut. Dan...

To ciekawe zjawisko, bo w 2020 roku znacząco spadły przychody SAM z tytułu opłat za A4 Katowice - Kraków. Oczywiście przez pandemię i fakt, że mniej kierowców z niej korzystało 36 tys. wobec 45 tys. na dobę. Grupa Kapitałowa Stalexport Autostrady osiągnęła przychody na poziomie ok. 289,5 mln zł, o ok. 18 proc. niższym w stosunku do 2019 roku. Ale pomimo spadku przychodów, zysk netto wzrósł o ponad 11 mln zł do kwoty ok. 91,5 mln zł. Wzrost zysku netto jest pochodną m.in. mniejszego kosztu Płatności na Rzecz Skarbu Państwa, wynikającego ze zobowiązań koncesjonariusza autostrady A4 Katowice-Kraków, spółki Stalexport Autostrada Małopolska (SAM), zapisanych w Umowie Koncesyjnej. W całym 2020 r. wyniosły one 44,6 mln zł netto, czyli o ponad 44 mln zł netto mniej niż w roku 2019 r.

Stalexport Autostrady ma też przychody z tytułu najmu powierzchni biurowej w budynku w Katowicach przy Mickiewicza, którego Spółka jest współwłaścicielem. Jednostkowy zysk netto wyniósł ok. 157,6 mln zł wobec straty -829 tys. zł odnotowanej po przekształceniu wyniku 2019 roku w związku ze wspomnianym połączeniem transgranicznym. Poziom zysku netto Spółki w 2020 r. wynika przede wszystkim z przychodów finansowych, tj. dywidendy wypłaconej przez zależną spółkę koncesyjną SAM na rzecz Stalexport Autostrady w wysokości ok. 131,2 mln zł, zarachowanej zaliczki na poczet dywidendy od SAM w wysokości 22,3 mln zł oraz dywidendy wypłaconej przez spółkę zależną VIA4 S.A. (operatora autostrady A4 Katowice-Kraków) w wysokości ok. 10,7 mln zł.

Zobacz koniecznie

Oto komunikat z 9 marca 2021 dotyczący wypłaty dywidend
To Uchwała Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Stalexport Autostrada Małopolska S.A. w sprawie podziału zysku netto za rok obrotowy 2020. Uchwała nr 10
Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia
STALEXPORT AUTOSTRADA MAŁOPOLSKA S.A
z siedzibą w Mysłowicach
z dnia 9 marca 2021 roku
– Zarząd Stalexport Autostrada Małopolska S.A. proponuje:

1) zysk netto za rok obrotowy 2020 w wysokości 89.152.309,57 zł (słownie: osiemdziesiąt dziewięć milionów sto pięćdziesiąt dwa tysiące trzysta dziewięć złotych pięćdziesiąt siedem groszy) podzielić w następujący sposób:

a) kwotę 38.730,29 zł (słownie: słownie: trzydzieści osiem tysięcy siedemset trzydzieści złotych dwadzieścia dziewięć groszy) przeznaczyć na pokrycie strat z lat ubiegłych,

b) kwotę 22.319.444,69 zł (słownie: dwadzieścia dwa miliony trzysta dziewiętnaście tysięcy czterysta czterdzieści cztery złote sześćdziesiąt dziewięć groszy) przeznaczyć na wypłatę dywidendy dla akcjonariuszy Spółki,

c) kwotę 66.794.134,59 zł (słownie: sześćdziesiąt sześć milionów siedemset dziewięćdziesiąt cztery tysiące sto trzydzieści cztery złote pięćdziesiąt dziewięć groszy) przeznaczyć na kapitał rezerwowy na wypłaty dla akcjonariuszy, w szczególności na wypłatę dywidendy lub zaliczki na poczet dywidendy w przyszłości;

2) wypłacić dywidendę na rzecz akcjonariusza Spółki w łącznej kwocie 22.319.444,69 zł (słownie: dwadzieścia dwa miliony trzysta dziewiętnaście tysięcy czterysta czterdzieści cztery złote sześćdziesiąt dziewięć groszy), z zastrzeżeniem, że kwota przeznaczona na dywidendę dla akcjonariuszy jest równa kwocie zaliczki na dywidendę za rok 2020, którą spółka wypłaciła akcjonariuszom na podstawie Uchwały Zarządu nr 02/12/2020 z dnia 15 grudnia 2020 r. i Uchwały Rady Nadzorczej nr 04/12/2020 z dnia 15 grudnia 2020 r. – czytamy w komunikacie.

Musisz to wiedzieć

Bądź na bieżąco i obserwuj

Od 1 maja 2021 r. pojawią się nowe, unijne etykiety na oponach

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie