Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rybnik chce dostać 110 mln zł z programu Polski Ład. Pieniądze mają iść na budowę dróg, zakup autobusów i wymianę oświetlenia

Barbara Kubica-Kasperzec
Barbara Kubica-Kasperzec
Aż pięć wniosków o dotacje w ramach drugiej i trzeciej transzy rządowego programu Polski Ład złożyli włodarze Rybnika. Łącznie samorządowcy z tego miasta chcą dostać niecałe 110 mln złotych. W mieście mają nadzieję, że po tym jak w pierwszej edycji programu Rybnik był jedynym dużym miastem na Śląsku, który nie dostał ani złotówki dotacji, teraz dofinansowanie do ważnych inwestycji jednak zostanie przyznane.

Pamiętając ubiegłoroczną klęskę, czyli fakt iż Rybnik jako jedno z naprawdę nielicznych miast w Polsce i jako jedyne duże miasto na Śląsku nie dostał ani złotówki w ramach pierwszej edycji programu Polski Ład, tym razem w mieście przygotowano łącznie aż pięć projektów. Trzy z nich zostały zgłoszone do drugiej edycji programu, dwa do trzeciej. Nabór do obu edycji trwa jednocześnie.

Przypomnijmy, że pierwszy nabór wniosków w ramach programu trwał od 2 lipca do 15 sierpnia 2021 r. Łącznie dofinansowanie uzyskało ponad 4 tys. wniosków i aż ok. 97 proc. samorządów z całego kraju. Na inwestycje trafiło ponad 23,8 mld zł. Rybnik wnioskował wówczas o kwotę 100 mln zł dofinansowanie budowy drugiego etapu Drogi Regionalnej. Niestety bez sukcesu.

Druga edycja Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych potrwa od 28 grudnia 2021 roku do 15 lutego 2022 r. (z możliwością przedłużenia). Do samorządów trafi łącznie ok. 20 mld zł.

- W ramach drugiej edycji programu, Rybnik złożył trzy wnioski na łączną sumę 99,7 mln zł. Pierwszy projekt to dokończenie budowy południowej obwodnicy Rybnika w ciągu DW 935 – (droga Pszczyna-Racibórz). Wartość zadania to 200 mln zł, a wnioskowane dofinansowanie to 65 mln zł. Przedmiotem inwestycji jest II etap budowy nowego śladu drogi wojewódzkiej nr 935 na odcinku przebiegającym przez Miasto Rybnik, który jednocześnie będzie stanowił fragment południowej obwodnicy miasta. Etap ten zakłada budowę 4,12 km odcinka drogi od węzła Wodzisławskiego na DK 78 do ronda na ul. Sportowej, w tym jednego bezkolizyjnego węzła oraz jednego ronda. Obejmuje również budowę 4 obiektów mostowych, umożliwiających trasie przekraczanie innych dróg oraz obsługę planowanego węzła - wylicza Agnieszka Skupień, rzeczniczka urzędu miasta w Rybniku. Ta inwestycja, czyli dokończenie budowy regionalnej trasy w granicach Rybnika ma już zapewnione jedno, rządowe dofinansowanie z programu budowy obwodnic, które opiewa na 100 mln zł. Jeśli rząd zdecyduje się przyznać drugą dotację z Polskiego Ładu, wówczas urząd do planowanej inwestycji zamiast 100 mln zł będzie musiał dołożyć brakujących kilkadziesiąt.

Druga inwestycja na którą miasto chce dostać dotacją to zakup taboru zeroemisyjnego (autobusy, ładowarki) o wartości 33 mln zł (wartość zadania), natomiast wnioskowane dofinansowanie sięga kwoty 29,7 mln zł (dopuszczalny limit 30 mln zł). Realizacja projektu obejmuje zakup taboru – elektrycznych autobusów do obsługi transportu zbiorowego (3 sztuki autobusów 18-metrowych oraz 8 sztuk autobusów 12-metrowych). W ramach projektu zaplanowano również budowę 7 stacji wolnego ładowania dla autobusów.

- Trzeci wniosek dotyczy budowy łącznika od ul. Rzecznej do Obwiedni Południowej (droga rowerowa) wraz z przejazdami bezkolizyjnymi pod ul. Reymonta i Obwiednią Południową. Wartość zadania to 5,6 mln zł, a wnioskowane dofinansowanie: 5 mln zł. Inwestycja obejmuje budowę infrastruktury komunikacyjnej wzdłuż rzeki Nacyna na długości 852 m (od ulicy Obwiednia Południowa do ulicy Rzecznej), przebudowę chodników i ścieżki rowerowej w ul. Rzecznej w rejonie skrzyżowania z ul. Targową oraz budowę i przebudowę infrastruktury umożliwiającej płynne i bezpieczne przekraczanie 3 dróg publicznych kolidujących z budowanym ciągiem pieszo-rowerowym. Inwestycja jest elementem tworzonego od kilku lat ciągu pieszo-rowerowego na osi północne dzielnice miasta-centrum – południowe dzielnice miasta - podkreślają urzędnicy.

Do trwającego obecnie także naboru do trzeciej edycji programu urzędnicy z Rybnika też ustawili się w kolejce. To dodatkowy nabór dla gmin i powiatów w których zlokalizowane były PGR-y. Edycja skierowana do tych samorządów potrwa od 28 grudnia 2021 roku do 15 lutego 2022 r. (z możliwością przedłużenia). Pula środków w tym naborze to ok. 2,5 mld zł.

- W trzeciej edycji Rybnik liczy na środki w wysokości 10 mln zł, którzy przeznaczone byłyby na dwa projekty: wymianę oświetlenia sodowego na ledowe – 2,25 mln zł (wartość zadania) - wnioskowane dofinansowanie: 2 mln zł. Drugi projekt to przebudowa ul. Raciborskiej (ostatni etap) – 11 mln zł (wartość zadania) - wnioskowane dofinansowanie: 8 mln zł. Inwestycja stanowi istotny element rozbudowy układu komunikacyjnego w mieście. Z jednej strony stanowi dokończenie przebudowy ul. Raciborskiej (DW 935), która jest główną trasa dojazdową od granicy z gminą Rydułtowy do centrum Rybnika, z drugiej zaś strony stanowi ważny element uzupełniający inną kluczową inwestycję drogową realizowaną na terenie miasta tj. dokończenie budowy południowej obwodnicy Rybnika, dla której jeden z wjazdów będzie zlokalizowany na ul. Sportowej (budowa ma rozpocząć się już w 2022 r.) - informuje Agnieszka Skupień

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera