Sensacja archeologiczna! Mamy kość smoka z Zawiercia

Monika Ziółkowska
Rafał Lach z kością gada
Rafał Lach z kością gada Monika Ziółkowska
Dzisiaj w Zawierciu po raz pierwszy publicznie zaprezentowano kość dinozaura. Odkrył ją młody geolog z Uniwersytetu Śląskiego.

W pobliżu wysypiska śmieci w Zawierciu prace badawcze prowadzą naukowcy z Uniwersytetu Śląskiego oraz Polskiej Akademii Nauk. Rafał Lach student IV roku geologii znalazł tam kość goleniową dicynodonta.

- Kiedy przyjechaliśmy wydobyć kość znalezioną przez prof. Rackiego, kątem oka zauważyłem blok skalny z którego wystawał fragment kości - mówi Rafał Lach. - Po dwóch godzinach pracy nad tym blokiem okazało się, że to duża kość.

Właścicielem kości okazało się być duże zwierzę z okresu triasowego. To nie pierwsze odkrycie na terenie Jury Krakowsko-Częstochowskiej i naukowcy liczą na kolejne. Prace archeologów będą trwać nadal. Tym razem jednak obszar poszukiwań się powiększy.

- Ranga tego odkrycia jest do oszacowania dopiero w przyszłości. Jest to już kolejne stanowisko, gdzie można znaleźć kości prehistorycznych zwierząt. Podobne stanowisko jest już w Lipiu Śląskim - mówi prof. dr hab. Grzegorz Racki z Polskiej Akademii Nauk Instytutu Paleobioloii. - Odkrycie, którego tutaj dokonaliśmy jest na tyle ciekawe i dobrze rokuje na kolejne znaleziska, że za dwa, trzy lata będziemy mogli pokazać smoka z Zawiercia - dodaje.