MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Słodka, urocza i ładna. Tak mówimy o dziewczynkach. Jak stereotypowe postrzeganie dziewczynek wpływa na ich samopoczucie? Wyniki badań

OPRAC.:
Magdalena Ignaciuk
Magdalena Ignaciuk
Grupa LEGO przeprowadziła badania, które powinny skłonić nas do refleksji. Słowa, których używamy w rozmowach z naszymi dziećmi mają ogromną moc. Czego nie mówić, by nie burzyć ich pewności siebie?
Grupa LEGO przeprowadziła badania, które powinny skłonić nas do refleksji. Słowa, których używamy w rozmowach z naszymi dziećmi mają ogromną moc. Czego nie mówić, by nie burzyć ich pewności siebie? freepik.com
Stereotypowe postrzeganie kobiet i dziewcząt wciąż ma miejsce. Choć w ostatnich latach naprawdę wiele dowiedzieliśmy się na temat wychowywania dziewczynek i ich postrzeganie powoli zmienia się, to jednak wciąż w społeczeństwie zakorzenione są powtarzane od lat słowa i hasła. Jak to, co mówimy do naszych córek, wpływa na ich postrzeganie siebie i świata? Grupa LEGO przedstawiła wyniki badań dotyczących trendów społecznych wpływających na kreatywność dzieci. Oto, co z nich wynika.

Spis treści

Słowa mają moc i pomogą kształtować przyszłość

Okazuje się, że presja doskonałości i używane na co dzień słownictwo stwarzają ryzyko ograniczenia dziewczynek w osiąganiu ich pełnego, kreatywnego potencjału. Grupa LEGO ma nadzieję zwrócić uwagę na to jak proste zmiany w naszym języku mogą pomóc w kształtowaniu przyszłości dziewcząt.

Badanie przeprowadzone przez Grupę LEGO pokazuje, że dziewczynki dużo silniej odczuwają presję bycia perfekcyjnymi i uważają, że dorośli dają chłopcom większe uznanie za ich kreatywną pracę. Z kolei rodzice twierdzą, że trend ten utrzymuje się w wieku dorosłym.

Wyniki badań uświadamiają potrzebę zmian społecznych, które umożliwią dziewczynkom spełnianie ich twórczych aspiracji oraz niczym nieskrępowaną zabawę.

W ramach badań wykazano, że dziewczęta w wieku zaledwie pięciu lat mają stłumioną swoją kreatywną pewność siebie.

W tak młodym wieku trzy czwarte z nich (76 proc.) czuje się pewnie w swojej kreatywności, jednak przekonanie to spada wraz z wiekiem – przy czym aż dwie trzecie wszystkich dziewcząt często obawia się dzielić swoimi pomysłami. Jest to potęgowane przez brzemię perfekcjonizmu i lęku przed popełnianiem błędów (72 proc.). Również rodzice zauważają tę presję – 71 proc. z nich twierdzi, że dziewczęta są bardziej skłonne do powstrzymywania się od rozwijania swoich pomysłów z powodu tych nacisków.

Lęk przed porażką hamuje u dzieci chęć do odkrywania świata i nieszablonowego myślenia. Wpływa to na kluczową dla nich kreatywną pewność siebie, której ograniczenie w dzieciństwie może odbić się na jej braku w dorosłości. Umiejętność ta odpowiada za swobodę w generowaniu pomysłów, podejmowaniu odważnych działań i tworzenia wyjątkowych rozwiązań bez strachu przed porażką. Udowodniono, że jest to podstawa dobrostanu człowieka, ponosząca samoocenę, redukująca stres i zwiększająca szczęście. Według Światowego Forum Ekonomicznego to właśnie kreatywna pewność siebie będzie najwyżej ocenianą i oczekiwaną umiejętnością w przyszłych miejscach pracy. W sytuacji gdy ponad trzy czwarte dziewcząt aspiruje do pracy w branżach kreatywnych brak tej umiejętności wskazuje na pilną potrzebę zmian mówi Jennifer Wallace, badaczka i autorka w dziedzinie rodzicielstwa z Harvardu.

Presja hamuje rozwój

Ponad 3 na 5 dziewcząt twierdzi, że odczuwa presję ze strony społeczeństwa związaną z dążeniem do perfekcji. Chociaż dotyczy to wszystkich dzieci, zarówno one jak i ich rodzice przyznają, że dziewczęta są bardziej narażone na presję bycia doskonałymi i bardziej martwią się popełnianiem błędów.

Czy jest na to jakaś rada?

Bardzo prosta i trudna zarazem. Zmieniając nasz język i pilnując tego, co mówimy do dziewczynek, możemy zmienić tę tendencję. Okazuje się, że dwie trzecie dziewcząt w wieku 5-12 lat słyszy słowa, które sprawiają, że dziewczynki martwią się popełnianiem błędów i wierzą, że muszą być doskonałe.

Jakich określeń używamy zatem wobec dziewczynek? 7 razy częściej przypisujemy im określenia takie jak:

  • słodka,
  • urocza,
  • ładna,
  • piękna.

Repertuar słów skierowanych do chłopców jest dużo bardziej urozmaicony są oni: odważni, fajni, genialni, innowacyjni. Dwukrotnie częściej przypisujemy te słowa wyłącznie chłopcom.

Dane pokazują również, że ponad połowa dzieci uważa, że dorośli bardziej słuchają kreatywnych pomysłów chłopców niż dziewczynek. Również 68 proc. rodziców przyznaje, że społeczeństwo traktuje kreatywnych mężczyzn poważniej niż kobiety.

W filmie "More Than Perfect/Language of Play” grupa LEGO odkrywa kreatywne zdolności dziewczynek i pokazuje jak język wpływa na różnice w ich zachowaniu. Widzimy również, jak rodzice rozumieją ten wpływ oraz odkrywają moc, jaką zabawa może wywierać na kreatywną pewność siebie ich córek.

To, co słyszymy w dzieciństwie, zapada nam głęboko w pamięć. Tendencyjny język wzmacnia tradycyjne role płciowe, ograniczając kreatywność dziewcząt i utrwalając systemowe nierówności. Ogranicza je do wąskich kategorii, przedkładając estetykę nad innowacyjność. Zmniejsza to pewność siebie dziewcząt i ogranicza ich możliwości w zdominowanych przez mężczyzn obszarach. Zakwestionowanie tych uprzedzeń ma zasadnicze znaczenie dla wspierania społeczeństwa inkluzywnego, w którym dziewczęta mogą w pełni odkrywać swój kreatywny potencjał. Każda dziewczyna zasługuje na swobodę odkrywania swojej kreatywności bez strachu i presji – mówi Wallace.

Według samych dziewcząt, osiem na dziesięć z nich twierdzi, że mniej obawiałyby się próbować nowych rzeczy, gdyby ich pomyłki były bardziej chwalone i postrzegane jako okazja do nauki.
89 proc. z nich czułoby się wtedy zachęcone do pokazywania swojej pracy i ceniłoby postęp ponad perfekcję. Dziewięć na dziesięć dziewcząt uważa, że ich pewność siebie wzrosłaby, gdyby dorośli bardziej skupiali się na procesie twórczym ich pracy, a nie na końcowym wyniku – a 86 proc. przyznaje, że sprawiłoby to, że czułyby się mniej zaniepokojone popełnianiem błędów.

Dziewczęta w szczególności twierdzą, że komplementy dotyczące myślenia rozwojowego, takie jak „pomysłowe”, „odważne” i „inspirujące” podnoszą je na duchu.

Czas na zabawę. Klocki tylko dla chłopców?

Nastawienie na doskonałość zachęca nas do zamknięcia się w swoich ramach, do strachu przed porażką, do rezygnowania i poddawania się z łatwością. W opozycji do tego stoi nastawienie na rozwój, zachęcające nas do bycia odważnym, akceptowania niepowodzeń, budowania i odbudowywania. Budzi w nas miłość do nauki i odporność, niezbędną do osiągania wielkich sukcesów”, wyjaśnia dr Anika Petrella, badaczka i psychoterapeutka. Kiedy kręciliśmy „More Than Perfect/Language of Play”, fascynujące było obserwowanie faktycznego wpływu naszych słów na zdolność dziewcząt do zabawy i swobodnego eksperymentowania. Pokazanie dziewczętom, że eksperymentowanie zwycięża nad perfekcją, ma kluczowe znaczenie dla wzmocnienia ich pełnej kreatywności. A czy jest lepszy sposób na zrobienie tego niż zabawa? - dodaje.

Dziewięciu na dziesięciu rodziców twierdzi, że zabawa pomaga ich dzieciom w wyrażaniu siebie, zwiększa ich chęć do eksperymentowania, buduje kreatywność i zapewnia bezpieczną przestrzeń do odkrywania bez obawy o porażkę. Ośmioro na dziesięcioro dzieci uważa, że podczas zabawy mogą być sobą – mniej martwią się o popełnianie błędów i bycie ocenianym (85 proc.), podobnie jak czują się pewniej, dzieląc się swoimi pomysłami i kreatywną pracą podczas zabawy (88 proc.).

Klocki LEGO® są bardzo cenione przez dziewczynki jako sposób na eksperymentowanie (90 proc.). 83 proc. z nich twierdzi, że zabawa klockami LEGO pomaga im przezwyciężyć strach przed błędami, 87 proc. czuje się w niej pewniej w swoich umiejętnościach twórczych, a dla 84 proc. ułatwia zrozumienie, że postęp jest ważniejszy niż perfekcja. Rodzice podzielają te przekonania, a ponad ośmiu na dziesięciu z nich przyznaje, że zabawa LEGO pomaga dziecku zaakceptować pomyłki jako naturalną część procesu twórczego. Mimo to, podczas gdy rodzice postrzegają markę LEGO jako dobry przykład marki zabawek integracyjnych. Trudno uwierzyć w to, że klocki LEGO są nadal uważane za bardziej odpowiednie dla chłopców niż dziewcząt, według 61 proc. rodziców.

W świecie coraz bardziej opartym na sztucznej inteligencji kreatywność jest magią, która wyróżnia nas na tle innych. Zabawa klockami LEGO – zarówno swobodne tworzenie, jak i konstruowanie według instrukcji – pomaga rozwijać podstawowe umiejętności kluczowe dla wszystkich dzieci. Poprzez budowanie i przebudowywanie staje się ona fundamentem kreatywnej pewności siebie, odwagi i wiary we własne możliwości. I to właśnie w tym tkwi klucz do uwolnienia kreatywności dziewcząt – jeśli mają one przestrzeń i swobodę do wyrażania siebie, to nie powstrzymają je żadne ograniczenia. W ten sposób stają się śmiałymi wynalazczyniami, ciekawskimi naukowczyniami i odważnymi marzycielkami, gotowymi odkrywać i zmieniać świat - dodaje Maciej Seliński, General Manager LEGO na region Polski, Ukrainy i krajów bałtyckich.

O badaniu:

  • Zlecone przez Grupę LEGO, przeprowadzone przez Edelman DXI
  • 36 krajów, w tym Australia + Nowa Zelandia, Austria, Belgia, Brazylia, Kanada, Chiny, Czechy, Dania, Francja, Niemcy, Grecja, Hongkong, Węgry, Indie, Indonezja, Włochy, Japonia, Kenia, Meksyk, Holandia, Polska, Portugalia, Rumunia, Singapur, Słowacja, RPA, Korea Południowa, Hiszpania, Szwajcaria, Szwecja, Arabia Saudyjska, Tajwan, Turcja, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Wielka Brytania i USA.
  • Łączna liczba ankietowanych: 61 532, w tym 36 000 rodziców (ok. 1000 na wskazany rynek) i 25 532 dzieci w wieku 5-12 lat (ok. 700 na wskazany rynek).
  • Przeprowadzone w okresie: 13.12.23 – 24.01.2024.

Źródło: informacja prasowa

LEGO
od 12 lat
Wideo

echodnia.eu Dom rodzinny Ponurego czeka na gości

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Słodka, urocza i ładna. Tak mówimy o dziewczynkach. Jak stereotypowe postrzeganie dziewczynek wpływa na ich samopoczucie? Wyniki badań - Strefa Edukacji