Sosnowiec: Los dworca w Maczkach dalej niepewny [WIDEO]

Tomasz Szymczyk
Na wyjazdową sesję prócz radnych i władz miasta licznie przebyli mieszkańcy Sosnowca
Na wyjazdową sesję prócz radnych i władz miasta licznie przebyli mieszkańcy Sosnowca TOS
Udostępnij:
Dopiero pod koniec stycznia rada nadzorcza PKP SA zdecyduje, czy dworzec w Maczkach będzie przebudowany na potrzeby Politechniki Śląskiej.

Dobrze by się stało, gdyby nasz dworzec został wreszcie wyremontowany. Niewiele brakuje, a zostałaby z niego kupa gruzu, tak, jak po komorze celnej. Przyszliśmy, żeby wszyscy zobaczyli, że zależy nam na Maczkach - mówili mieszkańcy dzielnicy, którzy w poniedziałek rano pojawili się na wyjazdowej sesji sosnowieckiej Rady Miejskiej na maczkowskim rynku.

Radni spotkali się w Maczkach, by przegłosować przyjęcie apelu do władz PKP SA w sprawie remontu zabytkowego dworca kolejowego i przeznaczenie go na cele Centrum Naukowo-Dydaktycznego Transportu Kolejowego Politechniki Śląskiej. List intencyjny w tej sprawie podpisano w 2014 roku. Ogłaszano już dwa przetargi w tej sprawie, tymczasem nowa rada nadzorcza PKP SA postanowiła jeszcze raz... przyjrzeć się celowości tej inwestycji. Wtedy Sosnowiec postanowił przypomnieć historię i zalety Maczek.

- To był bardzo pozytywny lobbing tej inwestycji. Myślę, że przy takim wsparciu uzyskanie pozytywnej decyzji rady nadzorczej PKP SA jest łatwiejsze do uzyskania - mówił prezydent Sosnowca Arkadiusz Chęciński, który we wtorek spotkał się ma z ministrem infrastruktury Andrzejem Adam-czykiem. Pismo od niego przeczytała z kolei mieszkańcom poseł Ewa Malik (PiS). „Mogę stwierdzić, że w wyniku przeprowadzonych w ostatnich dniach rozmów z kierownictwem PKP SA oraz pogłębionych analiz kosztów i efektów społecznych tego przedsięwzięcia, jego realizacja jest bardzo prawdopodobna” - napisał minister.

Przypomnijmy: dworzec w Maczkach zbudowano w latach 1839-1844. Była to wówczas ostatnia stacja pierwszej w Królestwie Polskim Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej. Do dzisiaj to najdłuższy budynek dworcowy w całej Europie.

- Budynek jest dość duży, więc teoretycznie nie było problemów, żeby zmieścić poszczególne funkcje. Naturalnie, biorąc pod uwagę jego historyczne uwarunkowania, dążyliśmy do tego, żeby był taki jak został pierwotnie zbudowany - zaznacza Jeremiasz Świerzawski z PKP SA.

Sosnowiec: zielone światło dla remontu dworca w Maczkach?

Sosnowiec: Zielone światło dla remontu dworca w Maczkach? [ZDJĘCIA]

Studia na kierunku transport kolejowy na Politechnice Śląskiej ruszą już w październiku tego roku. Będzie to pierwszy taki kierunek w Polsce. Nim studenci przeniosą się do sosnowieckich Maczek, będą zdobywać wiedzę w siedzibie Wydziału Transportu PŚ w Katowicach. - Na dworcu znajdować się będą sale wykładowe i sale do ćwiczeń komputerowych. W budynku obok zorganizowana zostanie świetlica ze stołówką. W II etapie chcielibyśmy zbudować tutaj laboratorium, którego częścią będzie potężna hala z torami, gdzie studenci zdobywać będą wiedzę praktyczną - opowiada dr hab. inż. Jarosław Konieczny z Politechniki Śląskiej.

Termin ewentualnego rozpoczęcia robót będzie znany po oficjalnym podjęciu decyzji przez radę nadzorczą PKP SA. Ta ma zapaść pod koniec stycznia.

- Wierzymy, że razem z PKP SA doprowadzimy do tego, że Maczki znów będą przeżywać złote lata - przekonuje Arkadiusz Chęciński.


*Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy NA ŻYWO + ZDJĘCIA + WIDEO
*Abonament RTV na 2016: Ile kosztuje, kto nie musi płacić SPRAWDŹ
*Horoskop 2016 dla wszystkich znaków Zodiaku? Dowiedz się, co Cię czeka
*Jesteś Ślązakiem, czy Zagłębiakiem? Rozwiąż quiz
*1000 zł na dziecko: JAK DOSTAĆ BECIKOWE? ZOBACZ KROK PO KROKU

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Lenovo

Lenovo Legion 5-15ACH 15,6"/Ryzen7/16GB/512GB/NoOS (82JW008SPB)

6 499,00 zł4 399,00 zł-32%
miejsce #2

HP

HP 255 G8 15,6"/8GB/256GB/Win10 (2M9P2EA)

2 655,97 zł1 899,00 zł-29%
miejsce #3

ASUS

ASUS ROG Strix G15 G513IE-HN003 15,6"/Ryzen7/16GB/512GB/NoOS ...

6 334,80 zł4 699,00 zł-26%
miejsce #4

MSI

MSI Katana GF76 17,3"/i7/16GB/512GB/NoOS (11UD466XPL)

6 169,83 zł4 799,00 zł-22%
Materiały promocyjne partnera

Jakub Wiech: Ceny ropy naftowej wracają do poziomu sprzed wojny

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

d
dariusz
Przestańcie pisać podobne brednie jakoby dworzec w Maczkach wybudowano w latach 1839-1844. Z tego okresu pochodzi tylko fragment budynku dworca przebudowany gruntownie w latach 90-tych XIX wieku. Otwarcie uczelni na wyspowym dworcu kolejowym to poroniony pomysł z uwagi na zagrożenie bezpieczeństwa studentów. Mamy tak "mądrą " młodzież, że niejeden wygłup zakończyłby się tragicznie. Czy wzięto to pod uwagę? Nie znam podobnego pomysłu aby kilka metrów od zmodernizowanej linii kolejowej, po której pociągi jeżdżą kilkadziesiąt kilometrów na godzinę odbywały się zajęcia, a studenci przesiadywali na peronach. Moim zdaniem sama koncepcja to pieniądze wyrzucone w błoto. Dworzec wymaga remontu, ale powinien być przeznaczony na inne cele/ np. na biura jednej z wielu spółek PKP/. Dziwię się, że prof. Sitarz jest jej zwolennikiem ale cóż tonący brzytwy się chwyta. Wiem co mówię, bo w branży kolejowej jestem od 30 lat i to nie tylko na PKP i nie znam podobnego wykorzystania wyspowego dworca na linii o takim natężeniu ruchu. Linia kolejowa to nie ulica. Po pierwsze hałas: który samochód waży 3200 ton jak pociąg? Po drugie droga hamowania pociągu wynosi od stu do nawet kilkuset metrów. Ponadto ustawa o transporcie kolejowym wyznacza odległosci i warunki usytuowania elementów ochrony akustycznej, drzew, budynków i budowli w sąsiedztwie linii kolejowych. Istniejące odstępstwa wymagają wielu procedur. Obiekt musi być wydzielony od linii kolejowej, wyłączony ze stanu terenu zamkniętego, nie może posiadać lokali mieszkalnych i nie może znajdować się w odległosci mniejszej niż 20 metrów od najbliższej linii kolejowej. Tyle przepisy, które można, jak to w Polsce bywa ominąć, ale kosztem bezpieczeństwa. Dlatego tyle pięknych budynków zlokalizowanych przy torach kolejowych szybko popada w ruinę. Podpisuję się wszystkimi członkami pod apelem o odbudowę zespołu dworcowego w Maczkach, ale - proszę o wybaczenie - przedstawiana wizualizacja przypomina dzieło młokosów nie mających pojęcia o inwestycji przy czynnej linii kolejowej. I na to wydano miliony złotych publicznych pieniędzy co kwalifikuje się do zgłoszenia do prokuratury! A np. w Zagórzu chodniki, czy raczej to co z nich zostało, pamiętają czasy Gierka.
Więcej informacji na stronie głównej Dziennik Zachodni
Dodaj ogłoszenie