Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Sprzedaż smartfonów spada. IDC: rok 2018 był najgorszym rokiem w historii mobilnego rynku

Grzegorz Lisiecki
Rynek smartfonów jest nasycony, a urządzenia stają się coraz droższe. W efekcie sprzedaż spada i taki stan rzeczy utrzymuje się już od pięciu kwartałów. Co więcej, według analityków International Data Corporation, rok 2018 był najgorszy rokiem w historii tego rynku.

Jaka była zatem sprzedaż smartfonów w czwartym kwartale 2018 roku? Producenci sprzedali łącznie 375,4 mln smartfonów, co oznacza spadek o 4,9 proc. rok do roku. Q4 2018 jest jednocześnie piątym kwartałem z rzędu, w którym rynek notuje spadki. Jak podkreślają analitycy IDC, trudny, świąteczny kwartał kończy najgorszy rok w historii – globalna sprzedaż smartfonów spadła o 4,1 proc. w 2018 roku, a całkowita liczba sprzedanych urządzeń wyniosła 1,4 miliarda. Co więcej, prawdopodobieństwo kolejnych spadków w tym roku jest bardzo realne.

Analitycy IDC podkreślają, że na spadki sprzedaży wpływ ma kilka czynników – to między innymi wydłużenie cyklu wymiany smartfonów, nasycenie dużych rynków, trudna sytuacja polityczna i gospodarcza na innych rynkach czy rosnąca frustracja konsumentów wobec stale rosnących cen. Jedynymi rynkami, które odnotowały wzrosty to Indie, Indonezja, Korea Płd. i Wietnam.

Pięciu czołowych producentów ma obecnie 69 procent rynku – rok wcześniej było to 63 proc. W Q4 2018 Samsung odnotował 5,5-procentowy spadek sprzedaży, przy łącznej liczbie 70,4 miliona sztuk. Koreański producent utrzymał wprawdzie pozycję numer jeden na rynku, ale jego udział spadł poniżej 20 procent – do 18,7 proc. W całym roku sprzedaż Samsunga spadła o 8 procent – do 292,3 mln sztuk.

Z kolei w przypadku Apple sprzedaż iPhone'ów spadła o 11,5 proc., co oznacza, że Q4 2018 był dla firmy z Cupertino jednym z najtrudniejszych kwartałów w historii. W ciągu roku mówić można o 3,2-proc. spadku, co jest pochodną problemów na dwóch największych rynkach – amerykańskim i chińskim.

Huawei osiągał dobre wyniki na niektórych rynkach w Q4 2018, co przyniosło wzrost o 43,9 proc. rok do roku, a w całym roku 2018 chiński producent zanotował 33,6-proc. Wzrost. Połowę sprzedanych smartfonów stanowią urządzenia wprowadzane na rynek pod marką Honor. Z kolei połowa sprzedaży Huawei to rynek chiński. Q4 2018 na czwartej pozycji zakończyło Oppo, na piątej zaś – Xiaomi. (źródło: IDC)

Twitter: @G_Lisiecki

POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:

Czy Katowice nadaja się do mieszkania? Panel dyskusyjny DZ

TYDZIEŃ Magazyn reporterów Dziennika Zachodniego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo