Szybka 15 do Zagórza

Sławomir Cichy
Linia tramwajowa nr 15 ma szansę być zagłębiowską wizytówką tego środka komunikacji
Linia tramwajowa nr 15 ma szansę być zagłębiowską wizytówką tego środka komunikacji Fot. Arkadiusz Gola
Na początku przyszłego tygodnia Sosnowiec podpisze porozumienie z Tramwajami Śląskimi na remont torowisk i modernizacje linii tramwajowych.

Chodzi przede wszystkim o linię nr. 15 łączącą centrum Katowic z Zagórzem. Pod koniec kwietnia podobne porozumienia zawarły już Chorzów i Zabrze. W kolejce czekają Katowice, Bytom i Ruda Śląska.
- Nie ma już rozbieżności między oczekiwaniami spółki a gminą. Dokumenty czekają jedynie na podpisy sygnatariuszy porozumienia - mówi nam Jerzy Orenowicz z Tramwajów Śląskich, zajmujący się pozyskiwaniem pieniędzy z funduszy unijnych.

Porozumienia pozwolą sięgnąć Tramwajom Śląskim po co najmniej 100 mln euro z projektu związanego z modernizację infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w regionie. Drugie tyle będą musiały wyłożyć miasta, które zdecydują się podpisać porozumienie. Już wiadomo, że Chorzów musi znaleźć w budżecie prawie 24 mln zł a Zabrze ponad szesnaście. Linia numer piętnaście będzie kosztowała Sosnowiec na pewno nie mniej.

- Ale jesteśmy bardzo zdeterminowani, żeby nasi mieszkańcy podróżowali w końcu w przyzwoitych warunkach. Przez lata degradacja torowisk posunęła się tak daleko, że pasażerowie zaczęli nazywać "15" - rollercoasterem za półdarmo.

Sosnowiec planuje zakup tramwajów niskopodłogowych za 37 mln zł

Co dostaniemy za kilkadziesiąt milionów? Przede wszystkim modernizację torowiska od granicy Sosnowca z Katowicami do pętli na Zagórzu. Dodatkowo na tej trasie będą jeździły szybkie, niskopodłogowe wozy rozwijające prędkość do kilkudziesięciu kilometrów na godzinę. Już ogłoszono postępowanie przetargowe na wykonanie dokumentacji w tym zakresie. otwarcie kopert 4 czerwca.
Jerzy Orenowicz jest przekonany, że przed Euro 2012 pierwsi pasażerowie pojadą nową trasą.

Ale to nie wszystko. W poczekalni jest już projekt kolejnego porozumienia na wydłużenie trasy "piętnastki" w Zagórzu o pięć kilometrów. Jak ustaliliśmy, właśnie Sosnowiec nanosi poprawki i uwagi w papierach. Jeśli nic nie stanie na przeszkodzie porozumienie zostanie podpisane jeszcze w maju.
- Plany wydłużenia trasy linii nr 15 są daleko posunięte podobnie jak pozostałe inwestycje tramwajowe zaplanowane w ramach przygotowań do Euro 2012. Linia nr 15 jest dla nas szczególnie ważna, jako kręgosłup miejskiej sieci komunikującej nas z Katowicami. Chociaż inne miasta likwidują połączenia tramwajowe sieć tej komunikacji w naszym mieście dobrze funkcjonuje i nie ma powodu jej obcinania - mówi rzecznik sosnowieckiego Urzędu Miejskiego Grzegorz Dąbrowski.
Nieoficjalnie ze strony TŚ i sosnowieckiego ratusza idą sygnały, że wydłużenie linii numer 15 o kilka kilometrów to wszystko, na co mogą liczyć mieszkańcy. Nie zanosi się na oczekiwane przez mieszkańców połączenie tramwajowe Sosnowca z Dąbrową Górniczą. - Mamy wykupione tereny i z technicznego punktu widzenia nie ma przeszkód. Obawiam się jednak, że w sferze finansowej jeszcze wiele lat będzie to jedynie mrzonka - uważa Dąbrowski.

Połączenie tramwajem Sosnowca z Dąbrową Górniczą pozwoliłoby ominąć Będzin, który faktycznie mimo protestów mieszkańców rezygnuje z tramwajów na swoim terenie.

Pierwszą ofiarą tegorocznych cięć stała się linia 24, której skrócono trasę. Nie obsługuje już przystanków od Będzin Zamek po dawną KWK Paryż, sprawiając, że częstotliwość przejazdu w tym obszarze zmniejszyła się dwukrotnie. Następne cięcie to linia 27, która nie obsługuje od marca Będzina. Jej trasa biegnie jedynie od przystanku Pogoń Akademiki po Kazimierz Pętla.

Z powodu tych zmian związkowcy z Tramwajów Śląskich i Sierpnia 80 rozpoczęli już zbieranie podpisów, które ma umowżliwić zorganizowanie referendum odwołującego Radosława Barana, prezydenta Będzina .
Tymczasem Sosnowiec wchodząc w unijny program modernizacji związanych z infrastrukturą tramwajową ma szansę wpompować w szybką linię tramwajową168 mln zł. Planuje się też zakup tramwajów niskopodłogowych za 37 mln zł.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie