Tramwaj na południe Katowic szybko nie pojedzie. Projekt ma poślizg przez mieszkańców i będzie gotowy dopiero za rok

Justyna PrzybytekZaktualizowano 
Prezentacja przebiegu Tramwaju na Południe LOTA, ARC
Nowa linia tramwajowa z Brynowa do Kostuchny w Katowicach miała być gotowa w 2020 roku. Jej budowa jeszcze nie ruszyła, a już wiadomo, że inwestycja będzie opóźniona. Powód? Projekt nowej linii miał być gotowy w październiku tego roku, a będzie dopiero 12 miesięcy później. Decyzję w tej sprawie podjęło miasto. Jak przekonują opóźnienie jest przez wzgląd na mieszkańców.

Budowa nowej linii tramwajowej z pętli w Brynowie do Kostuchny miała kosztować około 110 mln zł i zakończyć się w 2020 roku. Ten termin jest już jednak nieaktualny. Przedstawiciele miasta poinformowali o przedłużeniu umowy na realizację projektu budowlano – wykonawczego nowej linii.

Projekt nowej linii tramwajowej w Katowicach będzie gotowy dopiero w październiku 2019

Przygotowanie projektu zlecono firmie Sweco, a umowę w tej sprawie podpisano w grudniu 2016 roku. Pierwotnie prace projektowe miały się zakończyć do 16 października 2018 roku. Teraz przedstawiciele miasta zdecydowali, że termin wydłużą o cały rok, a nowy to 16 październik 2019. Jak przekonują opóźnienie jest przez wzgląd na mieszkańców.

- Realizacja inwestycji pn. „Tramwaj na Południe Katowic” znajduje się na ostatnim etapie przygotowania pełnej dokumentacji, dotyczącej wniosku o decyzję środowiskową do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Katowicach. Przeprowadzono m.in. szereg analiz dla ponad 1 tys. działek, przez i w okolicach których będzie przebiegała planowana inwestycja – tłumaczą urzędnicy. Rozmowy z ich właścicielami przedłużają się, protestują też mieszkańcy, którzy nie chcą w sąsiedztwie swoich domów tramwaju.

ZOBACZ KONIECZNIE
PROJEKTOWANA TRASA TRAMWAJU NA POŁUDNIE KATOWIC

Czytaj także:
1,8 mln zł będzie kosztował projekt Tramwaju na południe. Katowice wybrały wykonawcę

Mimo to miasto zapowiada dalsze negocjacje i właśnie potrzebą rozmów urzędnicy tłumaczą roczne opóźnienie.
- Zdecydowano, że pomimo możliwości prawnych wynikających z regulacji tzw. spec ustawy drogowej, Urząd Miasta będzie prowadził rozmowy i zmierzał do konsensu z właścicielami możliwie największej liczby nieruchomości – deklarują.

Jak twierdzą decyzja o wydłużeniu negocjacji i prac projektowych ma dwie konsekwencje.

- Z jednej strony wydłużyła etap przygotowania dokumentacji, jednak z drugiej powinna mieć wpływ na mniejszą liczbę uwag mieszkańców, które pojawią się w trakcie konsultacji społecznych prowadzonych przez RDOŚ w ramach procedowania decyzji środowiskowej – ocenia Ewa Lipka, rzecznik prasowy Urzędu Miasta.

– To z kolei powinno przełożyć się na krótszy czas trwania procedury uzyskania prawomocnej decyzji środowiskowej. W związku z czym dopiero po uzyskaniu decyzji z RDOŚ będzie możliwe określenie zmiany terminu zakończenia całej inwestycji – dodaje.

Katowice: 8 firm chce projektować tramwaj na południe [MAPA]

Tramwaj na południe. W 24 minuty z Kostuchny na rynek?

Przypomnijmy, że nowa linia tramwajowa w Katowicach będzie długa na 5,2 km. Zostanie pociągnięta od pętli w Brynowie do nowo planowanej pętli w Kostuchnie. Wzdłuż trasy zaplanowano sześć przystanków, między którymi odległość nie będzie większa niż 600 - 800 metrów. Według wyliczeń urzędników czas przejazdu z Kostuchny do Brynowa ma wynieść od 12 do 14 minut, a z Kostuchny do rynku od 22 do 24 minut. Inwestycja będzie realizowana wspólnie przez katowicki samorząd i spółkę Tramwaje Śląskiego, a sfinansowana zostanie przede wszystkim z pieniędzy unijnych.

Dodajmy, że budowę „Tramwaju na południe” władze miasta ogłosiły w styczniu 2015 roku. W kolejnych miesiącach przeprowadzono spotkania z mieszkańcami Ochojca, Piotrowic i Kostuchny i prezentowano warianty przebiegu linii. Zlecono też badania ankietowe i zamówiono studium wykonalności dla inwestycji oraz przygotowywano dokumenty do przetargu na projekt. Ostateczna trasa linii została zatwierdzona wiosną tego 2016 r. Kilka miesięcy później podpisano umowę na wykonanie projektu.

Zobacz także:
Katowice: 8 firm chce projektować tramwaj na południe

Jeśli inwestycja dojdzie do skutku będzie to pierwsza rozbudowa linii tramwajowej w Katowicach od 1947 roku.

POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:

PROGRAM TYDZIEŃ: Magazyn reporterów Dziennika Zachodniego

Wideo

Materiał oryginalny: Tramwaj na południe Katowic szybko nie pojedzie. Projekt ma poślizg przez mieszkańców i będzie gotowy dopiero za rok - Dziennik Zachodni

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 16

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
K
Ki

W Katowicach mówi się i obiecuje ludzką tramwał od 20 lat,w innych miastach jak Wrocław buduje się poprostu tory tramwajowe,otwiera nowe linie tak jak w innych miastach Europy.Drogi Panie prezydencie,droga władzo przestańcie wkońcu Katowiczan nabijać w butelkę i zrealizujcie obiecany tramwaj na południe,na pewno wiele osób skorzystało chociażby dla dobra środowiska.Stanie na zakorkowanej Armi Krajowej,Kościuszki itp.. to nie jest przyjemność.

zgłoś
J
Janio

I bardzo dobrze tak powinno być. Demokracja to najgłupszy ustrój. Jak sie nie podoba to się przeprowadzić.

zgłoś
J
Jola

Nie rozumiem,kilku mieszkańców protestuje z powodu swojej głupoty i już termin przesunięty o cały rok.A gdzie ekologia,korki na ulicy Armii Krajowej,Kościuszki czy Jankego to jakaś paranoja.Linia tramwajowa jest niezbędna.

zgłoś
z
zett

Z podziałem na kategorie. I tak: protestujący przeciwko tramwajom przy doach podają numer pesel i trafiają do odpowiedniego rejestru. Potem takie osoby mają zakaz wstępu do tramwajów. Protestującym przeciwko lotniskom nie sprzedaje się biletów lotniczych. Najłatwiej z protestujacymi przeciwko spalarni smieci- spisuje się ich i podwyśza o 200 procent opłatę śmieciową,

zgłoś
F
Francek z Kosciuszki

Jak by ta sztrasynbana szua na Polnoc, to bych jeszcze tyn poslizg rozumiou - no bo tam sniyg i lod duzy lezy.
Ale na Poludnie?
Widac juzajs ftojs zasr..ou sprawa. Niy pjyrszy ros!

zgłoś
W
Władek

@Mieszkaniec kostuchny - myslę że mimo wszystko mylisz się troche kolego, korek właśnie tworzy się przez osoby jadące w stronę rynku, i ta linie jest mega potrzebna dla udogodnienia poruszania się

zgłoś
H
Henryk

Liczę na Prezydenta Krupę że dociągnie ten temat do końca i w końcu ta linia powstanie!

zgłoś
A
Ala

W końcu będzie szło dojechać na rynek w mniej niż godzinę :) a zapowiadane 24min robie na prawdę wielkie wrażenie

zgłoś
G
Gość

ja byłem w długii wekend w lesie który ma być wycięty pod tramwaj a potem drogę i to
dwupasmówkę pełno rodzin z dziećmi na rowerach Jak to Krupa im wytłumaczy to nie wiem
Wypoczynek zdrowy tryb życia jest tak samo ważny jak transport

zgłoś
o
oma

centrum Katowic Załęże Szopienice to są dzielnice nędzy syf żadnych inwestycji Ochojec
okolice Famuru Tam już nie ma żadnego drzewa Tych samochodów jest tak dużo że karetki
mają problemy a są 2 szpitale

zgłoś
K
Krzysiek

Rok w tę czy rok w tę i tak już nie wiele zmieni, oby tylko powstała ta linie, bo jest bardzo potrzebna nam w Katowicach!

zgłoś
G
Gość

panie Krupa na zachodzie samochody prywatne NIE MOGĄ WJEŻDZĄĆ DO MIAST ...
nawet Kraków w dniu smogu ZAKAZUJE jechać prywatnymi samochodami ....

zgłoś
M
Mieszkaniec kostuchny

Pierwsze słyszę, żeby ten tramwaj miał mieć trasę z kostuchny. Mydlenie oczu. Korki na trasie Kostuchna-Piotrowice/Ligota tworzą się nie przez ludzi jadących na rynek w Katowicach, więc czy z tramwajem czy bez, nic się nie polepszy. Czy to tak naprawdę trudno zrozumieć. Jeżdżę codziennie z okolic Bażantowa do Ligoty, i korek jest z powodu osób jadących do ulicy Kościuszki i skręcających w kierunku Żor, Mikołowa itd a nie tych, którzy jadą na rynek w centrum miasta więc tylko głupi albo niezorientowany może uwierzyć, że tramwaj, oprócz całkowitego zniszczenie terenu, nic nie zmieni na lepsze!!! Niech sobie pan prezydent trasę zrobi pod własnym domem jak mu tak tramwaj potrzebny!!!

zgłoś
K
Katowiczanin

W kampanii wyborczej miał być tramwaj nadziemny. Pamiętamy

zgłoś
k
kiko

Chce niszczyć tereny zielone gdzie w weekendy są TŁUMY TŁUMY np w ochojeckim lesie I KOREK BĘDZIE WSZĘDZIE BO RUCH SAMOCHODOWY JEST NIENASYCONY ale zniszczy Rezerwat Ochojec

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3