Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaj na południe Katowic szybko nie pojedzie. Projekt ma poślizg przez mieszkańców i będzie gotowy dopiero za rok

Justyna Przybytek - Pawlik
Justyna Przybytek - Pawlik
Prezentacja przebiegu Tramwaju na Południe
Prezentacja przebiegu Tramwaju na Południe LOTA, ARC
Nowa linia tramwajowa z Brynowa do Kostuchny w Katowicach miała być gotowa w 2020 roku. Jej budowa jeszcze nie ruszyła, a już wiadomo, że inwestycja będzie opóźniona. Powód? Projekt nowej linii miał być gotowy w październiku tego roku, a będzie dopiero 12 miesięcy później. Decyzję w tej sprawie podjęło miasto. Jak przekonują opóźnienie jest przez wzgląd na mieszkańców.

Budowa nowej linii tramwajowej z pętli w Brynowie do Kostuchny miała kosztować około 110 mln zł i zakończyć się w 2020 roku. Ten termin jest już jednak nieaktualny. Przedstawiciele miasta poinformowali o przedłużeniu umowy na realizację projektu budowlano – wykonawczego nowej linii.

Projekt nowej linii tramwajowej w Katowicach będzie gotowy dopiero w październiku 2019

Przygotowanie projektu zlecono firmie Sweco, a umowę w tej sprawie podpisano w grudniu 2016 roku. Pierwotnie prace projektowe miały się zakończyć do 16 października 2018 roku. Teraz przedstawiciele miasta zdecydowali, że termin wydłużą o cały rok, a nowy to 16 październik 2019. Jak przekonują opóźnienie jest przez wzgląd na mieszkańców.

- Realizacja inwestycji pn. „Tramwaj na Południe Katowic” znajduje się na ostatnim etapie przygotowania pełnej dokumentacji, dotyczącej wniosku o decyzję środowiskową do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Katowicach. Przeprowadzono m.in. szereg analiz dla ponad 1 tys. działek, przez i w okolicach których będzie przebiegała planowana inwestycja – tłumaczą urzędnicy. Rozmowy z ich właścicielami przedłużają się, protestują też mieszkańcy, którzy nie chcą w sąsiedztwie swoich domów tramwaju.

ZOBACZ KONIECZNIE
PROJEKTOWANA TRASA TRAMWAJU NA POŁUDNIE KATOWIC

Czytaj także:
1,8 mln zł będzie kosztował projekt Tramwaju na południe. Katowice wybrały wykonawcę

Mimo to miasto zapowiada dalsze negocjacje i właśnie potrzebą rozmów urzędnicy tłumaczą roczne opóźnienie.
- Zdecydowano, że pomimo możliwości prawnych wynikających z regulacji tzw. spec ustawy drogowej, Urząd Miasta będzie prowadził rozmowy i zmierzał do konsensu z właścicielami możliwie największej liczby nieruchomości – deklarują.

Jak twierdzą decyzja o wydłużeniu negocjacji i prac projektowych ma dwie konsekwencje.

- Z jednej strony wydłużyła etap przygotowania dokumentacji, jednak z drugiej powinna mieć wpływ na mniejszą liczbę uwag mieszkańców, które pojawią się w trakcie konsultacji społecznych prowadzonych przez RDOŚ w ramach procedowania decyzji środowiskowej – ocenia Ewa Lipka, rzecznik prasowy Urzędu Miasta.

– To z kolei powinno przełożyć się na krótszy czas trwania procedury uzyskania prawomocnej decyzji środowiskowej. W związku z czym dopiero po uzyskaniu decyzji z RDOŚ będzie możliwe określenie zmiany terminu zakończenia całej inwestycji – dodaje.

Aż 8 firm chce zaprojektować linię tramwajową do Katowic. To firmy  PROGREG Sp. z o.o. (cena: 3 800 700 zł brutto), Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu Sp. z o.o. (cena: 3 071 310 zł brutto), Mosty Katowice Sp. z o.o. (cena: 2 280 420 zł brutto), WYG International Sp. z o.o. (cena: 3 357 900 zł brutto), Schuessler-Plan Inżynierzy Sp. z o.o. (cena: 3 136 278,60 zł brutto), Wrocławskie Biuro Projektów Drosystem Sp. z o.o. (cena: 2 966 514 zł brutto), Konsorcjum firm: Sweco Consulting Sp. z o.o. i Sweco Belgium N.V. (cena: 1 843 155 zł brutto) oraz Konsorcjum Firm: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych GROTEX i Biuro Projektów „A-Propol” s.c. Biegański Adam, Biegańska Dorota (cena: 3 296 400 zł brutto). Oferty będą analizowane w ciągu najbliższych tygodni.

Katowice: 8 firm chce projektować tramwaj na południe [MAPA]

Tramwaj na południe. W 24 minuty z Kostuchny na rynek?

Przypomnijmy, że nowa linia tramwajowa w Katowicach będzie długa na 5,2 km. Zostanie pociągnięta od pętli w Brynowie do nowo planowanej pętli w Kostuchnie. Wzdłuż trasy zaplanowano sześć przystanków, między którymi odległość nie będzie większa niż 600 - 800 metrów. Według wyliczeń urzędników czas przejazdu z Kostuchny do Brynowa ma wynieść od 12 do 14 minut, a z Kostuchny do rynku od 22 do 24 minut. Inwestycja będzie realizowana wspólnie przez katowicki samorząd i spółkę Tramwaje Śląskiego, a sfinansowana zostanie przede wszystkim z pieniędzy unijnych.

Dodajmy, że budowę „Tramwaju na południe” władze miasta ogłosiły w styczniu 2015 roku. W kolejnych miesiącach przeprowadzono spotkania z mieszkańcami Ochojca, Piotrowic i Kostuchny i prezentowano warianty przebiegu linii. Zlecono też badania ankietowe i zamówiono studium wykonalności dla inwestycji oraz przygotowywano dokumenty do przetargu na projekt. Ostateczna trasa linii została zatwierdzona wiosną tego 2016 r. Kilka miesięcy później podpisano umowę na wykonanie projektu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty