reklama

Tunel pod Rondem w Katowicach ma 13 lat. Zobaczcie, jak go budowano ZDJĘCIA

LOTAZaktualizowano 
Tunel pod Rondem w Katowicach, czyli Tunel Katowicki, to wciąż najdłuższa podziemna droga w aglomeracji. Budowę zakończono w 2006 r., a oficjalne otwarcie nastąpiło 9 grudnia. Dziś, bez tunelu ruch w Katowicach prawdopodobnie zostałaby sparaliżowany. Jak go budowano? Cóż, łatwo nie było. Był zerwany kontrakt na wykonawstwo, podziemne znalezisko i dźwig, który spadł... pod ziemię.

Tunel pod Rondem w Katowicach ma 13 lat

Tunel w Katowicach to wciąż najdłuższa podziemna droga w aglomeracji. Nawa północna - ta w kierunku Chorzowa - ma 657 metrów długości, południowa - 650 metrów. Dla porównania tunel DTŚ w Gliwicach jest długi na 493 metry. Katowicką podziemną drogą każdej doby przejeżdża prawie 100 tysięcy aut, co ciekawe więcej w kierunku Sosnowca.

Przez lata tunel pozostawał bezimienny. Był to po prostu „Tunel pod Rondem w Katowicach”. Do czasu. Propozycję, aby podziemną drogę nazwać Tunelem Katowickim zgłosił w 2017 roku prezydent Marcin Krupa. Projekt uchwały w tej sprawie został przegłosowany we wrześniu tego samego roku.

W trakcie budowy tunelu do przejścia pod Rondem wpadł... dźwig

Łącznie budowa katowickiego odcinka DTŚ, w tym tunelu pochłonęła 755 mln zł. Pieniądze pochodziły z kredytu zaciągniętego przez rząd w Europejskim Baku Inwestycyjnym, a także z budżetów Państwa i Katowic. Budowa samego tunelu trwała trzy lata, ruszyła w 2003 a zakończyła się w grudniu 2006.

Dokładnie 9 grudnia 2006 r. o godz. 13.33 w tunel pod rondem wjechały pierwsze samochody.

Katowicki tunel powstał metodą bezwykopową. Przy jego budowie zastosowano technologię ścian szczelinowych. Generalnie prace przebiegały sprawnie z kilkoma wyjątkami.

Jeszcze w grudniu 2003 roku do przejścia pod rondem wpadł 77-tonowy dźwig... Pod ciężarem dźwigu stojącego na rondzie nie wytrzymała jedna z belek stropowych nad przejściem. Jedna z gąsienic maszyny wpadła do środka przejścia, a wraz z nią elementy starej konstrukcji. Na szczęście nikomu nic się nie stało.

Na budowie znaleziono piec hutniczy z huty Marta

Z kolei w marcu 2004 robotnicy podczas jednego z większych wykopów tuż obok Ronda, na wysokości Superjednostki trafili na pozostałości po starej katowickiej hucie. Archeologiczne znalezisko - piec hutniczy - był jedynym tego typu (zachowanym w przekroju) okazem w tak dobrym stanie w całym województwie.

Był też na budowie protest. We wrześniu około 50 firm podwykonawczych PRInż-u - generalnego wykonawcy przebudowy Ronda protestowało pod katowickim Spodkiem, bo nie wypłacano im pensji. Na plac zajechali wywrotkami, dźwigami, koparkami i samochodami ciężarowymi. Ostatecznie PRInż ogłosił upadłość, a wkrótce podpisano nowy kontrakt na dokończenie przebudowy ronda z firmą Polimex Mostostal Siedlce. Kontrakt opiewał na 100 mln zł.

Mimo perturbacji inwestycję udało się dokończyć i otworzyć z wielką fetą w 2006 roku. Od tego czasu tunel nie przechodził większych przebudów, ani modernizacji.

Warto wiedzieć:

  • 70 km/h - to dopuszczalna prędkość w katowickim tunelu
  • 15 mln zł - kosztowała budowa kopuły na Rondzie, którą ukończono w 2007 roku. Wnętrza zaprojektowali Arkadiusz Płomecki i Maciej Laskowski ze spółki Archico. Projekt kopuły to dzieło Tadeusza Czerwińskiego
  • 14 metrów - tyle konstrukcja kopuły osiąga w najwyższym punkcie. Jest ona długa na 80, a szeroka na 14 m. Konstrukcja opiera się na dwóch łukach zmontowanych ze srebrnych rur i stalowych kratownicach. Te zostały pokryte niebiesko-szarymi szybami i w części srebrną blachą. Pod kopułą w zmieściły się galeria sztuki, restauracja oraz centrum obsługi technicznej tunelu pod Rondem. Wcześniej planowano, że w kopule będzie galeria handlowa...na 80.
  • Cisza - w tunelu są specjalne zabezpieczenia akustyczne. Przy wjeździe do niego tworzy się podmuch powietrza, który działa jak tłok. By rozproszyć dźwięk, który w ten sposób się wytwarza, przy wlotach portali są elementy z tzw. betonu komórkowego. Ściany oporowe przed tunelem wyłożono specjalną zieloną okładziną, która ma zapobiec wydostawaniu się hałasu na powierzchnię.
  • CUT - Centrum Utrzymania Tunelu, to tu zarządza się podziemną drogą. W centrum przez całą dobę monitorowane jest to co dzieje się w tunelu, widać z jaką prędkością jeżdżą kierowcy. Na kilkunastu monitorach pracownicy mają tu podgląd z licznych kamer zamontowanych w tunelu i na DTŚ.

60 Sekund Biznesu: W Polsce nie ma kierowców

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3