Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W Bytomiu do pełnego ruchu została przywrócona ulica Piekarska. Koszt przebudowy wyniósł blisko 60 mln złotych

OPRAC.:
PAP
PAP
Bartosz Żołnierczyk
Bartosz Żołnierczyk
Koszt przebudowy ul. Piekarskiej wyniósł 58,7 mln zł brutto, z czego w części tramwajowej 29,5 mln zł (z dofinansowaniem funduszami europejskimi sięgnęło 76 proc.), w części wodno-kanalizacyjnej 6,2 mln zł, a w częściej drogowej – prawie 23 mln zł (w tym 8,5 mln zł z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii i 8,1 mln zł z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg).
Koszt przebudowy ul. Piekarskiej wyniósł 58,7 mln zł brutto, z czego w części tramwajowej 29,5 mln zł (z dofinansowaniem funduszami europejskimi sięgnęło 76 proc.), w części wodno-kanalizacyjnej 6,2 mln zł, a w częściej drogowej – prawie 23 mln zł (w tym 8,5 mln zł z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii i 8,1 mln zł z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg). Miasto Bytom; Magdalena Grabowska/ Dziennik Zachodni
Przebudowaną ul. Piekarską, ze znaną wśród pasjonatów tramwajów unikatową jednotorową linią nr 38, otwarto dla ruchu w niedzielę po południu. Tramwaje wróciły na Piekarską już 28 października br. Teraz dopuszczono tam pozostały ruch – zgodnie z nową organizacją.

W Bytomiu w pełni otwarto przebudowaną ul. Piekarską

Charakterystyczna ul. Piekarska, z zabytkowymi cmentarzami i dodającymi jej klimatu zabytkowymi tramwajami, w poprzednich latach była już bardzo zniszczona. Jej odnowienie wykonano dzięki porozumieniu spółki Tramwaje Śląskie SA oraz gminy Bytom, reprezentowanej przez Miejski Zarząd Dróg i Mostów oraz Bytomskie Przedsiębiorstwo Komunalne.

W efekcie w ostatnich kilkunastu miesiącach ul. Piekarską przebudowano kompleksowo – z nową infrastrukturą podziemną (kanalizacyjną, wodociągową, gazową, teletechniczną), jezdniami, chodnikami, torowiskami, przystankami i oświetleniem. Koszt wyniósł blisko 60 mln zł brutto, z czego połowę w części tramwajowej.

Oficjalny powrót tramwajów na ul. Piekarską miał miejsce 28 października. Wcześniej tamtejszą linią nr 38 o długości 1350 m kursowały tylko wagony historyczne. Od końca października nieco wydłużoną linią na co dzień jeżdżą nowe wozy niskopodłogowe; zabytkowe – na przemian z nowymi tylko w dni wolne.

Po otwarciu przywróconej linii nr 38 na ul. Piekarskiej przez kilkanaście dni trwały jeszcze prace wykończeniowe, m.in. nawierzchniowe i brukarskie. Jak przekazał PAP w niedzielę Tomasz Sanecki z bytomskiego magistratu, tego dnia ul. Piekarską, a także będącą jej przedłużeniem ul. Sądową, otwarto dla ruchu na pełnej długości i w nowej, docelowej organizacji.

Organizacja ruchu na ul. Piekarskiej w Bytomiu

Zgodnie z informacjami miasta na ul. Piekarskiej m.in. wprowadzono ruch jednokierunkowy na odcinku od skrzyżowania z ul. Piłsudskiego do skrzyżowania z ul. Jainty i Wrocławską (w stronę centrum), oraz ograniczenie prędkości do 40 km/h, z wyjątkiem odcinków, gdzie obowiązuje limit 30 km/h (m.in. przy wyniesionych przystankach, tzw. wiedeńskich).

Na skrzyżowaniu ulic Piekarskiej i Powstańców Śląskich powstała nowa sygnalizacja świetlna, a na skrzyżowaniu ulic Sądowej i Powstańców Warszawskich przebudowano dotychczasową - w związku z rozbudową linii tramwajowej. Wyznaczono nowe drogi dla rowerów, od okolic skrzyżowania ul. Piekarskiej - Piłsudskiego do Placu Kościuszki oraz istniejącego ciągu wzdłuż ul. Wrocławskiej.

Wyznaczono nowe przejścia dla pieszych na ul. Piekarskiej i jej bocznych wlotach oraz oznakowanie miejsc, w których dopuszczono postój pojazdów. Wprowadzono podział pasów ruchu na wlotach do ul. Piekarskiej. Prócz limitów prędkości, wprowadzono ograniczenia tonażowe: zakaz wjazdu pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej pow. 5 ton.

Koszt przebudowy ul. Piekarskiej w Bytomiu

Koszt przebudowy ul. Piekarskiej wyniósł 58,7 mln zł brutto, z czego w części tramwajowej 29,5 mln zł (z dofinansowaniem funduszami europejskimi sięgnęło 76 proc.), w części wodno-kanalizacyjnej 6,2 mln zł, a w częściej drogowej – prawie 23 mln zł (w tym 8,5 mln zł z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii i 8,1 mln zł z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg).

Przebudowę ul. Piekarskiej na całej długości – od skrzyżowania z ul. Sądową do przystanku tramwajowego po północnej stronie skrzyżowania z ul. Powstańców Śląskich - zamówiono w lutym 2022 r. W przetargu wybrano tańszą z dwóch ofert, firmy Eurovia, pierwotnie opiewającą na 49 mln zł brutto.

Po stronie tramwajowej zamówienie dotyczyło realizacji zadania "Przebudowa torowiska w ul. Piekarskiej w Bytomiu wraz z ul. Sądową w Bytomiu". To element ponadmiliardowego "Zintegrowanego projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko–Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego", współfinansowanego przez Unię Europejską.

Zabytkowa trasa tramwajowa nr 38 w Bytomiu

W komunikacji tramwajowej ul. Piekarska to wyjątkowe miejsce w skali kraju – do niedawna tamtejszą linią nr 38 o długości 1350 m kursowały tylko wagony historyczne. Dotąd kończyły trasę przy kościele św. Trójcy. Teraz, dzięki zbudowanym połączeniom torowym, dojeżdżają do Placu Sikorskiego, który jest centralnym dworcem tramwajowym w mieście.

Bytomską jednotorową linię 38, w dotychczasowym kształcie, uruchomiono 10 lutego 1982 r. Od lat jeździł nią jeden z dwóch dwukierunkowych tramwajów typu N Tramwajów Śląskich: noszący imię Paulek wóz z 1949 r. albo Hildka z 1951 r. W obecnej perspektywie unijnej TŚ zamówiły dla linii nr 38, z której korzysta wiele starszych osób, dwa niskopodłogowe wagony Moderus MF 10 AC BD.

Nie przeocz

Musisz to wiedzieć

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera