Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W Dąbrowie Górniczej zamykają ważny przejazd kolejowy. Na Pogorię i do Parku Zielona tylko objazdami

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Od 25 stycznia przejazd kolejowy na ul. Konopnickiej zostanie zamknięty dla kierowców. Trzeba będzie jechać objazdem Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Od 25 stycznia przejazd kolejowy na ul. Konopnickiej zostanie zamknięty dla kierowców. Trzeba będzie jechać objazdem Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Dariusz Nowak
Bardzo ważne zmiany czekają kierowców pod koniec stycznia tego roku. Przebudowa śródmieścia i całego układu komunikacyjnego w Dąbrowie Górniczej sprawiła, że przyszedł czas na całkowite zamknięcie przejazdu kolejowego w ulicy Konopnickiej. A to popularna trasa prowadząca m.in. nad jezioro Pogoria oraz do Parku Zielona.

Pół roku z objazdami, potem tymczasowo znów będzie można jechać

Dokładnie 25 stycznia dla ruchu samochodowego zamknięty zostanie przejazd kolejowy na ul. Konopnickiej. Z przejazdu będą mogli korzystać natomiast piesi i rowerzyści. W czasie, kiedy przejazd będzie nieczynny prowadzone będą roboty związane z budową przejścia i przejazdu rowerowego pod torami, a także modernizacją torowiska kolejowego.

Zgodnie z nowymi planami projektowymi w kierunku Zielonej i jeziora Pogoria po zakończeniu całej inwestycji wiosną 2023 roku pojedziemy już nie tędy, ale nowym tunelem pod torami kolejowymi, który powstanie kilkaset metrów dalej, na przedłużeniu ulicy Kościuszki.

Prace przy modernizacji przejazdu kolejowego w ciągu ul. Konopnickiej mają potrwać do czerwca tego roku. Po ich zakończeniu przywrócony zostanie normalny ruch. Podczas zamknięcia kierowcy, którzy będą chcieli przejechać przez tory, będą musieli korzystać z objazdów. Objazd do ulic Konopnickiej i Limanowskiego poprowadzony będzie ulicami: Królowej Jadwigi, Piłsudskiego, Graniczną i Łączącą. Objazd w kierunku ul. Królowej Jadwigi prowadzony będzie analogicznie w drugą stronę.

Nie przeocz

To będzie całkiem inne śródmieście Dąbrowy Górniczej

W ramach całej inwestycji powstaną: parkingi po obu stronach torów – przy ul. Kościuszki i Limanowskiego – łącznie na 375 miejsc; tunel drogowy łączący te ulice; przejście podziemne prowadzące do parkingów i peronów; centrum przesiadkowe, do którego dojeżdżać będą autobusy (centrum przesiadkowe ma obsługiwać minimum pięć autobusów komunikacji zbiorowej); droga łącząca ul. Sobieskiego z ul. Kościuszki i ul. Kolejową; droga łącząca ul. Limanowskiego i ul. Robotniczą; tunel pieszo-rowerowy w miejscu przejazdu przy ul. Konopnickiej i Kolejowej, który zostanie zlikwidowany. W ramach prac przebudowane będą także perony i tory przy stacji. Remont trwa na ul. Kolejowej, gdzie położona zostanie nowa nawierzchnia, wykonana będzie droga rowerowa, odnowione chodniki i oświetlenie.

Nowe rozwiązania zmienią i ułatwią poruszanie się po mieście, przyniosą sporo korzyści kierowcom, pasażerom transportu publicznego, pieszym i rowerzystom.

Centrum przesiadkowe będzie wyposażone w monitoring, małą architekturę, czyli m.in. ławki , automaty biletowe, kosze na śmieci oraz elektroniczne tablice informacyjne umożliwiające podawanie bieżących informacji dla korzystających z obiektów. Centrum przesiadkowe będzie bezpośrednio połączone z budynkiem dworca PKP oraz przejściem podziemnym, które połączy dworzec z peronami oraz ulicą Limanowskiego.

Układ drogowy zostanie w sposób bezkolizyjny połączony tunelem po torami PKP, który łączyć będzie ulicę Kościuszki z ulicą Limanowskiego. Projektant w realizowanym zadaniu wykonał opracowanie połączenia drogowego od skrzyżowania wylotu z tunelu pod dworcem PKP i ulicy Limanowskiego do skrzyżowania ulicy Robotniczej z ulicą Korzeniec. Zlikwidowany zostanie jednocześnie przejazd kolejowy, którym dziś jedziemy w ciągu ul. Kościuszki.

Centrum przesiadkowe i nowy układ drogowy w śródmieściu Dąbrowy Górniczej mają być gotowe do końca grudnia 2022 roku, natomiast odbiory i rozliczenie inwestycji zaplanowane zostały do 31 marca 2023 roku.

Zobacz koniecznie

Duże wsparcie finansowe dla miejskiego budżetu

Całym przedsięwzięciem zajmuje się konsorcjum firm z Dąbrowy Górniczej – Nowak Mosty oraz Complex. To wynik elektronicznej aukcji z 26 maja 2020 roku, która odbywała się na platformie zakupowej PKP PLK. Inwestycja ma zostać wykonana za 229 mln zł, choć do przetargu zwycięskie konsorcjum startował z kwotą ponad 309 mln zł. Przedsięwzięcie realizowane jest wspólnie przez miasto i PKP PLK S.A.

Realizacja całości prac wspierana jest przez fundusze pozyskane z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Łącznie to 26 mln zł. 10 mln zł w 2020 r. i 16 mln zł w tym roku. Ponadto unijne dofinansowanie, w wysokości przeszło 56 mln 566 tys. zł, pochodzi z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego. Zewnętrzne wsparcie sięgnie zatem ponad 82,5 mln zł.

Musisz to wiedzieć

Bądź na bieżąco i obserwuj

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera