reklama

W Katowicach jest więcej samochodów niż mieszkańców. Więcej aut, mniej wypadków. Jak to możliwe?

LOTAZaktualizowano 
Do 247 wypadków doszło w 2018 roku w Katowicach. Zginęły w nich cztery osoby, w tym jeden pieszy, a 289 zostały ranne. Lucyna Nenow / Polska Press
W Katowicach rośnie liczba aut, ale spada liczba wypadków drogowych. W 2018 roku samochodów zarejestrowanych w stolicy aglomeracji było 303 051, a wypadków - 247, zginęły w nich cztery osoby, a 289 zostały ranne. Tegoroczny bilans niestety będzie przedstawiał się gorzej, bo tylko do końca września na katowickich drogach zginęło już sześć osób, w tym aż troje pieszych. Łącznie między styczniem a wrześniem 2019 w Katowicach doszło do 153 wypadków.

Do końca września na katowickich drogach zginęło sześć osób

Do 247 wypadków doszło w 2018 roku w Katowicach. Zginęły w nich cztery osoby, w tym jeden pieszy, a 289 zostały ranne. To mniej niż rok wcześniej, gdy w 253 wypadkach rannych zostało 340 osób, a 11 zginęło. W 2016 roku te liczby prezentowały się następująco: 306 wypadków, 356 rannych i 18 ofiar śmiertelnych.

W tym roku ten bilans będzie przedstawiał się gorzej, bo tylko do końca września na katowickich drogach zginęło już sześć osób, w tym aż troje pieszych. Łącznie między styczniem a wrześniem 2019 w Katowicach doszło do 153 wypadków, w których ranne zostały 183 osoby i 4840 kolizji.

Zobaczcie koniecznie

Liczba wypadków w Katowicach w latach 2008 – 2018

  • 2008 – 449
  • 2014 – 276
  • 2015 – 281
  • 2016 – 306
  • 2017 – 253
  • 2018 – 247

Do największej liczby wypadków w całym ubiegłym roku – 30 – doszło w kwietniu, a po 28 było ich w październiku i grudniu, natomiast najmniejszej ich liczbę odnotowano w lutym, gdy było ich 14, oraz maju i czerwcu, gdy ich liczba wyniosła po 15.

Sprawcami tych zdarzeń najczęściej są kierowcy, którzy w 2018 spowodowali ich aż 222, a zdecydowanie rzadziej piesi, winni tylko 11 wypadków. Z kolei najczęstszym rodzajem wypadku było najechanie na pieszego, natomiast wśród najczęstszych przyczyn są niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami, nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu, nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu i niedostosowanie prędkości do warunków w ruchu.

Zobaczcie koniecznie

Liczba aut zarejestrowanych w Katowicach jest już wyższa niż liczba mieszkańców

Co istotne, liczba wypadków w Katowicach maleje, mimo że rośnie liczba rejestrowanych w stolicy aglomeracji aut. Jeszcze w 2008 roku było ich 194 332, a już w 2016 – 277 479, w 2017 – 293 601, natomiast na koniec 2018 roku liczba samochodów zarejestrowanych w Katowicach przekroczyła 300 tysięcy i zatrzymała się na poziomie 303 051. To oznacza, że w Katowicach jest więcej samochodów niż mieszkańców, bo liczba tych drugich - według stanu na koniec grudnia 2018 - wyniosła 278 736 (zameldowanych na pobyt stały lub czasowy).

Liczba aut zarejestrowanych w Katowicach

  • 2008 – 194332
  • 2014 – 251 065
  • 2015 – 263 825
  • 2016 – 277 479
  • 2017 – 293 601
  • 2018 – 303 051

Raport „Bezpieczeństwo Ruchu Drogowego w Katowicach” przygotowano na Komisję Transportu katowickiej Rady Miasta. Jak podkreślają autorzy dokumentu w ostatniej dekadzie liczba wypadków zmniejszyła się o 45 proc. (z 449 w 2008 roku do 247 w 2018 roku) a liczba aut w mieście wzrosła o 56 proc. (ze 194 tys. do 303 tys.).

– Dane jasno pokazują, że o ile w 2008 roku mogliśmy mówić statystycznie o 1 wypadku przypadającym na 432 pojazdy, to w ubiegłym o jednym wypadku na 1226 pojazdów – podsumowuje prezydent Katowic Marcin Krupa.

Najczęstsze przyczyny wypadków w Katowicach w 2018

  • najechanie na pieszego - 82 wypadki
  • niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami – 44 wypadki
  • nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu – 42 wypadki
  • nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu – 41 wypadków
  • niedostosowanie prędkości do warunków w ruch – 19 wypadków

Na liście ulic, na których do wypadków dochodzi najczęściej, niezmiennie od lat pozostają aleja Roździeńskiego, aleja Korfantego, ulice Chorzowska, Kościuszki, Panewnicka, Sokolska, ale też katowicki odcinek DTŚ.

Nie przegapcie

Zima 30-lecia w Polsce, zasypie nas śnieg

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 9

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

E
Eugene
23 października, 08:25, Wac:

Niestety oplaty za parkiwanie w Katowicach sa niskie, wiec ludzie korzystaja z samochodow. Do tego praktycznie nie istniejaca komunikacja publiczna, zapewniajaca absolutne minimum, a nie bedaca alternatywa pod wzgledem szybkosci dojazdu i ceny dla samochodow, jak to bywa na zachodzie. 20x wiecej autobusow moze by cos zalatwilo, ale nie widze takich dzialan miasta na horyzoncie.

Wac zgadzam się co to opłat za parkowanie. Większa cena to dodatkowy wpływ do budżetu miasta. Co do kom. publicznej to istnieje,ale co z tego jeśli autobus musi stać w korku, moim pomysłem jest buspas, albo uprzywilejowanie busów

G
Gość
23 października, 08:55, aro:

I tak trzymać. Społeczeństwo się bogaci, nie musi jeździć syfiastymi autobusami

autobusy są coraz lepsze, co masz na myśli?

G
Gość

Zabronić studentom wjazdu do miasta ciągle robią korki i blokują miejsca parkingowe

t
tu jest problem

Dziwią się ? A z czego ? Jest już tak mało miejsca, że siłą rzeczy rzadko można jechać szybciej niż 40 Km/h. I tu trudno się z kimś zderzyć. To wcale nie zasługa władz miasta. Jak chcą pomóc to niech budują PARKINGI POZIOMOWE. A nie zabudowują wszystko domami czy biurami.

a
aro

I tak trzymać. Społeczeństwo się bogaci, nie musi jeździć syfiastymi autobusami

W
Wac

Niestety oplaty za parkiwanie w Katowicach sa niskie, wiec ludzie korzystaja z samochodow. Do tego praktycznie nie istniejaca komunikacja publiczna, zapewniajaca absolutne minimum, a nie bedaca alternatywa pod wzgledem szybkosci dojazdu i ceny dla samochodow, jak to bywa na zachodzie. 20x wiecej autobusow moze by cos zalatwilo, ale nie widze takich dzialan miasta na horyzoncie.

t
ty

... A 289 zostało rannych, a nie "zostały ranne".

G
Ginter

Jak może być więcej wypadków, skoro ta większa ilość nie jeździ, tylko stoi w korkach? Ponadto samochodów więcej, ale parkingów mniej - to soczewka działań Krupki, który wydał prawie 0,5 mln na samochodziki elektryczne dla d u p o gniotów. Tak się bawi szlachta! I c h uuu j z mieszkańcami!!! Zbudujmy kolejny hotel!

G
Gość

w środku miasta, w środku osiedla WITOSA .... - Prezydent Katowic wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia o nazwie „Linia rozdrabniania tworzyw sztucznych Haller SA”. Chodzi o nową inwestycję dla firmy, która mieści się przy ul. Obroki 133 w Katowicach. Smród to pół biedy ale życzę tym wydającym takie zgody zamieszkanie w odległości 200-300 metrów od czegoś co rakotwórcze związki może wydzielać

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3