Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W Szczyrku boją się zimy z powodu zniszczonej drogi

Łukasz Klimaniec
Droga na Salmopol zawsze w zimie jest wyzwaniem dla kierowców
Droga na Salmopol zawsze w zimie jest wyzwaniem dla kierowców arc
Gigantyczne korki, wściekli turyści, samochody ślizgające się podczas podjazdu pod górkę i częste stłuczki - to czarny scenariusz, jaki grozi Szczyrkowi podczas tegorocznej zimy. Wszystko z powodu zniszczonego przez majową powódź muru oporowego, jaki znajduje się przy drodze wiodącej ze Szczyrku do Wisły przez Salmopol.

Od czasu powodzi w tym miejscu znajduje się sygnalizacja świetlna i obowiązuje ruch wahadłowy. Pierwszy śnieg, jaki przed kilkoma dniami spadł w Szczyrku pokazał, jak wielkie kłopoty mają kierowcy z podjeżdżaniem pod górkę lub z hamowaniem, którzy jadą z Wisły do Szczyrku.

- Zgotujemy turystom wielki pasztet, jeśli droga nie zostanie naprawiona - uważa ks. Jan Byrt, proboszcz parafii ewangelickiej w Szczyrku Salmopolu, który mieszka tuż nad zniszczonym odcinkiem drogi. - Gdy trzy dni temu spadł śnie, kierowcy mieli duże trudności z jazdą w tym miejscu - przyznaje.

Malownicza trasa ze Szczyrku do Wisły przez Przełęcz Salmopolską należy do jednych z ulubionych przez turystów, którzy mogą tędy dotrzeć na Biały Krzyż, wyciąg na Pośrednim czy do Wisły. W weekendy jesienną porą trasę pokonuje setki samochodów. Zimą jest ich znacznie więcej.

W Szczyrku boją się, że wąski przejazd na tym odcinku spowoduje potężne utrudnienia w ruchu. Przede wszystkim jednak zniechęci turystów do ponownego przyjazdu w te strony.

Ryszard Pacer, rzecznik Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach przyznaje, że sama jezdnia nie jest uszkodzona, ale względy bezpieczeństwa nakazały wprowadzenie ruchu wahadłowego.

- Naprawa muru będzie trudna i kosztowna. Planujemy jeszcze w tym roku prowizorycznie, ale solidnie zabezpieczyć drogę i otworzyć normalny ruch dwukierunkowy jeszcze przed zimą - zapewnia.

ZDW zlecił już badania geologiczne i wykonanie projektu odbudowy muru. Remont tego obiektu znajdzie się na liście propozycji planu na przyszły rok. Procedura bowiem jest taka, że plan finansowy dla ZDW tworzy Zarząd Województwa Śląskiego, a uchwala go sejmik.

Choć wartość naprawy nie jest znana, dla przykładu można podać koszt umocnienia skarp na drodze na Kubalonkę, które pochłonęło 6,7 mln zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!