Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Widać drugi tunel w Dąbrowie Górniczej. Wiadukt kolejowy zastąpi rogatki. W 2023 roku kierowcy pojadą tędy szybciej i bezpiecznie

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
W Dąbrowie Górniczej - Gołonogu powstaje nowy wiadukt kolejowy, pod którym pojadą za kilka miesięcy kierowcy. Gotowy jest już nowy peron krawędziowy nr 1 Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
W Dąbrowie Górniczej - Gołonogu powstaje nowy wiadukt kolejowy, pod którym pojadą za kilka miesięcy kierowcy. Gotowy jest już nowy peron krawędziowy nr 1 Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Nowak Mosty
W Dąbrowie Górniczej – Gołonogu trwa przy stacji kolejowej budowa centrum przesiadkowego oraz nowego wiaduktu, dzięki któremu szybko i sprawnie kierowcy pojadą pod torowiskiem kolejowym na drugą stronę miasta. Powstaje też cały nowy układ komunikacyjny z nowymi drogami i rondami, a w kolejnym etapie mają tu powstać także nowe miejsca parkingowe. Co dziś dzieje się na tym ogromnym placu budowy?

Ciężki sprzęt wciąż zapracowany w okolicy torów

Na przystanku kolejowym Dąbrowa Górnicza Gołonóg od niedzieli 11 grudnia podróżni skorzystają z drugiego, nowego peronu, ale nadal pracują wokół maszyny i ciężki sprzęt. Jak poinformowała odpowiedzialna za całe to przedsięwzięcie dąbrowska firma Nowak-Mosty specjalnie dobrana receptura zarobu betonowego wraz z odpowiednimi domieszkami chemicznymi oraz wcześniejsze podgrzanie mieszanki sprawiły, że ujemne temperatury nie miały w ostatnich dniach wpływu na betonowanie. Dzięki temu firma wylała ponad 300 kubików betonu płyty dennej pod obiektem WK-1 na budowie centrum przesiadkowego w Gołonogu.

- Ten masywny żelbetowy element przeniesie na grunt obciążenia od ruchu samochodowego oraz zatrzyma napór wody gruntowej, której jest tutaj sporo. A co słychać na górze powyżej wykopu? Zakończyliśmy roboty torowe i sieciowe w stacji co oznacza, że zlikwidowane zostało wąskie gardło kolejowe na odcinku od Ząbkowic do Centrum i dalej w stronę Katowic. Obecnie dojście do peronu dostępne jest tylko z poziomu istniejącego terenu, ale pracujemy w pocie czoła by jak najszybciej udostępnić przejście podziemne pomiędzy peronami. Jak zwykle apelujemy o zachowanie szczególnej ostrożności w pobliżu przejazdu i stacji kolejowej, to nadal jeden wielki plac budowy – poinformowała firma Nowak-Mosty.

Pasażerowie wskazywali po otwarciu peronu krawędziowego nr 1 na kłopoty z dotarciem do niego, bo nie ma jeszcze wspomnianego przejścia podziemnego. PKP PLK obiecały, że tam, gdzie będzie to możliwe, warunki dojścia zostaną poprawione.

Dwa tory, dwa perony, więcej pociągów, a na finał nowy wiadukt

Generalnie całe to miejsce nadal jest faktycznie placem budowy, a prace realizują tu wspólnie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i miasto Dąbrowa Górnicza. W Dąbrowie Górniczej – Gołonogu powstaje bowiem pierwsza część centrum przesiadkowego, a inwestycja nadal trwa. W ostatnich tygodniach ekipy budowlane skupiły się właśnie na nowym peronie oraz wiadukcie kolejowym, czyli tunelu pod torami, którym wkrótce kierowcy będą jechać w stronę dzielnicy Łęknice, Piekła, Antoniowa oraz terenów rekreacyjnych nad jeziorem Pogoria III.

Od 11 grudnia podróżni korzystają z dwóch nowych peronów w Dąbrowie Górniczej Gołonogu. Potem pojawi się tu czytelne oznakowanie i tablice informacyjne, a po zmroku także oświetlenie, które mają ułatwić teraz orientację w podróży. Na peronach zostaną zamontowane wiaty. Dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się przewidziano odpowiednio przygotowane dojścia.
Nowy wiadukt kolejowy obok przystanku Gołonóg ma zastąpić skrzyżowanie w poziomie szyn i zapewnić sprawne przejazdy kolejowe oraz bezpieczną komunikację drogową. Pod wiaduktem będzie droga, ścieżka rowerowa i chodnik – te prace miasto realizuje wspólnie z PKP PLK.

Będzie przejście podziemne do peronów

Na przystanku Dąbrowa Górnicza Gołonóg zwiększy się także dostęp do przewozów kolejowych. Dojście do nowych peronów ułatwi przejście podziemne, które obecnie jest jeszcze nieczynne. Osoby z ograniczoną możliwością poruszania się będą mogły korzystać z wind.

Zakończenie tego etapu prac planowane jest w drugim kwartale 2023 r. Do tego czasu czynny będzie tymczasowy przejazd w poziomie szyn. Projekt przebudowy układu drogowego przy stacji w Gołonogu przewiduje także budowę rond na skrzyżowaniach al. Zagłębia Dąbrowskiego i ul. Uklańskiego (dawniej Piecucha) oraz Parkowej i Wczasowej. Te plany częściowo zostały już zrealizowane. Powstaną również nowe chodniki i drogi rowerowe.

Zadanie jest realizowane we współpracy PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. i Gminy Dąbrowa Górnicza w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap III”. Przebudowę peronów oraz układu torowego i drogowego przy stacji Dąbrowa Górnicza Gołonóg, PKP PLK i miasto zleciły w zeszłym roku dąbrowskiej firmie Nowak-Mosty. Inwestycja warta jest 67,5 mln zł (55 mln zł netto). Udział PLK to ponad 26 mln zł netto. Projekt ubiega się o dofinansowanie z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wszystkie prace powinny zakończyć się w połowie 2023 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera