Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Xiaomi, Huawei, Oppo i Vivo tworzą sojusz. Czy nowa platforma zagrozi dominacji Google Play?

Grzegorz Lisiecki
Grzegorz Lisiecki
GDSA
Xiaomi, Huawei, Oppo oraz Vivo łączą siły. Chińscy producenci – w ramach Global Developer Service Alliance (GDSA) – tworzą platformę dla programistów z całego świata, która umożliwi jednoczesne udostępnianie aplikacji w swoich sklepach. GDSA, zdaniem analityków, może zagrozić dominacji Google Play.

Pierwszy krok w kierunku uniezależnienia się od usług Google z konieczności podjęty został przez Huawei. Firma z Shenzhen, przypomnijmy, trafiła w zeszłym roku na tzw. entity list – listę podmiotów, z którymi amerykańska administracja rodzimym firmom zabroniła handlu. A to oznacza między innymi, że Google nie może certyfikować swoich usług (Google Mobile Services) na nowych urządzeniach chińskiego producenta.

Platforma dla programistów

W Huawei zaczęto więc rozwijać własne usługi – Huawei Mobile Services, zachęcając jednocześnie programistów do umieszczania aplikacji w AppGallery, czyli mobilnym sklepie producenta z Shenzhen. Stworzenie Global Developer Service Alliance jest kolejnym krokiem, a platforma ma między innymi ułatwić deweloperom promowanie ich aplikacji na rynkach zagranicznych.

Jak informuje Reuters, powołując się na swoje źródła, platforma ma zostać uruchomiona w marcu, jednak nie wiadomo, czy premiery nie opóźnią problemy związane z epidemią koronawirusa. Powstała już strona internetowa GDSA, na której pojawiła się informacja, że platforma początkowo obejmie swoim zasięgiem dziewięć krajów/regionów, w tym Indie, Indochiny, Rosję czy Malezję.

Walka o klientów

W Oppo, Vivo oraz Xiaomi potwierdzono już, że wspólnie opracowano GDSA jako sposób jednoczesnego przesyłania aplikacji do swoich sklepów. Z kolei Reuters informuje, że w Global Developer Service Alliance jest też Huawei, choć nie ma jeszcze oficjalnego potwierdzenia – firma odmówiła komentarza. Jak donosi Reuters, rzecznik Xiaomi, podkreślił, że sojusz nie miał na celu rzucenia wyzwania Google. A co o tym sądzą analitycy?

Cytowana przez Reutersa Nicole Peng, wiceprezes firmy Canalys, uważa, że GDSA da chińskim producentom możliwość budowy silnej pozycji negocjacyjnej wobec Google. Na dodatek sojusz stwarza członkom GDSA okazję do walki o klientów na innych rynkach niż tylko chiński. Inny analityk, Will Wong z IDC, zaznacza, że sklep z aplikacjami, reklamy i gry to obszary, które mogą generować nowe przychody. Analitycy uważają ponadto, że GDSA może przyciągnąć twórców aplikacji zapewniając lepszą ekspozycję niż „zatłoczony” już Google Play.

Twitter: @G_Lisiecki

Nie przegap

Zobacz koniecznie

Bądź na bieżąco i obserwuj

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera