Z Zabrza płynąć będą ostrzeżenia dla kierowców na trasie A4 i A1

Michał WrońskiZaktualizowano 
marek michalski
Utknąłeś w korku na autostradzie i zastanawiasz się jak ominąć wąskie gardło? Dziś musisz radzić sobie sam. Po Euro 2012 drogowcy ostrzegą cię o kłopotach i podpowiedzą trasę objazdu. Wszystko za sprawą centrum zarządzania ruchem, jakie powstanie w Zabrzu Kończycach. Trafiać tam będą informacje o warunkach jazdy na autostradzie A1 z Pyrzowic do Gorzyczek i odcinku A4 od Górnego Śląska aż po granicę z Ukrainą.

Dane przesyłać będą rozmieszczone wzdłuż drogi kamery, czujniki natężenia ruchu, stacje meteo i patrole Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Po ich "obróbce" komunikaty dla kierowców trafią na elektroniczne tablice, a także do systemów obsługujących samochodowe GPS-y oraz mediów.

- Od tego nie ma odwrotu. By poprawić bezpieczeństwo i komfort jazdy, musimy wdrażać inteligentne systemy zarządzania ruchem - podkreśla Marcin Hadaj, rzecznik GDDKiA.

Aby system był skuteczny, musi dać kierowcom konkretne wskazówki, a w monitorowanym odcinku trasy nie może być luk. I tu jest problem. Dopóki Drogowa Trasa Średnicowa nie zostanie bowiem doprowadzona do Gliwic, jedyną alternatywą dla kierowców jadących stamtąd autostradą do Katowic będzie przebijanie się przez zatłoczone ulice miast aglomeracji. Z kolei dalej na wschód, za Katowicami rozpoczyna się koncesyjny odcinek autostrady, a drogowcy jeszcze nie rozmawiali ze Stalexportem Autostradą Małopolską na temat włączenia tych 61 kilometrów trasy do systemu. Rafał Czachowski, rzecznik spółki, dopiero od nas dowiedział się o planach GDDKiA. Zapewniał jednak, że interes koncesjonariusza nie musi rozmijać się z interesem kierowców i SAM nie zablokuje napływu danych do systemu. - W dłuższej perspektywie to się opłaci - uważa Czachowski.

W Zabrzu Kończycach powstanie centrum zarządzania ruchem. Będzie to jeden z czterech tego typu ośrodków w Polsce. Pozostałe zbudowane zostaną we Wrocławiu, Warszawie oraz w Strykowie pod Łodzią. Ten ostatni rozpocznie działalność jeszcze przed Euro 2012. A inne? Drogowcy nie chcą ryzykować podawania konkretnych terminów.

Centrum w Kończycach ma zbierać informacje o warunkach na autostradzie A1 między Pyrzowicami i Gorzyczkami oraz na autostradzie A4 między Górnym Śląskiem a granicą Ukrainy. W razie korka, wypadku, czy oblodzenia, z centrum wysyłane będą komunikaty do przydrożnych elektronicznych tablic, systemów obsługujących samochodowe GPS-y, i do mediów. Drogowcy zapowiadają też, że elementem takiego ostrzeżenia będzie informacja o możliwym objeździe.
Na początek system obejmie tylko "państwowe" odcinki autostrad. Poza nim znajdzie się więc 61 km A4 z Katowic do Krakowa. Czy w przyszłości to się zmieni? To zależy od zarządcy trasy, Stalexportu Autostrada Małopolska. Jej rzecznik Rafał Czachowski niczego nie obiecuje, ale podkreśla, że w dłuższej perspektywie spółce nie opłaca się ukrywanie przed kierowcami informacji o utrudnieniach na swoim odcinku trasy.

Bezpieczniej

Mówi Sylwia Piszczek, ekspert od zarządzania ruchem w Federalnym Instytucie Badawczym Dróg w Niemczech:

Spośród 12,5 tys. km niemieckich autostrad ponad 1400 km objęto inteligentnym systemem zarządzania ruchem. Ze względu na koszt, instalujemy to rozwiązanie tam, gdzie są wysokie wskaźniki wypadków i obciążenie ruchem. System zarządzania mierzy ruch na drodze i warunki atmosferyczne. Mając te dane, możemy dynamicznie sterować ruchem. Kierowca wie, z jaką prędkością może się poruszać, by uniknąć zatoru. Efekty pokazują statystyki: liczba wypadków zmalała o 25 proc., karamboli o ponad połowę, a wypadków spowodowanych przez mgłę aż o 80 procent!

Są już tablice i kamery, ale system to jeszcze nie jest

Zalążki inteligentnego sterowania ruchem działają na DTŚ-ce w Katowicach i Chorzowie. Sytuację w tunelu pod katowickim rondem monitoruje ponad 30 kamer. Ich obsługą zajmuje się Centrum Utrzymania Tunelu (dyżurują w nim pracownicy Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów). To właśnie stamtąd wysyłane są komunikaty i ostrzeżenia wyświetlane na tablicach przy wjeździe do tunelu. Podobna tablica (choć tylko jedna) stoi od prawie roku przy DTŚ-ce na wysokości ul. Gałeczki w Chorzowie. Połączona jest ze stacją meteo i czujnikiem zabudowanym jezdni.

polecane: FLESZ: Ekologia na co dzień: 6 mitów, w które wierzymy

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3