MKTG SR - pasek na kartach artykułów

„Zaproś babcię/dziadka na Tik-Toka!” Multimedialny projekt z warsztatami w Pałacu Schoena w Sosnowcu, który ma łączyć pokolenia - trwa nabór

Bartosz Żołnierczyk
Bartosz Żołnierczyk
„Zaproś babcię/dziadka na Tik-Toka!” Projekt dla młodych i starszych w Pałacu Schoena
„Zaproś babcię/dziadka na Tik-Toka!” Projekt dla młodych i starszych w Pałacu Schoena Muzeum Historii Polski
Pałac Schoena Muzeum w Sosnowcu rozpoczyna wyjątkowy projekt edukacyjno-historyczny „Moja mała ojczyzna „Rozmowy międzypokoleniowe o tożsamości” dofinansowany ze środków Muzeum Historii Polski w Warszawie w ramach Programu „Patriotyzm Jutra”, skierowany do dzieci i młodzieży oraz seniorów, łączący przeszłość ze współczesnością, starszą generację z młodym pokoleniem, historię z nowymi technologiami. Na czym polega udział w projekcie?

„Zaproś babcię/dziadka na Tik-Toka!” Projekt łączący pokolenia w Pałacu Schoena NABÓR

Muzeum od 16 maja prowadzi rekrutację do projektu wśród uczniów zagłębiowskich placówek pod hasłem: „Zaproś babcię/dziadka na Tik-Toka!”. Za tym zabawnie brzmiącym hasłem kryją się poważne treści obfitujące w historyczną wiedzę uzupełniającą szkolne podręczniki.

W ramach przedsięwzięcia młodzież bowiem weźmie udział w praktycznych warsztatach i przeprowadzi wywiady ze starszymi mieszkańcami Sosnowca, również ze swoimi dziadkami. Rozmowy będą dotyczyły wspomnień z przeszłości i obrazu miasta sprzed kilkudziesięciu lat, ale też poczucia przynależności do społeczności Zagłębia oraz zagłębiowskiej tożsamości.

- Poszukujemy uczniów szkół podstawowych i średnich w wieku 13-19 lat, żywo zainteresowanymi historią regionu Zagłębia Dąbrowskiego. Powinni lubić rozmowy na żywo – nie tylko przez internetowy komunikator oraz być ciekawi historii, które mają do opowiedzenia ich dziadkowie. Jeśli uczestnik nie ma w swoim otoczeniu starszej osoby, z którą mógłby przeprowadzić wywiad, to wskażemy seniorów chętnych na taką rozmowę wśród przyjaciół naszego Muzeum – informuje dr Agata Muszyńska, adiunktka w Dziale Historii i koordynatorka merytoryczna projektu.

- Projekt zakłada korzystanie ze zdobyczy współczesnego świata (telefon komórkowy, social media), uczestnicy powinni więc posiadać własny telefon z funkcją nagrywania filmów. - Smartfony i internet są już nieodłącznym elementem naszego życia i od tego nie uciekniemy. Możemy jednak zdecydować, w jaki sposób skorzystamy ze zdobyczy techniki. Nawet social media mogą być używane w mądry sposób. Mamy nadzieję, że nasz projekt zainspiruje uczestników do dalszych własnych projektów, kreatywnych i badawczych – mówi dr Daria Więcławek, kierowniczka Działu Edukacyjno-Promocyjnego Muzeum, druga koordynatorka przedsięwzięcia.

Uczestnicy objęcie opieką merytoryczną

Warto wziąć udział w inicjatywie sosnowieckiego Muzeum, chociażby ze względu na okazję czynnego uczestnictwa w żywej historii, toczącej się kiedyś na ulicach rodzinnego miasta, w której często brał udział czyjś bliski lub dalszy krewny. Poza tym uczestnicy nie zostaną pozostawieni sami sobie. Opiekę merytoryczną nad przedsięwzięciem będzie sprawował cały czas prof. dr hab. Dariusz Nawrot z ramienia Instytutu Zagłębia Dąbrowskiego, działającego w strukturach Muzeum, który przybliży uczestnikom problematykę tożsamości Zagłębia.

Trzeba też podkreślić, że uczestnicy projektu poznają w praktyce ciekawą metodę badania dziejów, jaką jest oral history – historia mówiona. Młodzi ludzie, biorąc udział w warsztacie prowadzonym przez eksperta w tej tematyce, dowiedzą się, czym jest ta metoda badawcza, nauczą się sposobów prowadzenia rozmów i wspólnie opracują pytania do wywiadu. Natomiast drugim warsztatem towarzyszącym projektowi będzie warsztat poświęcony technikom nagrywania profesjonalnych filmów przy pomocy smartfonu.

- Wiedzę zdobytą na warsztacie z wideo rejestracji uczestnicy wykorzystają nie tylko w samym projekcie, ale też w innych swoich aktywnościach, bo nauczą się, jak nagrywać lepszy kontent na Instagrama czy Tik-toka. Warsztat będzie też zawierał elementy psychologii i autoprezentacji, ogółem – umiejętności pozwalających panować nad stresem i lepiej prezentować się za i przed kamerą – dodaje dr Agata Muszyńska.

Wywiady – rozmowy z seniorami

Wywiady – rozmowy z seniorami mają być prowadzone przez młodzież w trakcie wakacji i dostarczone do Muzeum na początku września. W międzyczasie na stronach Muzeum będą publikowane materiały dotyczące historii miasta i Zagłębia Dąbrowskiego. Uczestnicy śledząc je, zdobędą podstawową wiedzę, która pozwoli im podjąć dyskusję na temat tożsamości regionalnej, ale też będą mieli swój udział w utrwaleniu cennych historycznie informacji.

Na bazie przeprowadzonych przez nich wywiadów powstanie unikalna, multimedialna i mobilna wystawa oraz film dokumentacyjny. Wystawa ma być prezentowana w placówkach oświatowych, natomiast dokumentacja filmowa zostanie przetłumaczona na polski język migowy i opatrzona napisami dźwiękowymi, by projekt dotarł również do środowiska osób niepełnosprawnych. Sami uczestnicy otrzymają też wartościowe nagrody rzeczowe, ale cenniejsze mogą okazać się wspomnienia starszych osób.

- Możliwość rozmowy z pokoleniem, które pamięta dawny Sosnowiec to niepowtarzalna okazja, by nie tylko zachować tę narrację dla przyszłych pokoleń, ale przyjrzeć się własnym korzeniom i własnej tożsamości, odpowiedzieć sobie na pytania: Kim jestem? Jakie związki czuję z moim miastem? – podkreśla dr Agata Muszyńska.

Rekrutacja potrwa do 7 czerwca. Zgłoszeń można dokonywać poprzez stronę internetową Muzeum, gdzie znajduje się formularz i stosowne załączniki.

Nie przeocz

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Grosicki kończy karierę, Polacy przed Francją czyli STUDIO EURO odc.5

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikzachodni.pl Dziennik Zachodni