Dworzec kolejowy w Katowicach według klasyfikacji PKP ma status Premium. Obsługuje pociągi nie tylko krajowe, ale i międzynarodowe. I co rusz jest tu jakaś poważna awaria, a pasażerowie mają wielki kłopot. Zaś PKP niespecjalnie się nimi przejmuje. Nie na tyle, by szybko usuwać awarie, nie mówiąc o tym, by do nich nie dopuszczać.
Niektóre usterki są już legendarne. Jak słynne zepsute nieruchome ruchome schody, które nie działały ponad dwa lata, a uruchomiono je dopiero po kilku przetargach, we wrześniu 2019.
Teraz ich rekord awarii mają szansę pobić windy, które kursują między podziemnymi parkingami na poziomie minus 2 i minus 3, podziemnym dworcem autobusowym a głównym holem dworca.
A raczej nie kursują, bo wiele miesięcy temu stanęła najpierw jedna, a potem druga winda. W grudniu 2019 obie windy są wciąż zepsute. Zatem jeśli zamknięta jest Galeria Katowicka, i nie możemy skorzystać z ich wind, bo one działają tylko w godzinach pracy galerii, pasażerowie mogą wydostać się z podziemnego parkingu tylko stromymi schodami ewakuacyjnymi, które mają w sumie 100 stopni. Dodatkowe utrudnienie: na górze trudno znaleźć wejście do klatki schodowej. Pasażerowie, radźcie sobie sami. W galerii znajdziecie mapkę z zaznaczonymi schodami.
Internauci kpią i szydzą ile się da. Cóż im zostało?
- All I want for christmas is NAPRAWIONE WINDY NA DWORCU - komentują na Facebooku
- Zabrali części z windy, żeby naprawić schody ruchome - kpi inny internauta.
- Do zepsutych urządzeń niestety dołączyły windy dla niepełnosprawnych przy peronach 2 i 3 - dodają inni.
Ale sprawa jest poważna. W listopadzie 2019 PKP obiecywało, że niebawem windy uruchomi, bo wymagają wymiany części, których montaż był zaplanowany w połowie listopada.
- Niezależnie od tego, mając na uwadze, ich dużą awaryjność związaną głównie z automatyką oraz zużyciem eksploatacyjnym podzespołów, PKP S.A. planuje przeprowadzenie ich modernizacji. Modernizacja urządzeń jest planowana w pierwszej połowie przyszłego roku - tłumaczono.
Ale windy nie ruszyły w połowie listopada 2019. I nie ruszą prędko. W grudniu 2019 koleje tłumaczą:
- Pomimo podjętych prób naprawy urządzeń w listopadzie, ostatecznie nie udało się tego wykonać. W związku z czym rozpoczęliśmy proces modernizacji windy. Zakończenie modernizacji urządzenia wraz z jego włączeniem do eksploatacji nastąpi do końca stycznia - poinformował nas Bartłomiej Sarna z biura prasowego PKP.
Rzecznik PKP dodaje jeszcze: - Obecnie jesteśmy w trakcie uzgadniania z Transportowym Dozorem Technicznym dokumentacji na modernizację windy na dworcu w Katowicach, do czego jesteśmy zobligowani przepisami prawa w zakresie urządzeń dozorowych. Po wydaniu decyzji pozytywnej przez TDT, wykonawca przystąpi do prac modernizacyjnych.
Wciąż nie działa też trawelator, czyli ruchomy chodnik obok baru McDonald's. Tak jest również od miesięcy.
Przypomnijmy, że dworzec kolejowy po gruntownej przebudowie został oddany do użytku w 2012 roku. Jest jednym z największych i najważniejszych tego typu obiektów w Polsce i według klasyfikacji PKP ma najwyższą kategorię Premium. Czy słusznie?
Usterki i awarie na dworcu w Katowicach doczekały się memów, profili na Facebooku, a nawet... kalendarza ściennego. Kalendarz można ściągnąć z profilu na Facebooku pt. Czy schody na dworcu w Katowicach są już naprawione.
Jego twórcy zachęcają: Czy wszystko na dworcu jest już naprawione? Sprawdzaj codziennie!
Zobaczcie koniecznie
Dasz radę na święta? Spróbuj
Bądź na bieżąco i obserwuj
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?