Autostrada A4 osiemnaście lat temu. Tak wyglądała trasa. Budowa autostrady A4 to było drogowe wydarzenie dekady

tos

Wideo

Zobacz galerię (20 zdjęć)
Trudno wyobrazić sobie dzisiaj podróż do Opola, Wrocławia, a także do zachodniej Europy bez autostrady A4. Chociaż i na nią narzekamy, to nie sposób porównywać tę dzisiejszą z drogą zwaną jedynie autostradą, która miała tylko jeden pas i betonowe płyty pamiętające III Rzeszę. Przez wiele lat po wojnie nikt nie potrafił jej przebudować. Udało się te prace rozpocząć dopiero w pierwszych latach XXI wieku.

Tak wyglądała budowa autostrady A4

Historia tego traktu sięga bardzo głęboko. Nie dokładnie tędy, co autostrada, ale przecież z Wrocławia do Krakowa przebiegał jeden z najważniejszych średniowiecznych szlaków na ziemiach polskich. Trasę autostrady, która prowadziła z Berlina do Bytomia wytyczono jednak dopiero w czasach III Rzeszy. Budowa rozpoczęła się w latach trzydziestych a w 1936 roku oddano do użytku odcinki z Krzywej do Bielan Wrocławskich i z Gliwic do Bytomia. Rok później kierowcy korzystać mogli z Golnic do Krzywej.

Do 1939 roku władze niemieckie kierowały na budowę autostrady głównie bezrobotnych. Gdy wybuchła wojna, rolę tę przejęli przymusowi robotnicy i więźniowie. Wzdłuż trasy budowanej autostrady zorganizowano kilkanaście obozów pracy przymusowej. Według stanu na rok 1945 roku gotowe były dodatkowo odcinku z Bielan Wrocławskich do Owczarów koło Brzegu, a także z Nogawczyc koło Strzelec Opolskich do Gliwic. Łączącego je odcinka Owczary-Nogawczyce nie udało się ukończyć, ale prace się rozpoczęły.

Gdy spojrzymy na coś, co w dobie nawigacji satelitarnej w każdym telefonie komórkowym wydaje się już dzisiaj bardzo archaiczne, czyli na mapę samochodową Polski z przełomu lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych, zobaczymy, że w porównaniu ze stanem z końca II wojny światowej... niewiele się na trasie autostrady zmieniło. Mapa z 1992 roku wydana przez Państwowe Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych im. Eugeniusza Romera zachodni odcinek autostrady A4 przedstawia następująco: na odcinek z Katowic do Kleszczowa nie ma co jeszcze liczyć.

ZOBACZ W GALERII ARCHIWALNE ZDJĘCIA

Autostrada A4 osiemnaście lat temu. Tak wyglądała trasa. Bud...

Aby dostać się z Katowic na trasę E-40 z Medyki do Zgorzelca trzeba było dojechać do Bytomia. Z Bytomia do Kleszczowa jechało się już dawną niemiecką autostradą, która dziś stanowi część Drogi Krajowej nr 88. Od Kleszczowa zbudowana z betonowych płyt trasa prowadziła do Nogawczyc koło Strzelec Opolskich. Stamtąd czerwona wstęga, która na mapie oznaczała drogę główną jednojezdniową kierowała się na Strzelce Opolskie, Opole i Brzeg i dopiero za nim wkraczała na szlak dzisiejszej autostrady. Odcinek między Nogawczycami a węzłem Prądy koło Opola oznaczano jako autostrada w budowie. Od Prądów w kierunku Brzegu podawano jako czynny z jednym pasem. To jedyny fragment wybudowany w okresie PRL-u, który zatrzymała... Nysa Kłodzka. Dopiero za Bielanami Wrocławskimi autostrada była autostradą.

Tak wyglądało rondo w Katowicach, zanim powstał tunel. Zobac...

To już przeszłość, bo dziś trasa łącząca Górny Śląsk z Wrocławiem wygląda zupełnie inaczej. W naszej redakcji zachowały się archiwalne zdjęcia starej autostrady. Warto zobaczyć je przed kolejną podróżą w kierunku Dolnego Śląska. Można sobie również przypomnieć, jak budowano autostradę.

Zobacz koniecznie

Bądź na bieżąco i obserwuj

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 13

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

K
Kamil
27 stycznia, 6:39, Automaniak:

Niemcy to nawet dobrze nie umieli tych płyt poustawiać. Wyboje tam były, że hej.

Oj braranie, czy ty wiesz kiedy to było zrobione? Jeszcze twojej babci nie było na świecie.

G
Gość
27 stycznia, 10:01, Kierowca:

Jak mozna pisac ze skonczona a4 skoro od Olszyny przez 70km dalej są plyty.normalnie aż wstyd żeby tego nie zrobić.

27 stycznia, 12:36, xyz:

dokładnie. podróż tym odcinkiem to tragedia

Autostrada A4 biegnie do Zgorzelca Do Olszyny biegnie A18 która odbija od A4 a dokładniej nie A18 tylko DK18 bo autostradą ciężko to nazwać

x
xyz
27 stycznia, 10:01, Kierowca:

Jak mozna pisac ze skonczona a4 skoro od Olszyny przez 70km dalej są plyty.normalnie aż wstyd żeby tego nie zrobić.

dokładnie. podróż tym odcinkiem to tragedia

G
Gość

A nie Nogawczyc *

G
Gość

Nogowczyc a nie Nogowczyc 😐

W
Wojciech

Miało być zrobione na euro w 2012roku ale że nie zdążyli to już teraz nie robią bo i po co.Zwezki porobione na wiaduktach piasek wysypany i tak to stoi.to już lepiej by zamkli ten odcinek i puścili ruch tylko jednym pasem.przynajmnie by się jechało wyodnie.

K
Kierowca

Jak mozna pisac ze skonczona a4 skoro od Olszyny przez 70km dalej są plyty.normalnie aż wstyd żeby tego nie zrobić.

G
Gość

Po pierwsze odcinek Trzebinia/Chrzanów - Gliwice Kleszczów powinien mieć 3 pasy ruchu w każdą stronę, oraz 2 pasy ruchu drogi zbiorczej, na odcinku Mysłowice- Kochłowice powinna mieć nową drogę, a nie jechać praktycznie przez centrum Katowic. Obecna A4 , ulice Górnośląska, Kochłowicka powinny być tylko południową częścią obwodnicy Katowic, cały ruch tranzytowy powinien być poza Katowicami w nowym śladzie A4. Dzisiejsza droga 88 do Bytomia powinna być drogą expresowa o co najmniej 3 pasach ruchu w każdą stronę, dodatkowo gdzie jest możliwe zrobić drogi zborcze, takie jak w Katowicach przy drodze S86 z Katowic do Sosnowca, a takie są w okolicach Roździenia, Ikea/Agata, od Carrefoura aż po Dąbrówkę Małą

G
Gość
27 stycznia, 06:39, Automaniak:

Niemcy to nawet dobrze nie umieli tych płyt poustawiać. Wyboje tam były, że hej.

Te płyty były ułożone z idealną precyzją, tylko ruch wojskowy sprawił, że nie wytrzymały obciążeń, a reszty dokonał wzmożony ruch drogowy po latach! Poza tym, drogę trzeba było konserwować, a Polacy nie wiedzieli jak. Cała konserwacja polegała na laniu smoły między połączenia! Służąc w wojsku jeździłem i spaczoną częścią autostrady, ale i idealnymi odcinkami jej odnóg, które były gładkie i w 1980 roku!

A
Automaniak

Niemcy to nawet dobrze nie umieli tych płyt poustawiać. Wyboje tam były, że hej.

G
Gość

Witam,a co powiecie odcinek od strony Niemiec Olszyna na Wroclaw 50 km plyt szkoda auta na tym odcinku dziury uskoki itd ,14 lat prace zeczete i cisza na piasku to juz drzewa rosna ,wstyd jak pisac o A4 to cala prawde a nie fragmenty ,ale to juz rutyna w polsce nie do konca mowi sie prawde, powodzenia i szerokosci

G
Gość

Nigdy nie zapomne wiaduktu w Opolu z tymi wybojami na pare centymetrow.

P
Podróżnik

Jeździłem praktycznie co piątek i niedzielę i dobrze to pamiętam, było ciasno, ale dało się przejechać, tylko zawieszenie cierpiało na płytach wujka Adolfa........ ;-)

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3