Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Autostrady w Polsce: Równolegle funkcjonują tu aż trzy systemy elektronicznego poboru opłat. Najnowszy to AmberGO

AD
Przemysław Świderski
Jeśli denerwuje Państwa stanie latem w długich kolejkach do bramek na autostradzie A1 w drodze nad morze lub z powrotem, od kilku dni mają państwo alternatywę. Koncesjonariusz autostrady A1, firma Gdańsk Transport Company S.A. (GTC), wprowadził właśnie pilotażową metodę elektronicznego poboru opłat, która pozwala przejechać przez bramki bez zatrzymywania się. Koncesjonariusze pozostałych autostrad (A4 i A2) już wcześniej wprowadzili elektroniczny pobór opłat, niestety każdy z nich, to zupełnie inny system, wymagający często zakupu urządzenia pokładowego.

Na A1 rozpoczął działanie pilotażowy system AmberGO

Każdy, kto choć raz latem musiał spędzić na bramkach autostrady A1 choćby kilkanaście minut dłużej, na pewno rozważy inną możliwość płacenia za przejazd, która na dodatek nie wymaga zatrzymywania się, nawet gdy do innych bramek kierowcy stoją w korku.
Na czym polega system AmberGO (to jego oficjalna nazwa)?

Trzeba pobrać aplikację

Mówiąc w skrócie, kierowca musi pobrać na swojego smartfona specjalną aplikację obsługującą płatności: autopay transport. Jest to możliwe z poziomu aplikacji AmberOne lub po prostu z Google Play lub App Store. Gdy będziemy mieli już zainstalowaną aplikację, należy się w niej zarejestrować, podać numer rejestracyjny samochodu i kategorię pojazdu. Trzeba też dodać do aplikacji kartę płatniczą.

Specjalne bramki

Potem wjeżdżając na AmberOne Autostradę A1 należy się kierować do bramki oznaczonej symbolem AmberGO. Na tej bramce system zidentyfikuje wprowadzoną do niego rejestrację, I gdy zbliżymy się do bramki, zmieni kolor sygnalizacji świetlnej z koloru czerwonego na zielony i automatycznie podniesie szlaban. Należy pamiętać, by zjeżdżać z autostrady również bramką AmberGO, a opłata za przejazd zostanie automatycznie pobrana z naszej karty, którą dodaliśmy do aplikacji.

Tylko najdłuższy odcinek

System działa tylko, gdy wjeżdżamy i zjeżdżamy z autostrady A1 na początku i końcu tej trasy, czyli na węzłach Nowa Wieś (pod Toruniem) i węźle Rusocin (pod Gdańskiem). To najdłuższy możliwy odcinek A1. Jeśli będziemy chcieli zjechać z A1 na innych zjazdach, system nie zadziała I szlaban pozostanie zamknięty.
Kamery systemu AmberGo “widzą” na razie tylko polskie rejestracje, nie można więc używać ich do samochodów z rejestracjami zagranicznymi.
Koncesjonariusz zaznacza też, że jest to system pilotażowy. Może się okazać, ze z różnych przyczyn nie zadziała, wówczas należy opłacić przejazd gotówką lub kartą płatniczą. W okresie pilotażowym na bramkach AmberGO możliwa jest właśnie dlatego równolegle płatność w systemie tradycyjnym, więc gdy system nie zadziała, na wjeździe należy pobrać bilet, a przy zjeżdżaniu z A1 zapłacić.

Na A4 do Krakowa też działa elektroniczny pobór opłat

Podobny system, choć wymagający specjalnego urządzenia A4GO funkcjonuje już na płatnej autostradzie A4, której koncesjonariuszem jest Stalexport Autostrada Małopolska. System A4Go działa na trasie Kraków-Katowice. By z niego skorzystać, należy za kaucją 50 zł pobrać od koncesjonariusza urządzenie A4Go. Z urządzenia można skorzystać na wszystkich bramkach placów poboru opłat w Mysłowicach i Balicach. Do każdego urządzenia A4Go przypisana jest wybrana przez Klienta kategoria pojazdu oraz numer rejestracyjny pojazdu, ale możliwe jest także przypisanie do jednego urządzenia dwóch kategorii pojazdów i trzech numerów rejestracyjnych. Jedno urządzenie pozwala zatem na przejazd przez place poboru opłat różnymi pojazdami.
Urządzenie pokładowe wystarczy przykleić do szyby zgodnie z dołączoną instrukcją. Przy podjechaniu do bramki autostradowej skomunikuje się ono z anteną zainstalowaną na bramce i po weryfikacji kategorii pojazdu szlaban zostanie otwarty. Do każdego urządzenia przypisane są impulsy. Jeden impuls uprawnia do przejazdu przez jeden plac poboru opłat. Wszystkie transakcje i przejazdy  zapisywane są na koncie klienta, który może je sprawdzić po zalogowaniu się w serwisie www.karta4go.pl. Klient sam uzupełnia konto.

GDDKiA też ma swój system viaTOLL

Ta elektroniczna forma płatności została udostępniona kierowcom najpierw na odcinku autostrady A2 Konin – Stryków oraz A4 Bielany Wrocławskie (Wrocław) - Sośnica (Gliwice) i obecnie tylko tam funkcjonuje.
Jeśli chcemy, by bramki otworzyły się nam automatycznie, musimy wcześniej kupić małe, elektroniczne urządzenie – jednostkę pokładową viaAUTO. Jest to urządzenie, które przesyła zakodowane w nim informacje o pojeździe do przekaźników zainstalowanych na bramkach. Dzięki viaAUTO możliwe jest naliczanie w sposób elektroniczny opłaty za przejazd autostradami zarządzanymi przez GDDKiA, czyli A2 Konin – Stryków i A4 Bielany Wrocławskie – Sośnica, zamiast płatności gotówką lub kartą na placach poboru opłat. Urządzenia viaAUTO dostępne są w Miejscach Obsługi Klienta oraz w sklepie internetowym sklep.viatoll.pl. Urządzenie kosztuje 135 zł brutto.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!