MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Będzie nowy przetarg na ważną drogę w Śląskiem za prawie 300 mln zł - jest zgoda premiera. Trasa połączy DK94 z zespołem terminali

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Euroterminal Sławków to jedno z największych centrów przeładunkowych w krajuZobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Euroterminal Sławków to jedno z największych centrów przeładunkowych w krajuZobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE fot. Karina Trojok/Polska Press/UM Sławków/PAS
Budowa bardzo ważnej drogi w Śląskiem za prawie 300 mln złotych wkracza w kolejną fazę. Po pozytywnym rozpatrzeniu przez kancelarię prezesa rady ministrów wniosku burmistrza Sławkowa, w urzędzie miasta ruszyły przygotowania do drugiego przetargu na budowę łącznika DK 94 z zespołem terminali przeładunkowych. Konieczne były istotne zmiany w planach projektowych, tak by możliwe było obniżenie ogromnych kosztów tego przedsięwzięcia, które początkowo szacowane były nawet na ponad 400 mln zł.

Spis treści

Nowa droga w Śląskiem w Sławkowie: konieczny będzie drugi przetarg

Złożony przez miasto wniosek dotyczył właśnie modyfikacji zakresu planowanej inwestycji, a tym samym obniżenia kosztów jej realizacji. Pozytywna decyzja podjęta została przez premiera po ogłoszeniu wyników wyborów burmistrza Sławkowa.

- Decyzja prezesa rady ministrów otwiera drogę do przygotowania i ogłoszenia przez miasto drugiego postępowania przetargowego. Aktualnie prowadzę rozmowy z władzami dużych podmiotów gospodarczych i instytucji, które mają na celu pozyskanie przez miasto dodatkowych środków na realizację tej inwestycji – mówi Rafał Adamczyk, burmistrz Sławkowa.

Modyfikacja projektu pozwoli na uzyskanie niższej kwoty. Jak informuje bowiem lokalny samorząd Sławkowa lwią część kosztów z pierwotnego zakresu inwestycji stanowiła budowa dwupoziomowego węzła na DK94. Został on wpisany do zakresu inwestycji zgodnie z pierwotnymi założeniami opracowanymi przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. To spowodowało drastyczne zwiększenie kosztów. Teraz, zamiast dwupoziomowego węzła powstać ma jednopoziomowe skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną.

Postępowanie przetargowe zostanie ogłoszone najpóźniej do końca stycznia 2025 roku. W sytuacji, w której i tym razem nie udałoby się uzyskać kwoty mieszczącej się w granicach posiadanych przez miasto środków, postępowania będą ponawiane do uzyskania korzystnej oferty, co jest powszechną praktyką w przypadku dużych postępowań przetargowych.

Nowa droga w Śląskiem w Sławkowie: zmiana planów, koszty mają być niższe

Budowa nowej drogi, łączącej drogę krajową nr 94 z Euroterminalem w Sławkowie oraz stacją PKP LHS, to będzie jedna z największych inwestycji drogowych w Śląskiem. Miasto po unieważnieniu pierwszego postępowania przetargowego i okrojeniu zakresu prac, które okazały się zbyt kosztowne, przygotowuje się do ogłoszenia drugiego przetargu na tę ważną inwestycję. Jednocześnie, na podstawie zawartego ze starostwem powiatowym w Będzinie, remontowane i przebudowywane będą główne drogi w Sławkowie, dziś zniszczone przez ciężkie tiry, jadąc do wspomnianych terminali przeładunkowych.

Pierwotny koszt realizacji inwestycji, według programu funkcjonalno-użytkowego, opiewał na kwotę 428 mln zł. To znacząco więcej niż fundusze zagwarantowane w ramach rządowej dotacji, wynoszącej 250 mln zł. Dlatego wprowadzana została modyfikacja projektu, która pozwoli na uzyskanie niższej kwoty, a następnie zostanie ogłoszone drugie postępowanie przetargowe.

Największą część kosztów z pierwotnego zakresu inwestycji stanowiła budowa dwupoziomowego węzła na DK94. Teraz zamiast niego ma powstać wspomniane skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną. Dodatkowe zmiany obejmą wyłączenie z zakresu przetargu budowy trzech rond. Wykona je powiat będziński w ramach przebudowy zarządzanych przez siebie dróg, na które pozyskał pieniądze w ramach Programu Inwestycji Strategicznych. Ta powiatowa inwestycja będzie realizowana przy wsparciu finansowym miasta Sławków, zgodnie z zawartym listem intencyjnym o współpracy. Wszystko to pozwoli na zmniejszenie kosztów z 428 mln zł do 278 mln zł.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia przekaże także miastu Sławków 600 tys. zł na wsparcie pierwszego etapu prac projektowych budowy łącznika DK94 z zespołem terminali przeładunkowych. Władze Sławkowa poszukują też innych źródeł wsparcia dla tej inwestycji, burmistrz rozmawia z właścicielami prywatnych firm. Pod koniec stycznia burmistrz Sławkowa podpisał z jedną ze spółek logistycznych porozumienie o współpracy przy tej inwestycji.

Nowa droga w Śląskiem w Sławkowie to konieczność. Mieszkańcy protestują, bo tiry niszczą lokalne drogi

Budowa nowego układu komunikacyjnego i łącznika DK94 z zespołem terminali przeładunkowych w Sławkowie to konieczność. Mieszkańcy i władze samorządowe Sławkowa oraz sąsiedniej Dąbrowy Górniczej zabiegały o to przedsięwzięcia od wielu lat, bo też mieszkańcy obu tych miast najbardziej cierpią dziś na braku bezpośredniego dojazdu do Euroterminala oraz stacji przeładunkowej PKP LHS.

Dziś nadal setki ciężkich tirów jadą codziennie wąskimi, lokalnymi ulicami, pod oknami domostw, po odbiór towarów do Euroterminala na Grońcu i stacji przeładunkowej PKP LHS na Dębowej Górze. Nie można m.in. bezpiecznie przejść przez ulicę, jechać na rowerze, a do tego niektórym od tego ruchu popękały ściany domów.

Co dwa miesiące zmienia się trasa ruchu ciężarówek dojeżdżających do zespołu terminali przeładunkowych w Sławkowie. Raz jadą przez drogi sławkowskie, potem przez ul. Strzemieszycką w Dąbrowie Górniczej. Takie zmiany wprowadzane są od sierpnia 2020 r., naprzemiennie. To efekt porozumienia prezydenta Dąbrowy Górniczej, burmistrza Sławkowa i starosty będzińskiego.
Wobec ogromnego, uciążliwego ruchu tirów były protesty, blokowanie dróg. Aż w końcu udało się przekonać decydentów, że ten nowy łącznik, z dala od domów, chodników, miejskich ulic, jest po prostu najlepszym i jedynym tak naprawdę dobrym wyjściem z całej tej kłopotliwej sytuacji.

Pozyskane na budowę łącznika fundusze pochodzą z rządowego Programu Inwestycji Strategicznych. Pozwolą one rozwiązać jeden z najpoważniejszych z problemów mieszkańców Sławkowa, szczególnie rejonu ulic: Groniec, Niwa, Hrubieszowska, Kołdaczka i Wrocławska. Z drugiej strony realizacja inwestycji będzie też miała duży wpływ na przyśpieszenie rozwoju gospodarczego Sławkowa.

Zgodnie z aktualną koncepcją budowy łącznika, nie jest planowany przebieg drogi przez tereny, na których znajduje się zabudowa mieszkaniowa.

Nowa droga w Śląskiem w Sławkowie: trzeba wybudować ponad 8-kilometrowy odcinek

Zamówienie przetargowe dotyczy „Budowy łącznika drogowego pomiędzy Drogą Krajową nr 94 a Euroterminalem i stacją PKP LHS w Sławkowie dla rozwoju transportu intermodalnego” w systemie zaprojektuj i wybuduj. Do wykonawcy prac będzie należało wykonanie wszelkich niezbędnych opracowań projektowych, uzyskania w imieniu i na rzecz zamawiającego koniecznych opinii i warunków technicznych, uzgodnień, pozwoleń, zezwoleń, decyzji i zgód niezbędnych wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz decyzji ZRID. Konieczne będzie też uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. To pierwszy, ale bardzo ważny krok w realizacji tego przedsięwzięcia.

Całkowita długość koniecznego do wybudowania układu drogowego to ponad 8,3 km wraz z budową połączenia (skrzyżowania zamiast kosztownego węzła) z drogą krajową nr 94. W ramach inwestycji planuje się budowę na terenie Sławkowa drogi z dwoma pasami ruchu dla połączenia drogi krajowej nr 94 z Euroterminalem z dojazdem do stacji PKP LHS Sławków. Konieczna będzie budowa wspomnianego skrzyżowania z DK94 oraz czterech obiektów inżynierskich dla przejścia nowej drogi przez istniejące linie kolejowe. Dodatkowo powstaną niezbędne skrzyżowania łącznika z istniejącymi drogami.

W ramach inwestycji zostaną także przebudowane dwa istniejące już odcinki dróg, czyli droga dojazdowa do bramy głównej Euroterminala na ul. Groniec i ul. Szerokotorowa, prowadząca do stacji PKP LHS. Zaplanowane będą także inne niezbędne elementy infrastruktury drogowej, pieszej, rowerowej, odwodnienie, oświetlenie, urządzenia ochrony środowiska. Ostateczny zakres inwestycji będzie uzależniony od ofert cenowych przedstawionych w przetargu przez zainteresowanych wykonawców.
Miasto na prośbę podmiotów zainteresowanych budową łącznika jako inwestycji o regionalnym znaczeniu wzięło na siebie pozyskanie pieniędzy z rządowego Programu Inwestycji Strategicznych. Dzięki temu zapewniło na realizację przedsięwzięcia kwotę 250 mln zł. Jak podkreślają więc władze lokalne Sławkowa otwartą sprawą pozostaje więc kwestia kosztów dodatkowych, jakie związane są z zaplanowaną inwestycją.

Inwestycja jest bardzo złożona, tak więc lata 2024-2025 upłyną na pracach związanych ze szczegółowym projektowaniem i uzyskaniem wszystkich niezbędnych pozwoleń administracyjnych. W latach 2026-2027 planowane jest przeprowadzenie prac budowlanych.

Remont i przebudowa głównych dróg w Sławkowie z pomocą powiatu będzińskiego

Przebudowane zostaną też powiatowe ulice – Piłsudskiego, Wrocławska, Kołdaczka, Hrubieszowska, Niwa i Groniec. Na tę inwestycję samorząd Sławkowa i powiat będziński pozyskały wspólnie niemal 30 mln zł dofinansowania z Programu Inwestycji Strategicznych.

Porozumienie o współpracy przy realizacji tej inwestycji burmistrz Sławkowa i starosta będziński podpisali w grudniu 2023 roku. Przebudowa powiatowych dróg wpisuje się bowiem w kilku punktach w zakres miejskiej inwestycji związanej z budową łącznika do zespołu terminali przeładunkowych. Stąd pojawił się między innymi pomysł, by starostwo w ramach prac wykonało trzy skrzyżowania o ruchu okrężnym na swoich powiatowych drogach.

Miasto zadeklarowało współpracę przy realizacji tej inwestycji i pomoc powiatowi będzińskiemu w tym zakresie, również finansową. Dzięki współpracy burmistrza Sławkowa ze starostą będzińskim i dyrektorem Powiatowego Zarządu Dróg zmodernizowanych zostało w ostatnich latach kilka odcinków dróg powiatowych. To ulice: Olkuska, Obrońców Westerplatte i Piłsudskiego.

We wtorek 11 czerwca na Drogowej Trasie Średnicowej doszło do zderzenia dwóch pojazdów. Żaden z kierowców jednak nie przyznaje się do tego, żeby w tej sytuacji zawinił.

Wszystko to działo się po godzinie 15 na Drogowej Trasie Średnicowej w kierunku Katowic, na wysokości wiaduktu w rejonie stacji paliw Orlenu. Jak ustaliliśmy w Komendzie Miejskiej Policji w Świętochłowicach zderzyły się tam dwa samochody. Na miejscu pojawili się policjanci i służby ratunkowe.

Ostatecznie nikomu nic się nie stało. Nie ma osób poszkodowanych, a całe zdarzenie zostało zakwalifikowane jako kolizja. Co ciekawe, żadem z kierowców, którzy uczestniczyli w stłuczce nie przyznaje się do winy i nie chce wziąć na siebie odpowiedzialności za nią. W takiej sytuacji obecni na miejscu policjanci muszą ustalić dokładnie przebieg zdarzenia, a następnie skierują oni wniosek o ukaranie winnego do sądu. To właśnie sąd zadecyduje o wysokości kary dla jednego z kierowców.
Kolizja nie spowodowała większych utrudnień w przejeździe DTŚ.

Nie przeocz

Musisz to wiedzieć

od 7 lat
Wideo

Znaleziono ślady ptasiej grypy w Teksasie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikzachodni.pl Dziennik Zachodni