Bilety na autobus i tramwaj ZTM drożeją. Od dziś zapłacimy więcej za przejazdy. Sprawdź nowy cennik ZTM

Jacek Bombor
Jacek Bombor
Od poniedziałku, 19 kwietnia, za bilety w metropolii zapłacimy więcej. Sprawdź nowy cennik Karina Trojok
Bilety autobusowe i tramwajowe są od dziś droższe. 19 kwietnia 2021 zacznie obowiązywać nowa taryfa za bilety komunikacji w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Od poniedziałku, 19 kwietnia, za bilety w metropolii zapłacimy więcej

19 kwietnia zacznie obowiązywać nowa taryfa za bilety komunikacji w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Zarząd Transportu Metropolitalnego tłumaczy trwającą pandemią, ale nie tylko.
- W poprzednim roku spadek wpływów ze sprzedaży biletów wyniósł około 100 mln zł. W związku z ograniczeniami z powodów pandemicznych, pokrycie kosztów funkcjonowania komunikacji metropolitalnej spadło już do blisko 20 procent, co oznacza, że do każdego biletu jednorazowego za 3,60 zł, samorządy dopłacają dodatkowe 8 zł. Ponadto wzrastają wydatki związane z funkcjonowaniem komunikacji zbiorowej, przede wszystkim rosnące ceny paliw, poziom inflacji, czy ceny energii elektrycznej. Dlatego też, koniecznością stała się zmiana cen biletów, która przy nieznacznym wzroście dla pasażerów pozwoli zachować dotychczasowy zasięg linii na terenie metropolii, a także zaoferować nowe rozwiązania dla osób często korzystających z usług ZTM i zniżki za korzystanie z biletów elektronicznych – informuje Michał Wawrzaszek, rzecznik prasowy ZTM.

Ile wynoszą nowe stawki?

  • bilet papierowy na jedno miasto/20 minut: do tej pory 3,40 zł, po podwyżce 4,00 zł
  • bilet papierowy na dwa miasta/40 minut: do tej pory 4,00 zł, po podwyżce 5,00 zł
  • bilet papierowy sieciowy/na 90 minut: do tej pory 5,00 zł, po podwyżce 6,00 zł
  • bilet elektroniczny na jedno miasto/20 minut: do tej pory 3,00 zł, po podwyżce 3,60 zł
  • bilet elektroniczny na dwa miasta/40 minut: do tej pory 3,60 zł, po podwyżce 4,40 zł
  • bilet elektroniczny sieciowy/na 90 minut: do tej pory 4,40 zł, po podwyżce 5,40 zł
  • bilet elektroniczny w taryfie odległościowej do 1 km: do tej pory 1,60 zł, po podwyżce 1,80 zł
  • bilet elektroniczny w taryfie odległościowej na odległość 1-2 km: do tej pory 2,20 zł, po podwyżce 2,40 zł
  • bilet elektroniczny w taryfie odległościowej na odległość 2-5 km: pozostaje cena 2,80 zł
  • bilet elektroniczny w taryfie odległościowej na odległość 5-9 km: pozostaje cena 3,40 zł
  • bilet elektroniczny w taryfie odległościowej na odległość 9-14 km: pozostaje cena 3,90 zł
  • bilet elektroniczny w taryfie odległościowej na odległość 14-20 km: do tej pory 4,20 zł, po podwyżce 4,30 zł
  • bilet elektroniczny w taryfie odległościowej na odległość powyżej 20 km: do tej pory 4,40 zł, po podwyżce 5,00 zł

Zobacz koniecznie

Zaplanowano również podwyżki cen biletów miesięcznych:

  • bilet Miasto 30: do tej pory 93 zł, po podwyżce 99 zł
  • bilet Sieć 30: do tej pory 134 zł, po podwyżce 139 zł
  • bilet Miasto 90: do tej pory 236 zł, po podwyżce 260 zł
  • bilet Sieć 90: do tej pory 344 zł, po podwyżce 399 zł
  • bilet Sieć 120: do tej pory 440 zł, po podwyżce 480 zł

Jednorazowe bilety elektroniczne nadal pozostaną tańsze od papierowych o ok. 10-13%. - Zachęcamy do korzystania z aplikacji mobilnych, przede wszystkim z aplikacji „Mobilny ŚKUP”, której funkcjonalność wraz z początkiem roku została rozszerzona o sprzedaż biletów okresowych – apeluje ZTM.

W nowej ofercie wprowadzone zostaną dwa nowe bilety długookresowe pozwalające podróżować na terenie dwóch wybranych miast: „2 Miasta 30” oraz „2 Miasta 90”.
Istotna jest również zmiana związana z biletem Dziennym. Pasażerowie korzystający z tego rodzaju biletu w soboty, niedziele oraz w święta będą mogli zabrać w podróż komunikacją zbiorową ZTM jedną dodatkową osobę.
Ceny Metrobiletów, uprawniających do korzystania z pociągów Kolei Śląskich oraz komunikacji zbiorowej ZTM (6-godzinny, cała Metropolia, Strefa Katowice i pozostałe strefy) pozostają na niezmienionym poziomie.
W nowej taryfie uproszczone zostało również podróżowanie na lotnisko. Przejazd „liniami lotniskowymi” możliwy będzie na podstawie wszystkich biletów ZTM. Dla korzystających z tych linii oznacza to oszczędności. Przykładowo przejazd z Katowic na lotnisko kosztować będzie 5,40 zł lub 6 zł, zamiast dotychczasowych 14 zł.
Specjalnie dla osób najczęściej korzystających przygotowany został półroczny bilet „Sieć 180” w cenie 550 zł. Oznacza to, że miesięczny koszt takiego biletu wyniesie niecałe 92 zł.

Nie przeocz

Stare bilety - do kiedy będą ważne?

Do 3 maja można korzystać z biletów papierowych i elektronicznych jednorazowych/krótkookresowych oraz z biletów “Grupowych dla 5 osób”. Po 3 maja z biletów papierowych nadal można korzystać, jednak konieczne będzie dopłata, tak by cena zgadzała się z obowiązującym cennikiem, np. aby po 3 maja skorzystać ze starego biletu normalnego za 3,40 zł należy dopłacić 60 gr.

Z biletów długookresowych i wieloprzejazdowych ze starej taryfy można korzystać, o ile zostały aktywowane do 3 maja. Bilety z okresem obowiązywania rozpoczynającym się po 3 maja będzie można zwrócić.

Do 19 maja można skasować/aktywować posiadany bilet średniookresowy papierowy i elektroniczny oraz wykorzystać go zgodnie z jego okresem obowiązywania. Po tym terminie niewykorzystane bilety będzie można zwrócić.

Do 19 maja można również skasować/aktywować bilety lotniskowe “24h+lotnisko”. Po tym terminie możliwe będzie ich zwrócenie.
Szczegółowe informacje: 800 16 30 30 oraz pod adresem e-mail: kancelaria@metropoliaztm.pl.

Musisz to wiedzieć

Czym jest Fundusz Odbudowy i Krajowy Plan Odbudowy?

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
Piotr

Oczywiście po przystanku pod PKP, następuje powrót na plac Wolności.

P
Piotr

Zarząd GZ Metropolii i UM Katowice, to transportowi impotenci organizacyjni !!

Autobusy powinne zatrzymywac się na dworcu przy ul Sadowej i kończyć pętle na dworcu autobusowym pod PKP.

Chociażby tylko pospieszne !!

Jest ich około 20 na godzinę, więc dworca autobusowego Katowicom nie zapchają.

Aktualnie mieszkańcy/pracownicy muszą biegać po całych Katowicach, aby przesiasc się na autobus do innej dzielnicy lub miasta GZM.

W deszczu i śniegu !!

Wyć się chce z bezsilnej wściekłości...

Dodaj ogłoszenie