Konkurs badawczy „Postaw na słońce” jest organizowany przez Fundację BOŚ. W tym roku wystartowało w nim 89 drużyn z całej Polski reprezentujących klasy 7-8 szkół podstawowych. Z katowickiego Zespół Szkół i Placówek nr 1 w konkursie wzięła udział drużyna Energetycznych Łowców, czyli 10 uczniów z klasy 7c, którzy odkrywali i poznawali zagadnienia związane z instalacjami OZE, ze szczególnym uwzględnieniem fotowoltaiki.
- To trudny konkurs, wymagający sporego samozaparcia, chęci współpracy oraz uczący odpowiedzialności za wynik całej grupy. Zakres materiału wybiega poza podstawę programową, stąd wątpliwości uczniów, czy sobie poradzą z zadaniem. Grupa jednak pokazała, że tak łatwo się nie podda – podkreśla Joanna Grecka-Otremba, opiekun Energetycznych Łowców. - W szkole prężnie działa Klub Młodego Odkrywcy Młody Naukowiec ZSiP 1 Katowice, są też klasy, w których wprowadzono innowacje pedagogiczne z zakresu nauk ścisłych. Projekt „Postaw na słońce” włącza się w nasze innowacyjne działania - dodaje.
Liderką zespołu była Marysia Sobieraj z klasy 7c. - Uznałam, że temat projektu jest ciekawy i warto pogłębić swoją wiedzę z zakresu odnawialnych źródeł energii. Udział w projekcie zmotywował mój zespół do samodzielnej pracy, wyszukiwania potrzebnych informacji w książkach, Internecie oraz wśród rodziny, znajomych. Poznaliśmy, jak powinna wyglądać praca zespołowa. Wzbogaciliśmy się o wiedzę, którą możemy wykorzystać w praktyce. Dzięki realizacji projektu zyskaliśmy poczucie większej wartości i pewności siebie - podsumowuje działania Marysia.
Młodzi badacze zrozumieli mechanizm czerpania energii ze słońca. Jak to w ogóle działa i czy to możliwe? Z energii korzystamy codziennie i warto wiedzieć, że zasilanie gospodarki węglem oraz ropą można zastąpić ekologicznym systemem.
Nieoceniona okazała się pomoc Anny Tomsi-Zając, prezes zarządu SEMPER POWER Sp. z o.o., która podzieliła się swoją wiedzą na temat OZE, wskazała, gdzie szukać interesujących wiadomości, zorganizowała warsztaty dla uczniów z zakresu fotowoltaiki, sposobu jej działania. Na jednym ze spotkań uczniowie mogli porozmawiać z instalatorem, który przywiózł panele fotowoltaiczne i opowiadał jak - z jego perspektywy - ten proces wygląda.
Obejrzyj dokładnie
- Projekt „Postaw na słońce” to jeden z bardziej interesujących, ale i wymagających zaangażowania ze strony uczestników, konkursów dla dzieci, z jakim się spotkałam. Zakres materiału oraz działań wymaganych przez organizatorów był bardzo duży. Aby dobrze opracować raporty, dzieci musiały nie tylko zdobyć wiedzę merytoryczną, ale również nauczyć się pracy projektowej, pracy w grupie ze ścisłym podziałem obowiązków, większej samodzielności, dyscypliny i samozaparcia - mówi Anna Tomsia-Zając. - Na początku zauważyłam u dzieci brak wiary we własne możliwości. Motywacja do dalszego działania, nie poddawania się na początku pracy, kiedy zakres konkursu wydawał się tak ogromny i nie do osiągnięcia, były największymi wyzwaniami. Wyzwaniem okazało się również pozyskanie lokalizacji (w tym przypadku 5 domów) do obliczeń i zaprojektowania instalacji PV, które było w zakresie prac badawczych - opowiada.
Zobacz koniecznie
Bądź na bieżąco i obserwuj
Uwaga na Instagram - nowe oszustwo
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?