Nasza Loteria - pasek na kartach artykułów

Budowa S1 Bielsko-Biała - Dankowice. Najnowsze ZDJĘCIA Z LOTU PTAKA pokazują rozmach inwestycji

JAK
Najbardziej zaawansowane są prace na odcinku węzeł Suchy Potok - Dankowice
Najbardziej zaawansowane są prace na odcinku węzeł Suchy Potok - Dankowice GDDKiA
Budowa drogi ekspresowej S1 z Bielska-Białej do Dankowic i dalej do Oświęcimia oraz Mysłowic nieustannie budzi zainteresowanie mieszkańców regionu. Nic dziwnego, bo to inwestycja, na którą czekają od lat, prowadzona z wielkim rozmachem, mająca być dla województwa śląskiego takim kręgosłupem drogowym. Co jakiś czas inwestor, czyli Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad publikuje zdjęcia z postępów prac. ZOBACZCIE NAJNOWSZE ZDJĘCIA Z LOTU PTAKA z 30 stycznia 2024 roku.

W ostatnim czasie głośno było o tym, że odcinek drogi ekspresowej S1 Bielsko-Biała - Mysłowice nie powstanie z pierwotnie zakładanym terminie, co sprawiło, że jeszcze więcej ludzi zaczęło bacznie przyglądać się tej inwestycji i zastanawiać się, jak duże będą to opóźnienia.

Budowa S1: nie opóźnienie, lecz przesunięcie

- Pierwotny termin oddania tej drogi do użytkowania faktycznie zostanie przesunięty, ale nie nazwałbym tego opóźnieniem - wyjaśnił w niedawnej w rozmowie z DZ Marek Prusak, rzecznik prasowy oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Katowicach.

Marek Prusak podkreślił, że przesunięcie terminu zakończenia budowy odcinka S1 Bielsko-Biała - Mysłowice nie wynika z winy czy błędu wykonawcy, ale obowiązujących procedur. Ten odcinek realizowany jest w systemie "Projektuj i buduj", więc inwestor zakładał, że mogą wystąpić pewne ryzyka, np. w dotrzymaniu terminów. Obecnie sytuacja wygląda tak, że dwa pierwsze odcinki budowy tej drogi nie mają jeszcze wydanego przez wojewodę śląskiego ZRiD-u, czyli zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. A to oznacza, że prace rozpoczną się później niż zakładano.

Pierwotnie zakończenie robót dla poszczególnych odcinków przedstawiał się następująco:

  • Odcinek I/B Węzeł Kosztowy II (z węzłem) – węzeł Bieruń (bez węzła) na 4 października 2025 r. (liczy ok. 10 km)
  • Odcinek I/A węzeł Bieruń (z węzłem) - węzeł Oświęcim (bez węzła) wraz z obwodnicą Bierunia na 15 grudnia 2024 r. (liczy ok. 7 km)
  • Odcinek II węzeł Oświęcim (z węzłem) – Dankowice na 26 lipca 2024 r. (liczy ok. 15 km)
  • Odcinek III Dankowice – węzeł Suchy Potok (z węzłem) na sierpień 2024 r. (liczy ok. 12 km)

Wojewoda ma na wydanie ZRiD-u 90 dni , ale do tych 90 dni nie wlicza się okresów, które wojewoda potrzebuje na uzyskanie dodatkowych dokumentów. Jeśli więc na przykład ma jakieś wątpliwości i kieruje pismo do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, to do momentu uzyskania odpowiedzi z RDOŚ, wojewoda zwiesza postępowanie. W efekcie z 90 dni robi się znacznie więcej.

- Realnym terminem zakończenia prac jest rok 2025 - informował DZ Marek Prusak. Zwracał uwagę, że obiektywnie patrząc na postępy prac, to na dwóch pierwszy odcinkach (Dankowice – węzeł Suchy Potok i Oświęcim – Dankowice) budowa idzie bardzo sprawnie.

Jak wyglądają prace na tym pierwszym odcinku, czyli węzeł Suchy Potok - Dankowice, możemy się przekonać właśnie z zamieszczonych przez GDDKiA zdjęć z lotu ptaka. Widać na nich postęp robót, wznoszenie kolejnych obiektów infrastruktury drogowej.

Bardzo ważne 12 kilometrów drogi ekspresowej S1

Wykonawcą odcinka S1 Dankowice – Suchy Potok o długości 12 km jest konsorcjum firm MIRBUD i PBDiM Kobylarnia. Wartość kontraktu to 586,7 mln zł.

Zadaniem wykonawcy jest budowa m.in. dwujezdniowej drogi ekspresowej, po dwa pasy ruchu z rezerwą pod trzeci pas (w pasie dzielącym), dwóch węzłów drogowych, a także dróg obsługujących tereny przyległe. Droga ekspresowa zostanie wyposażona w Miejsca Obsługi Podróżnych, Obwód Utrzymania Drogi, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony środowiska oraz systemy odwodnienia i oświetlenia trasy. Prace powinny się zakończyć przyszłym roku.

Przypomnijmy, że wszystkie cztery odcinki S1 od Mysłowic do Bielska-Białej, o łącznej długości około 40 km, mają podpisane umowy na realizację. Łączna wartość tych umów to niespełna 2,3 mld zł.

Nie przeocz

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Węgry w końcu na TAK, Szwecja wstąpi do NATO

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera