Budowa S1 w Dąbrowie Górniczej przekroczyła półmetek. To dobra informacja dla kierowców, jadących w kierunku Częstochowy, Łodzi i Warszawy, a w drugą stronę do Katowic, Sosnowca, Tychów czy Bielska-Białej. Zwłaszcza, że codziennie przejeżdża tędy ponad 30 tysięcy samochodów.
Aktualnie zaawansowanie wszystkich prac wynosi prawie 50 procent, prac projektowych prawie 94 procent, a finansowanie osiągnęło 57,34 procent kwoty kontraktowej (o 17 procent więcej niż w styczniu tego roku), czyli 302 mln 519 tys. 189 zł.
Budowa S1 w Dąbrowie Górniczej: coraz więcej nowej nawierzchni dróg
Wykonawca tego przedsięwzięcia – Budimex, skupia teraz swoje prace na przygotowaniu jezdni prawej (kierunek Bielsko-Biała), gdzie – co widać na zdjęciach – pojawiło się coraz więcej nowej nawierzchni asfaltowej. Pozwoliło to na zmiany w organizacji ruchu. 12 kwietnia kierowcy skierowani zostali z jezdni północnej na południową, co pozwoliło na zwolnienie jezdni prawej na wiadukcie kolejowym na węźle Pogoria. Z kolei w poniedziałek 17 kwietnia ruch przełożony został na jezdnię prawą w rejonie ul. Krynicznej, Konstytucji, Kusocińskiego aż do węzła Pogoria. I to właśnie w rejonie węzła Pogoria widać także duże zmiany, związane z budową dróg wjazdowych i zjazdowych, które prowadzić będą do i z dzielnicy Ząbkowice.
Powstają też nowe drogi techniczne i dojazdowe do rond, dzięki którym będzie można bezkolizyjnie zjechać z nowej ekspresówki i włączyć się tutaj do ruchu, a także skierować się do Ząbkowic, Ujejsca czy Antoniowa. To wszystko dzieje się wokół powstającego od podstaw węzła Ząbkowice. Zaawansowane są też prace przy budowie wiaduktu w rejonie ul. Konstytucji. Dostępne są także kładki dla pieszych nad drogą S1 w ciągu ulic Kusocińskiego i Karsów.
Budowa S1 w Dąbrowie Górniczej: wiadukty, mosty, węzły, kładki dla pieszych
Budimex przebudowuje odcinek drogi krajowej nr 1 do parametrów drogi ekspresowej na długości 6,95 km z dostosowaniem nawierzchni do przenoszenia obciążenia o nacisku 11,5 t/oś. Zlikwidowane zostaną jednopoziomowe skrzyżowania z drogami poprzecznymi. Powstanie węzeł Ząbkowice oraz przebudowany będzie węzeł Pogoria.
Po zakończeniu całej inwestycji pokonanie ekspresówki ma być możliwe na węźle Pogoria, kładką pieszo-rowerową na ul. Kusocińskiego i Karsów, wiaduktem w rejonie ul. Konstytucji, nowym węzłem Ząbkowice, a także wiaduktami w rejonie ul. Krynicznej i Ujejskiej.
Wybudowane będą m.in. cztery mosty i cztery wiadukty drogowe oraz dwie kładki dla pieszych. Ponadto wykonane będą drogi serwisowe oraz dojazdowe do terenów przyległych, urządzenia ochrony środowiska. Powstanie także mur oporowy, siedem przejść dla zwierząt. Powstaną także ekrany akustyczne, ekrany przeciwolśnieniowe oraz elementy naprowadzające - płotki herpetologiczne, wygrodzenia ochronne, zabezpieczenie ogrodzenia nad ciekami wodnymi.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad we wrześniu 2020 r. podpisała umowę na zaprojektowanie i przebudowę DK1 na odcinku Podwarpie – Dąbrowa Górnicza. Wykonawcą inwestycji jest wspomniana firma Budimex. Zobowiązała się do wykonania prac projektowych i robót wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie w czasie nie dłuższym niż 30 miesięcy od daty zawarcia umowy. Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych.
GDDKiA planuje, że droga będzie gotowa do końca 2023 roku. Całkowita wartość projektu to 302 mln 519 tys. 189 zł, przy czym maksymalna kwota dofinansowania z UE wyniesie 168 mln 399 tys. 881,53 zł.
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?