Bytom – uchwała uporządkuje chaos reklamowy w mieście
Jak podaje Urząd Miejski w Bytomiu, celem podjętej uchwały reklamowej jest z jednej strony zaprowadzenie ładu przestrzennego w mieście, a z drugiej – przebicie się przez gąszcz reklam i umożliwienie przedsiębiorcom dotarcia z informacją do klientów.
Wprowadzenie przepisów regulujących zasady umieszczania reklam w mieście było poprzedzone konsultacjami społecznymi, a także spotkaniami z mieszkańcami i przedsiębiorcami.
- O wprowadzenie regulacji i zmian w przestrzeni miejskiej upominali się mieszkańcy Bytomia podczas spotkań w dzielnicach i konsultacji społecznych. Najczęściej bytomianie zwracali uwagę na szyldozę w Śródmieściu i zbyt dużą liczbę reklam na historycznych budynkach – mówi Mariusz Wołosz, prezydent Bytomia.
Prezydent Wołosz dodaje, że projekt uchwały powstawał wiele miesięcy, a było to spowodowane skomplikowaną procedurą wymagającą dodatkowo wielu uzgodnień, m.in. z wojewódzkim konserwatorem zabytków.
W myśl nowych przepisów, Bytom podzielono na strefy. W strefie wrażliwej znalazło się Śródmieście oraz najbardziej cenne zabytkowo obszary miasta. Na strefę przyrodniczą złożą się tereny zielone w Bytomiu, a na komercyjną – pozostałe rejony Bytomia. Do każdej z tych części będą mieć zastosowanie inne zapisy uchwały.
Koniec chaosu reklamowego w Bytomiu – jakie zmiany wchodzą w życie
Najważniejsze zmiany wprowadzone zatwierdzoną uchwałą dotyczą szyldów i reklam. Najbardziej rygorystyczne przepisy dotyczą strefy wrażliwej i przyrodniczej.
- Przepisy określają dopuszczalne liczby i wymiary szyldów na budynkach i ograniczają lokalizację szyldów do kondygnacji parteru, witryn oraz strefy wejściowej do budynku. Istotną i ważną kwestią, jaką zapisano w uchwale jest dopuszczenie możliwości zachowania szyldów historycznych w pierwotnych lokalizacjach – informuje Urząd Miejski.
W strefie komercyjnej dopuszczone będzie stosowanie szyldów większego formatu w przypadku wolnostojących budynków handlowych, usługowych i produkcyjnych oraz stacji benzynowych. Będzie również można montować pylony, totemy i reklamowe maszty o określonych wymiarach.
Jak informuje UM Bytom, ważne zmiany zaszły również w odniesieniu do tablic reklamowych. Również w tej kwestii będą obowiązywać różne ograniczenia dla poszczególnych stref Bytomia.
Reklamodawcy w strefie wrażliwej będą musieli dostosować się do określonych wymiarów tablic reklamowych, wprowadzono również ograniczenia dotyczące lokowania poszczególnych typów reklam w przestrzeni publicznej.
- Przykładowo, uchwała wprowadza zakaz instalowania wolnostojących billboardów w strefie wrażliwej. Zakazuje też umieszczania migających reklam świetlnych w strefie wrażliwej oraz wprowadza zakaz umieszczania na budynkach pod ochroną konserwatorską w Śródmieściu naściennych reklam wielkoformatowych. W przypadku strefy przyrodniczej również wprowadzone są ograniczenia dotyczące instalowania reklam wielkoformatowych, masztów flagowych, reklam o wyświetlanej treści – wylicza Urząd Miejski.
Reklamy wielkoformatowe i billboardy będą dozwolone w strefie komercyjnej, jednak w uchwale również znalazły się szczegółowe zapisy dotyczące dopuszczalnych wymiarów i parametrów.
Uchwała reklamowa w Bytomiu – zmiany obejmą również gastronomię
Nowe przepisy wprowadzają również określone zalecenia dla ogródków gastronomicznych. Restauratorzy ujednolicą kolorystykę i będą korzystać z określonych materiałów w ogródkach gastronomicznych, będą również musieli zadbać o jednolity wystrój w ramach jednej kawiarenki.
- Ogródki usytuowane w strefie wrażliwej – czyli m.in. na bytomskim Rynku – powinny być wyposażone w stoliki i krzesła wykonane z drewna, metalu lub wysokiej jakości tworzyw sztucznych, powinny być ozdobione wyłącznie naturalną zielenią, a parasole i markizy stanowiące zadaszenie ogródków powinny mieć biały, beżowy, kremowy lub ciemnozielony kolor – informuje bytomski urząd.
Dodatkowo w strefie wrażliwej będzie obowiązywał zakaz ustawiania automatów do gier zręcznościowych w ogródkach gastronomicznych. W strefach komercyjnej i przyrodniczej wymagania wobec kolorystyki i stylistyki lokali i ogródków gastronomicznych nie będą tak bardzo restrykcyjne.
Na efekty przyjętej uchwały trzeba będzie zaczekać.
- Aby umożliwić dokonanie niezbędnych zmian i dostosowanie reklam do nowej uchwały, wprowadzono okresy dostosowawcze. W przypadku siatek i banerów reklamowych czas na dostosowanie się do nowych zapisów uchwały wynosi 12 miesięcy, szyldów – 2 lata. W przypadku pozostałych tablic reklamowych i urządzeń – w strefie wrażliwej 5 lat, a w strefach komercyjnej i przyrodniczej – 8 od daty wejścia w życie uchwały reklamowej – wylicza UM Bytom.
Władze miasta dodają, że przyjęcie uchwały było możliwe dzięki ustawie krajobrazowej, która weszła w życie we wrześniu 2015 roku. Ustawa dała samorządom między innymi możliwość ustalania zasad i warunków sytuowania szyldów, tablic i urządzeń reklamowych. Pozwala również na wprowadzanie i egzekwowanie kar w przypadku niestosowania się do miejskich przepisów.
Nie przeocz
Zobacz także
Musisz to wiedzieć
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?