Częstochowa: Budowa autostrady A1. „Oferty przekraczają znacząco kosztorys”. Kiedy powstanie obwodnica autostradowa miasta?

Bartłomiej RomanekZaktualizowano 
Kiedy zostanie zakończony odcinek F autostrady A1 pomiędzy Częstochową a Pyrzowicami? Nie wiadomo, bo Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otworzyła dzisiaj oferty na zakończenie prac znacząco przekraczają planowany kosztorys. Według naszych informacji najtańsza z nich przekracza go o ponad 140 milionów zł, a kolejne są jeszcze wyższe!

Pod koniec kwietnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zerwała umowę z z głównym wykonawcą odcinka F, firmą Salini Polska. Firma odwołała się do Krajowej Izby Odwoławczej. KIO oddaliła odwołanie Salini Polska na tryb wyboru wykonawcy prac zabezpieczających w formie negocjacji bez odwołania.

GDDKiA zaprosiła do negocjacji w sumie osiem firm. sześć firm będących Generalnymi Wykonawcami trasy A1 w Polsce, tj.: Budimex, Berger Bau, Strabag, Pol-Aqua, Mirbud i Intercor oraz dwóch głównych podwykonawców odcinka F autostrady A1, czyli firmy Bud-Pol i Lemar.

"W dniach 13-24 maja 2019 r., równolegle do trwających negocjacji realizowaliśmy dalszą inwentaryzację placu budowy oraz przygotowanie dokumentacji przetargowej. Kolejnym krokiem będzie otrzymanie ofert i wyłonienie najkorzystniejszej z nich oraz podpisanie umowy z wykonawcą. Dzięki oparciu procedury wyboru Wykonawcy na trybie negocjacji bez ogłoszenia, na co pozwalają i co regulują przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych, rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest jeszcze przed końcem sierpnia. Ma to pozwolić na realizację pilnych prac zabezpieczających już wykonanego zakresu inwestycji." - informowała Generalna Dryrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Nie przegapcie

GDDKiA planowała podpisanie umowy z nowym wykonawcą na sierpień 2019. Do końca roku cały odcinek A1 między Częstochową a Pyrzowicami miał być przejezdny. Autostradowa obwodnica Częstochowy miała zostać zakończona w 2020 roku. Nie wiadomo, jednak, czy tych terminów uda się dotrzymać.

Dzisiaj, tj. 13 czerwca otwarto oferty. Kosztorys inwestycji wynosi 290 milionów zł, a według naszych informacji złożone przez trzy podmioty oferty wynosiły 434, 514 i 676 milionów zł. GDDKiA nie podaje szczegółów, ale przyznaje, że oferty są bardzo wysokie.

- Obecnie analizujemy oferty. Wszystkie trzy przekraczają znacząco zakładany kosztorys. W sytuacjach, kiedy oferty przekraczają kosztorys i zarazem uznajemy po analizie że wysokość kwot wynika z obiektywnych uwarunkowań rynkowych wówczas możemy wystąpić o zwiększenie kwoty do Ministerstwa Infrastruktury albo unieważnić przetarg. W opcji zwiększenia budżetu podpisujemy umowę z wybranym wykonawca, który przedstawił najkorzystniejsza ofertę. Z kolei w sytuacji unieważnienia wstrzymujemy się z ponownym ogłoszeniem lub optymalizujemy określone założenia zawarte w postępowaniu, takie jak chociażby zakres prac, warunki przystąpienia, podział ryzyka i inne czynniki wpływające na wysokość ofert, po czym tak szybko jak to możliwe ogłaszamy przetarg ponownie w oparciu o nowa dokumentację. Jak wspomniałem na początku, obecnie analizujemy oferty i poinformujemy o dalszych działaniach - mówi Jan Krynicki, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Jutro stanowisko w sprawie autostrady A1 podejmą częstochowscy radni.

Zobaczcie koniecznie

Jakie auta kupują Polacy?

Co zmienia Konstytucja Biznesu?

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
G
Gość

Przekroczenie budżetu inwestorskiego jest efektem sposobu przygotowania dokumentacji przetargowej przez Inwestora na dokończenie robót. Opis przedmiotu zamówienia jest ogólnikowy, brak konkretnych przedmiarów i rozpoznania tematu przez służby GDDKiA lub Konsultanta. Inwestor przerzuca na podmioty składające oferty wszelkie możliwe ryzyka i wady robót wykonanych przez poprzedniego Wykonawcę. Szczytem bezczelności Inwestora jest podważenie prawidłowości Dokumentacji Projektowej przygotowanej przez poprzedniego Wykonawcę za którą przecież ten sam Inwestor już zapłacił. Jeżeli Zamawiający oczekuje ofert zbliżonych do budżetu inwestorskiego to w pierwszym rzędzie powinien przygotować prawidłową, jednoznaczną, zgodą z PZP dokumentację przetargową na kontynuację robót.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3