Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Częstochowa: Nowy wiadukt usprawni ruch

Janusz Strzelczyk
Teraz można przejść kładką nad torami między 1 Maja i Ogrodową
Teraz można przejść kładką nad torami między 1 Maja i Ogrodową Bartłomiej Romanek
Wschodnia i zachodnia część miasta zyska nowe połączenie. Odciążony zostanie ruch w alei Najświętszej Maryi Panny, która się korkuje.

Miejski Zarząd Dróg i Transportu w Częstochowie ogłosił przetarg na opracowanie projektu budowy połączenia komunikacyjnego ul. 1 Maja z ul. Krakowską. Inwestycja pochłonie dziesiątki milionów złotych.

- To inwestycja bardzo potrzebna w Częstochowie - mówi Mariusz Sikora, dyrektor MZDiT. - Do końca stycznia chcemy wybrać projektanta tego zadania. Będziemy starać się również o pozyskanie zewnętrznych środków na ten cel, jeśli pojawi się taka możliwość.

Chodzi o fundusze unijne z programu na lata 2014-2020, które jeszcze nie zostały uruchomione. Planowana inwestycja ma połączyć rondo Mickiewicza z drugą częścią Częstochowy. Miasto ma gotową koncepcję budowy infrastruktury drogowej od dworca Stradom do trasy DK 1, łącznie z powstaniem wiaduktu nad torami między ulicami 1 Maja i Ogrodową.

Linia kolejowa przecina Częstochowę na pół. Inwestycja ma usprawnić ruch między wschodnią a zachodnią częścią miasta. Budowa wiaduktu spowoduje, że będzie można swobodnie przeprawić się nad torami. Plany zbudowania nowego połączenia wschodniej i zachodniej części miasta z wiaduktem nad torami kolejowymi przygotowywano już od dawna. Jeszcze za prezydenta Tadeusza Wrony wiadukt miano wybudować w osi ul. Sobieskiego. Magistrat pod rządami prezydenta Krzysztofa Matyjaszczyka zdecydował o nowej lokalizacji, na ul. 1 Maja. Docelowo na wiadukcie będą dwie jezdnie i po dwa pasy na każdej z nich, ale w pierwszym etapie jedna.

W rozdaniu unijnych funduszy na lata 2014-2020 preferowany jest transport publiczny. Z drogowych inwestycji mogą być finansowane z Unii tylko obwodnice i połączenia miast z autostradami. Częstochowa chce włączyć budowę wiaduktu do planowanego połączenia odcinka trasy DK 1, przebiegającego przez miasto z węzłem autostradowym Częstochowa-Blachownia. Wcześniej w Urzędzie Miasta rozważana była koncepcja odtworzenia przejazdu kolejowego między ulicami 1 Maja i Ogrodową. Ale ten pomysł wyperswadowali urzędnikom kolejarze. Przejazd przez 13 torów miałby 100 metrów długości Potrzebne byłyby trzy zapory: na początku, w środku i na końcu przejazdu. Do obsługi tylu zapór potrzeba 15 ludzi.


*Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy NA ŻYWO + ZDJĘCIA + WIDEO
*Abonament RTV na 2016: Ile kosztuje, kto nie musi płacić SPRAWDŹ
*Horoskop 2016 dla wszystkich znaków Zodiaku? Dowiedz się, co Cię czeka
*Jesteś Ślązakiem, czy Zagłębiakiem? Rozwiąż quiz
*1000 zł na dziecko: JAK DOSTAĆ BECIKOWE? ZOBACZ KROK PO KROKU

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!